Jättehalt över en dag - hovböld eller annat?

evis

Trådstartare
Jag har väldigt liten erfarenhet av såna här saker, därav vänder jag mej till Buke-expertisen just nu ;) :D

Valacken har under dagen gått från "möjligtvis något oren bak" till att vara jättehalt nu ikväll. Det enda jag kan hitta är att han är/varit något varmare i höger bakhov än övriga hovar.

Han är skodd med vinterskor och brodd med snösulor (de svarta), och igår frös det på. Så det har varit lite knöggligt och jäkligt igår och idag.

Jag märkte egentligen redan igår att han var lite "gnällig" (subtila grejer, syns på utstrålningen på honom), men det är alltså under dagen som han gått från "pigg men gnällig" till att ikväll möta mej i hagen (går på lösdrift) linkandes superförsiktigt steg för steg och tydligt avlastandes bakbenen.

Vad skulle ni gjort?
Jag gissar ju att det är en hovböld men kan inte vara säker. Har bara haft en enda hovböld på en häst under alla år, så jag är inte så himla haj. Den gången hade jag tjänat på att ta ut hovslagaren först, innan veterinären.
Ska jag lägga något slags omslag? (han är som sagt vinterskodd)
Ta ut hovslagaren först så han får ta av skorna, "klämma igenom" hovarna och säga vad han tror?
Eller ringa veterinären?

Sv: Jättehalt över en dag - hovböld eller annat?

Har hästen puls i benet?

Känn om det är nåt ställe uppe vid knäet/skanken som är hårdare/varmare, det kan vara en sträckning.

Kanske nån skrivit är för trött att läsa alla svar.....

Om han har puls i benet är det troligen hoven. Kanske nåt kommit in under sulan och tryckt? DÅ kan det blir blödning och sen böld om duj har otur. Hälta som går från diffus till blockhalt snabbt brukar vara hovböld.

I så fall bör han bli lite tjock upp äver kotan också. Men känn efter puls, det ger vägledning.

Nej det är ingen vrickning, det är jag säker på. Är såpass "haj" på att känna igenom mjukdelarna.

Jag spolade under sulan tidigare ikväll, men jag vet inte hur mycket "gott" det gjort. Såg inte att något kom ut, för övrigt väldigt svårt att spola under sulorna eftersom de ligger an så "bra" = borde varit svårt för smuts att ta sej in.

Känner ingen puls, och det förvirrar ju :confused:
Det kanske är något annat?
Griffelbensbrott? Ena gången jag kände igenom benen tyckte jag mej känna lite värme runt ett av hans överben just vid "nedersidan" griffelbenen men vet inte om jag inbillade mej :confused:

Min häst har gjort en spexig gympaövning i hagen och gått ner i split och fläkt bakbenet. Det var lite diffust första dagen, nästa dag var han dunderhalt och kom inte ur boxen. Sträckning på insidan låret... ingen svullnad eller värme någon annan stans i benet.

Kan det vara nåt sånt?

I mitt fall blev det boxvila/sjukhage och skritt i 14 dagar. han börjar bli bättre nu, med 5 dagar kvar.

skulle nog ta ut hovis och dra av skon om jag var du, i mina öron låter det bestämt som en hovböld, det kan nämligen visa sig som värme i hov och ben först innan hältan visar sig. och är hästen så pass halt borde det vara hyfsat lätt att hitta den. hade nyligen en böld på min fast han blev inte jättehalt, utan haltade tydligt i trav samt då man sidförflyttade honom på gången, han var varm samt hade puls i hoven före hältan.

griffelbensbrott svullnar för det mesta jättemycket så skulle det vara det så tror jag att din häst skulle vara rätt rejält svullen längst hela benet på den sidan. sträckning kan ju oxå vara ett alternativ iof.. men hovböld behöver inte alltid visa puls trots att man tycker det.

Det låter som en hovböld. Jag hade tagit ut hovis för genomgång

Men om man inte känner någon värme, svullnad eller puls, men annars beter sig som ni beskriver. Inget halt ena dagen och märker inget när man skrittar men blockhalt i traven. Kan de va hovböld då??

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
824
Senast: Ajda
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 845
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 622
Senast: mackan
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka