Bukefalos 28 år!

Jatteglad idag / tips!

C

cissiny

Min laptop kraschade totalt for nagra dagar sedan. Det mesta hade jag ju backup pa men nagra filer hade jag inte hunnit ordna... Trodde att jag skulle behova formatera och installera om och att filerna var forlorade...

Datorn var sa kraschad att det inte gick att reparera. Efter reparationsinstallation sa gick det att forsoka starta i felsakert lage men dar blev det stopp direkt ocksa. SAM/fel. Pratade med god van som jobbar med sant har, det var helt kort med att komma at grejerna med windows.

Han tipsade om SLAX. Har aldrig kort Linux forr. Gjorde som han sa, hamtade Slax pa en annan dator, brande som imagefil pa CD och satte i den kraschade laptopen.

Det lat for bra for att vara sant, men jag lyckades radda over filerna pa en minnessticka, sitter nu och surfar i Slax och visst ar det inte helt super eftersom det fattas tangenter, men fran heldod till det har...

Ska givetvis formatera om datorn och installera pa nytt, blir om nagra dagar. Bara tanker till forst om det ar nat mer som behover raddas...

Jag ar nastan chockad, trodde aldrig att det skulle ga med tanke pa hur kraschad datorn var... Och det gick sa snabbt och latt!

Vete katten om det blir Windows igen eller om jag kor med Linux framover... Kanske inte just Slax da, fick tips om Ubuntu...

Mvh Cissi
 
Sv: Jatteglad idag / tips!

Ubuntu är helt perfekt tycker jag. En linux live-cd är helt perfekt att ha när ens dator krashar.
--Skrivet ifrån en ubuntu-dator.
 
Sv: Jatteglad idag / tips!

Ja, jag blev helt chockad, hur enkelt det var!

Har inte tagit tag i att formatera om datorn annu. Som synes... Funderar vidare pa om det ar mer som ska raddas och har kommit pa en del.

Sen har jag ju en hel del program som jag vill anvanda. Word gar val att oppna i Open Office gissar jag, eller ja det har jag ju redan sett... Hur ar det med antivirus, kor med AVG, funkar det pa ubuntu. Har inte hittat fragetecken pa tangentbordet annu...

Photoshop Elements, kan jag kora det pa ubuntu.
Tesio Power kan jag inte leva utan...

Datorn ar en seg gammal laptop, har markt tidigare att den blir jattetrott om jag kor flera program samtidigt.

Har inte haft olika partitioner tidigare, det ska det givetvis bli nu. Vad tror du, kanske ha bade windows och ubuntu. Blev liksom Linuxfralst helt plotsligt... Enda problemet jag har just nu forutom tangentbordet ar att Slax startar om sig ibland, men datorn ar ju inte omformaterad annu och full med skrap.

Mvh Cissi
 
Sv: Jatteglad idag / tips!

Sen har jag ju en hel del program som jag vill anvanda. Word gar val att oppna i Open Office gissar jag, eller ja det har jag ju redan sett... Hur ar det med antivirus, kor med AVG, funkar det pa ubuntu.
Photoshop Elements, kan jag kora det pa ubuntu.
Tesio Power kan jag inte leva utan...

Wordfiler går finfint att öppna i openoffice, inga problem :) Photoshop elements kan du byta mot Gimp, en fri bildbehandlare som är nog kompetent för de flesta. Ett av mina favoritprogram!

Tesio Power verkar inte finnas i linuxversion. Om du vill använda det kan det fungera genom wine som kan emulera windowsprogram.

Har inte haft olika partitioner tidigare, det ska det givetvis bli nu. Vad tror du, kanske ha bade windows och ubuntu. Blev liksom Linuxfralst helt plotsligt... Enda problemet jag har just nu forutom tangentbordet ar att Slax startar om sig ibland, men datorn ar ju inte omformaterad annu och full med skrap.

Mvh Cissi

Tangentbordsfelet är väldigt enkelt - live-CDn du kör med har inte stöd för vår svenska tangentbordslayout. Däremot har garanterat andra distributioner som du installerar det - ubuntu har svenskt stöd redan på desktop-CDn (deras kombinerade live/installationsCD).

Jag sa hej då till windows helt och hållet för ungefär fyra år sedan, och jag kan inte påstå att jag saknar det - alls. Jag använder dessutom ingen icke-fri mjukvara och klarar mig finfint.
 

Liknande trådar

Övr. Hund http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/asaerlandson/article17340462.ab Jag blir... sa... trott. Vad uppnas med en san har...
Svar
17
· Visningar
1 871
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 327
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 903
Senast: Ravishing
·
Anläggning OBS langt inlagg! Mina foraldrar har en stor gard som alltid haft ett stall med 4 boxplatser som vi anvant for vara hastar (2 st). Vi...
Svar
9
· Visningar
2 044
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp