Jensen Classic dressyr

Sv: Jensen Classic dressyr

Du känner inte ortspetsen, men jag kan lova dig att din häst känner den om den trycker på bogbladet.

Kan du inte lägga in en bild på hur sadeln ligger på honom?

Det finns sadlar där ortspetsen ligger ca 3-5 cm bakom kanten på sadeln. (framförallt hos hoppsadlar, dock har jag träffat på en del dressyrsadlar som har haft ortspetsen 3-4 cm från kanten också)
Sen beror det lite på hur hästen är byggd... Sadelns kant kan ju ligga emot men sadeln ska ju inte ligga över bogbladen, då blir balansen i sadeln fel och den kommer klämma.

Återkommer med bilder efter helgen.
Och ställ gärna frågorna vidare. Synpunkter är intressanta.

KL

Det känns ju som om ni i ditt område har problem med utprovaren? För jag känner inte alls igen det ni beskriver och vi har ju inte samma utprovare....

Och jag håller med ginnies, en sadel ska aldrig ligga så ortspetsen kan trycka på bogbladet, däremot kan en hoppsadels kåpa ligga över bogen utan att det är fel, den har ju inget "vasst" i sig som kan trycka.

Med en dressyrsadel blir det lite annorlunda då ortspetsen oftast inte ligger så långt bak eftersom kåpan inte är framskuren.

Precis som du säger, jag har själv kollat ortspetsen på Jensen hopp, och den ligger ca 3,5 cm in. Eftersom även sadeln har kåpa som går framåt så blir det där att kåpan går över bogenoch det är inget fel i det, utan som du säger helt korrekt. Du är också inne på en linje, som även vi andra är, angående utprovaren, det är ju konstigt att det verkar vara samma i dessa fall.

Återkommer med bilder efter helgen.
Och ställ gärna frågorna vidare. Synpunkter är intressanta.

Jag har mailat iväg frågor, som du ställde, till en utbildad sadelmakare med lång erfarenhet, för även om man är fyrioterapeut så innebär det inte att man automatiskt är sadelmakare, och vad jag vet så går de som arbetar som utprovare ingen längre utbildning om detta, utan kurs i företagets regi.

Nu har jag mätt min sadel. Om jag mäter så högt upp jag kan så är avståndet 3 cm från kanten på ortspetsen till kanten på sadeln. Om jag mäter från kanten på ortspetsen till kanten på bossan (som "flyter ut" lite mer undertill) så blir det 1-2 cm mer. Om jag mäter längst ner på ortspetsen blir det ännu mer, säkert 6-7 cm från ortspetsens kant till sadelns kant.

Intressant, men ortspetsen går väl förhållandevis rakt ner, det är väl sadelns mjukdelar som längre ner är med större avstånd till sadelkanten?

Ja, ortspetsen går rakt ner, det är panelen som blir mer framskuren.

3.jpg

Men var det en försäljare som måttade hästen eller JB?

Jo, jag har beställt en sadel... Hoppas det blir bra, och var där förra veckan och pratade med dom lite till. Hur som helst är det lika bra att chansa, för någon annan sadel är inte aktuellt... Ingen annan standardsadel passar mig och hästen. Och att få en sadel ändrad för att passa mig (dom sadlarna som passar hästen) går inte. Och om det går är det lång lev tid (ca 6 mån) och kostar för mkt. Och då går dom inte att ändra när hästen ändrar sig igen...
Men jag tror att den kommer passa. :D Hur fel kan det bli egentligen? Han har ju gjort en passande hoppsadel åt mig som ligger perfekt.

Hur har det gått? Har du fått din nya sadel än, DK?

Nyfiken Novali

Jag har inte lyckats ta några bilder ännu, är helt kass på tekniska prylar och min egen telefon har jag ingen kamera till. Skall se om jag kan få hjälp.
Har dock kontaktat utprovaren som skall komma ut och se på läget. Sadeln åker låångt fram. Det kan inte vara bra på sikt.
Hur går det för Ginnies? Fick du något svar på frågan du mailade.

Jag fick min nya Jensen Spirit i fredags :love: :love:
Ingen dressyr sadel, men ville ändå berätta det ;) superfin.. & skön..

Har en Jensen Gladiator dressyr sadel sedan tidigare som jag är mkt nöjd med.
Lycka till med din sadel när den kommer DK.

Senast ändrad:

Jag har inte lyckats ta några bilder ännu, är helt kass på tekniska prylar och min egen telefon har jag ingen kamera till. Skall se om jag kan få hjälp.
Har dock kontaktat utprovaren som skall komma ut och se på läget. Sadeln åker låångt fram. Det kan inte vara bra på sikt.
Hur går det för Ginnies? Fick du något svar på frågan du mailade.
Hej!
Ginnies har inte fått något mail, lycka till med din sadel och för övrigt har det inte hänt mig något särskilt sedan förut, vi får se i veckan, förutom att jag haft lite telefonkontakt med de kontakter jag fått i Göteborg, som har fått felaktiga sadlar.

Min sadel kommer antingen den 9:e oktober eller den 12:e! :bump:

Vad spännande det ska bli!

Kul! Lite offtopic men jag har verkligen SKÄRSKÅDAT hur mina Jensen sadlar ligger på hästen och hur jag sitter och jag kan bara säga att till mig och min häst har han lyckats till 100%! Ska försöka ta bilder nån dag så du får se....

Ja, lägg gärna in bilder!
Jag kommer inte kunna sova på en vecka nu! Och nästa tisdag prick 12.01 kommer jag ringa Jensen och fråga om den har kommit :D Har den det åker jag till Skåne 12.02... :p

Kul! Lite offtopic men jag har verkligen SKÄRSKÅDAT hur mina Jensen sadlar ligger på hästen och hur jag sitter och jag kan bara säga att till mig och min häst har han lyckats till 100%! Ska försöka ta bilder nån dag så du får se....

Jag vill också gärna se, så det vore roligt. Även jag har bilder, kan ju visa de lite längre fram.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 826
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 726
Senast: Estivuz
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 201
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka