Jan Svanlund är avliden

Sv: Jan Svanlund är avliden

Jättetråkigt.
Säga vad man vill om hans kunskap och proffsighet som kommentator men han har nog bidragit väldigt mycket till att vi får se så mycket ridsport på svt.

Förlust eller inte?
För dom av oss som vill ha kunniga och proffsiga sportkommentatorer kan det bara bli bättre. Värdesätter man däremot hellre återkommande rabblande av härstammningar och vem som bor med vem och annan ej tävlingsinriktad information blir det kanske tråkigare?

Hoppas TV-sporten lyfter nivån!

LIA

:crazy:
Jag vill verkligen få höra stammen. För mig är det bland det viktigaste att kommentatorn berättar, vad som händer ser jag ju på skärmen. Och oavsett vad man tycker om honom som kommentator så är det ju en förlust.

Förlust eller inte?
För dom av oss som vill ha kunniga och proffsiga sportkommentatorer kan det bara bli bättre. Värdesätter man däremot hellre återkommande rabblande av härstammningar och vem som bor med vem och annan ej tävlingsinriktad information blir det kanske tråkigare?

LIA

Tycker att du har fel. Och jag tycker att det tillhör god sed att inte skriva så här en tråd som detta.

Skapa en ny tråd och låt jannes minne leva vidare i frid.

Jättetråkigt.
Säga vad man vill om hans kunskap och proffsighet som kommentator men han har nog bidragit väldigt mycket till att vi får se så mycket ridsport på svt.

Precis, även om kunskapsnivån på kommentarerna inte alltid var den högsta så drevs han av ett äkta engagemang för hästar och ridsport och hade en trevlig ton i sitt "prat".

Tänk om vi får någon av de nissar som kommenterar på Eurosport, hur roliga sändningar får vi då?

R.I.P Svanis.

Precis, även om kunskapsnivån på kommentarerna inte alltid var den högsta så drevs han av ett äkta engagemang för hästar och ridsport och hade en trevlig ton i sitt "prat".

Tänk om vi får någon av de nissar som kommenterar på Eurosport, hur roliga sändningar får vi då?

R.I.P Svanis.

Håller med.

Personligen tycker jag att Janne var utmärkt som kommentator. Hans jobb var inte att veta bäst eller kunna mest, det hade han bisittare till.

Jag kommer sakna hans röst och person enormt mycket

Jättetråkigt.

Garanterat. Utan honom hade vi inte fått se WC hoppning under säsongen!!

Förlust eller inte?

LIA

Otroligt dålig smak med denna typ av kommentar. Hade jag varit du hade jag skämts!

/A

JS är Falsterbo och sommar för mig. Jag ska tänka på honom när jag är där i sommar, det är han verkligen värd. Han gav ridsporten väldigt mycket.

/A

Blev allderles kall när jag läste det. Surfade runt på lite hästklipp på svtplay och slölöste lite på afonblaskan samtidigt. Och sen dök rubriken upp samtidigt som jag kollade på något som han kommenterade. :cry: Har alltid gillat honom, en väldigt behaglig röst. Är det någon som vet vilken sjukdom han haft en tid? Är det hjärtat?

rip :cry:

Så tragiskt, stackars hans vänner och anhöriga! :cry:
Han var ju inte ens gammal, så hemskt när människor går ur tiden när de har så mycket liv kvar!

Undrar vem som ersätter honom i ridsportsammanhang?

Du tar dig själv till nya höjder av social klumpighet! Snacka om känslokall, hoppas människor i din omgivning irl klarar sig från dina "elefant i porslinsbutik" fasoner när de mår dåligt!

En av de bra sakerna med just Svanlund är ju att han ger bakgrundsinformation om ryttarna och rabblar stammarna på hopphästarna! Just stammen på en hopphäst är A och O, jag har hittills inte träffat på NÅGON hoppryttare som INTE tycker det! Men vad jag vet så tävlar du inte hoppning, så jag ber om ursäkt om jag dömer en nybörjare i sporten för hårt, det brukar inte vara min grej att göra det. Men jag tycker du uttalade dig så elakt om Svanlund i en tråd om hans död så jag gör ett undantag och säger vad jag tycker, nybörjare eller inte.

Bra skrivet kopparberg :bow:

Jag förstår inte hur klumpig man kan vara i en sån här tråd. Det är osmakligt. Det första man kommer att tänka på är väl inte att kritisera personens arbete? Det första jag tänker på är att en familj har förlorat någon.

JS är Falsterbo och sommar för mig. Jag ska tänka på honom när jag är där i sommar, det är han verkligen värd. Han gav ridsporten väldigt mycket.

/A

Fast det är inte Svanlund som är speaker i Falsterbo, det är Janne Fristedt! Eller missuppfattade jag dig?

En sann pådrivare för svensk ridsport och rapporteringen och sändningarna i SVT har gått ur tiden. Utan Svanlund är det knappast troligt att VC hade bevakats i den omfattningen som nu är.

All respekt och vila i frid Janne.

Håller med.

Personligen tycker jag att Janne var utmärkt som kommentator. Hans jobb var inte att veta bäst eller kunna mest, det hade han bisittare till.

Jag kommer sakna hans röst och person enormt mycket

Precis. På samma sätt som programledaren i Tidsresenärerna (Tony Robinson, mer känd som Baldrick) ej är arkeolog utan bara jätteintresserad var Janne för mig främst den som ställde de ibland dumma frågorna (som vi tittare som ej är proffs också har) så att bisittaren sedan kunde få förklara. Tror ej att jag ens blivit intresserad av dressyr om inte han avdramatiserat det ibland såväl svåra som märkliga (och inte helt sällan snobbiga) som ibland händer på en dressyrbana...

Dessutom var hans kommentarer ibland riktigt skojiga (ofta utan att vara tänkta som skämt...). Ler fortfarande över när han i sändningen från Göteborg undrar om man kan få se tidsfelet i slow-motion... :D

Nej, han må ha varit lite väl osofistikerad för de insatta men hans gärning för att avdramatisera ridsporten och föra ut den i stugorna kan nog inte underskattas.

RIP

kl
Sändning från VC hoppning på SVT play idag klockan 15. Undrar just vem som ersätter Janne? Usch, det känns tråkigt.

Det blev Roger Blomquist, en bra kommentator tycker jag. Brukar väl mest kommentera konståkning annars har jag för mig.

Nog är det Fristedt som är speaker i Falsterbo. Och även på Scandinavium. Men jag läste någonstans att han ska gå i pension nu, så även han måste väl få en ersättare?

Minns första året jag åkte till Falsterbo, var "rädd" att inte "förstå språket", trodde det skulle vara en skåning som speaker! Men det var ju Fristedt!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under Strömsholmsdagarna hölls en tyst minut för eldsjälen Jan Thunberg, mångårig ordförande för Hamre Ridklubb som nyligen avlidit i en...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Veterinärbloggen hos Ridsport kommer läsarna få en inblick i Distriktsveterinärernas vardag – som kan handla om allt ifrån akutfall...
Svar
0
· Visningar
62
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I denna korta intervju får du veta mer om Fredrik Johansson, Sveriges genom tiderna bästa jockey. Med en stor portion humor hör du honom...
Svar
0
· Visningar
67
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31