Jämka resor

MissFideli

Trådstartare
Jag har lite funderingar på att ev söka nytt jobb. Men då får jag 4 eller 5,3 mil till jobbet. Pga arbetstider måste jag ta bilen. Är det bäst att jämka eller ta det på deklarationen? Vad skulle jämkningen innebära/månad, går det att säga på ett ca?

Vilket som är bäst beror ju lite på om du helst vill få lite mer pengar varje månad eller om du tycker att det är trevligt att få en samlad summa lagom till sommaren? Det som man får dra av och sedan får sin skatt minskad med är oavsett betydligt mindre än vad det kostar att köra.
Om du kör 8 mil i 260 dagar får du dra av ca 28500 ((8*18.50*260)-10000) från din inkomst innan skatten beräknas. Så exakt hur mycket du får tillbaka beror på din inkomst/marginalskatt och om du har andra avdrag (t ex för lån). Men om du för enkelhetens skull tjänar 300 tkr och 30 % i skatt så blir skillnaden 8 550 kronor som du ska betala mindre i skatt, dvs drygt 700 kr mindre per månad, om jag tänkt/räknat rätt. (300000*0,3 - (300000-28500)*0,3).

Det skulle bli en ganska stor utgift för mig att åka så långt, jag försöker göra skadan så liten som möjligt i så fall. Därav frågan.

Det skulle bli en ganska stor utgift för mig att åka så långt, jag försöker göra skadan så liten som möjligt i så fall. Därav frågan.
Förstår precis. Det krävs en högre lön för att kompensera reskostnaden om du inte har det idag, om ett bättre arbete i övrigt inte är värt att (i praktiken) få lägre inkomst. Jag tror att det finns en möjlighet att på skatteverkets hemsida beräkna sin skatt med riktiga siffror. I så fall kan du pröva olika alternativ där.

Omkring 900kr/månad skulle det innebära om du får avdraget (spara 2tim per dag jämfört med kollektivtrafik) räknat på 10 mil om dagen 260 dagar per år. Om du ligger under brytpunkten för statlig skatt dvs. Det kan vara befogat att jämka.

Man behöver inte spara 2h/dag. Jobbar man på tider när ingen kollektivtrafik går så räcker det. Eller finns över huvud taget.

Lägger bara till att det även är ok att dra av resorna om man pga sjukdom måste ta egen bil men då måste man ha läkarintyg på det.

Då får man även dra av en högre summa än 18.50/mil.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
850
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 998
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 949
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka