Jensen Classic dressyr

Sv: Jensen Classic dressyr

Nu har jag provat en Bates Innova..Jensen var ju skön men passade som skit.., denna är både skön och passar :bump:

Hej igen,
Nu har jag haft min häst och Jensens Exmoor sadel hos 2 olika diplomerade sadelutprovare som bägge har gått flera utbildningar både i Sverige och utlandet och åtminstone den ena har en lång och gedigen erfarenhet och många olika utbildningar bl.a. som equiterapeut.
Bägge har sagt till mig att genast sluta rida hästen i den sadeln. Min häst är extremt överbyggd och väldigt svängd i ryggen och Exmoor sadeln är i princip rak så att bakkanten på sadeln alltid trycker hårt ner på hästens rygg och det blir punktbelastning vilket kommer att ge hästen svåra ryggproblem.
Strax innan detta var Jensen sadelutprovare ute och tittade på hur sadeln låg och anser att det bara var att lämna in den till Jensen för omstoppning och lite ombyggnad. De "nya" sadelutprovarna jag har konsulterat hävdar dock att Exmoor är så rak att den aldrig kan passa en häst med så svängd rygg som min häst har hur den än görs om.
Jag har nu sökt Exmoors sadelutprovare igen och avvaktar en fortsättning på vår diskussion.
Har ni några tips eller kommentarer? Jag har ju läst om era problem med felpassade sadlar här innan och tycker inte det låter så positivt.

Hade du också anlitat utprovaren i Gbgområdet? Vad är det här :crazy: Hade jag varit du hade jag kontaktat Jensen direkt istället. Får han så många klagåmål om en och samma utprovare så måste han ju göra nåt åt det...

Ja det är i Göteborg.
Och kanske kommer jag att kontakta Jensen direkt sedan men jag måste ju börja med den som varit min kontaktperson hela vägen.
Vad är din uppfattning om Exmoor, passar rak eller svängd rygg?

Ja, det är klart. Hon kanske erkänner att hon har gjort fel? Det hade varit kul att se en bild på hur sadeln ligger på hästen, om du inte vill lägga ut i tråden får du gärna maila/pma en bild..

Jag har storhästmodellen av Exmoor, kan inte säga om ponnymodellen är exakt likadan, men min passar på en rakare rygg. Tänk på att det är sadelläget som ska vara rakt.. inte nödvändigtvis hela ryggen.
Såhär ser min hästs rygg ut

IMG_2766.jpg

Alla hästar jag har provat den på där den har legat bra har haft ett liknande sadelläge, kort, rakt och brett.

Jag skickar gärna men har ingen aning om hur man får med en bild.

Ja det är i Göteborg.
Och kanske kommer jag att kontakta Jensen direkt sedan men jag måste ju börja med den som varit min kontaktperson hela vägen.
Vad är din uppfattning om Exmoor, passar rak eller svängd rygg?

Hur länge har du haft sadeln och har du haft kontakt med utprovaren sedan du fick sadeln?

Några månader, och utprovaren är kontaktad enligt ovan.

Har ni några tips eller kommentarer? Jag har ju läst om era problem med felpassade sadlar här innan och tycker inte det låter så positivt.

Jag har som policy att aldrig avslöja för någon om vad jag får för PM eller mail. Inget om innehållet, person i sak, eller åsikter. Full sekretess med andra ord.Jag skulle aldrig visa eller sprida något till någon som framkommit av en diskussion här på buke. Inte alla har den policyn har jag förstått. Så om du har de problem som du beskriver ovan, skulle jag, om jag vore du, skicka mig ett PM för vidare kontakt innan vår diskussion fortsätter, du har ju läst om mig tidigare i den här tråden.Vänl. G.

Hej igen,
Jag har nu sökt Exmoors sadelutprovare igen och avvaktar en fortsättning på vår diskussion.
Jag är också intresserad av hur det blir med din sadel och din fortsatta diskussion med sadelprovaren.

Men ändå, du måste väl ha provridit i modellen innan du beställde den?

Och du måsteväl när du pratade med sadelutprovaren häromdagen nämnt att du haft ute 2 andra utbildade, ute hos dig som inte tyckte den var bra?
Och isådanfall vad blev sagt då?
Dit jag vill komma är att det gåttung 2mån sen du fick sadeln, kanske dax att visa,komma fram lite mer inf eftersom jag i en annan tråd varit lite intress av just jensen men har även du problem börjar man ju undra,ja menar, även Diabolicals sadel, i en annan tråd passade ju inte heler såbra från början den Är alldles för bred o åker fram.Andra har hft problem om du nu harså behöver du snabbt åtgärda det. Hoppas det går bra och infomera vidare är du snäll.
mvh

Några månader, och utprovaren är kontaktad enligt ovan.

Vad har du fått för kommentar av C.M?...
Enligt erfarenheter vet denna utprovare INTE hur sadlar ska ligga när vi pratar bogblad...inte heller Företaget enligt min åsikt...men dom tycker väl ALLA har fel och dom har rätt...

Bägge har sagt till mig att genast sluta rida hästen i den sadeln. Min häst är extremt överbyggd och väldigt svängd i ryggen och Exmoor sadeln är i princip rak så att bakkanten på sadeln alltid trycker hårt ner på hästens rygg och det blir punktbelastning vilket kommer att ge hästen svåra ryggproblem.
Strax innan detta var Jensen sadelutprovare ute och tittade på hur sadeln låg och anser att det bara var att lämna in den till Jensen för omstoppning och lite ombyggnad. .
Jag ska bara skriva lite om den där stoppningen som görs.
Om en sadelmakare är med i Sadelmakarnas branschorganisation eller Nordiska sadelmakarkåren så måste de plocka isär en sadel vid omstoppningar eller toppstoppning. Anledningen är att det annars är omöjligt att få det jämt och utan knölar. Om de fuskar, alltså stoppar i ull med en pinne, åker de ut ur sin organisation, bokstavligt talat med ullen före.

Företaget du nämner stoppar i ull med en pinne utifrån. Varje gång ull trycks in blir det en hård liten knöl av ull vid toppen på pinnen. Det går inte heller att få exakt jämt. Det blir kanske lite mer på en sida och kanske på ett lite annat ställe, vilket innebär att sadeln inte blir jämnt stoppad. Om jag vore som du skulle jag ta kontakt med mig själv. Vänl.G.

Svarar både ginnies och Jul:

När Jensen var hos mig fick jag först visa hur jag sadlade med den sadeln jag hade....han såg att jag la den bakom bogbladet och kommenterade då att många sadlade alldeles för långt fram! Så i mina öron låter det obegripligt att någon från hans företag skulle säga att sadeln ska ligga långt fram?

Det sa han de första gångerna till mig med. Sen när han inte fick sadlen att ligga där så ändrade han sig om var den skulle ligga....

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 826
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 726
Senast: Estivuz
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 201
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31