Jobb (lång tråd)

Funderar nästan på att fixa skjuts eller ta bussen till jobbet den 25:e. För att visa att jag inte har bil?

De verkar ju uppenbarligen inte lyssna på mig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Funderar nästan på att fixa skjuts eller ta bussen till jobbet den 25:e. För att visa att jag inte har bil?

De verkar ju uppenbarligen inte lyssna på mig.
Alltså, ta dig till jobbet måste du ju göra på egen hand. Men är du säker på att de kan kräva att du kör egen bil? Vad står i ditt avtal?

Jag hade förövrigt inte ”tagit över” någons varsel. Det låter jättedumt!
Sök nytt istället under tiden. Att du har 3 månaders uppsägningstid lär inte vara något hinder, det räknar man nog med i en rekrytering :)
 
Alltså, ta dig till jobbet måste du ju göra på egen hand. Men är du säker på att de kan kräva att du kör egen bil? Vad står i ditt avtal?

Jag hade förövrigt inte ”tagit över” någons varsel. Det låter jättedumt!
Sök nytt istället under tiden. Att du har 3 månaders uppsägningstid lär inte vara något hinder, det räknar man nog med i en rekrytering :)

Vet ju inte riktigt vad som står i mitt avtal :o så måste kolla upp det snarast.

Nä kommer nog inte göra det :) men ser nog hellre 1 månad hellre än 3 ändå nu när jag är så himla less.
 
Vet ju inte riktigt vad som står i mitt avtal :o så måste kolla upp det snarast.

Nä kommer nog inte göra det :) men ser nog hellre 1 månad hellre än 3 ändå nu när jag är så himla less.
Om du inte fått ngt nytt uppdrag eller om företaget behöver bli av med folk kanske de släpper dig tidigt när du får nytt jobb :)
 
De kan inte tvinga dig att använda privat bil, ska du resa mellan kunder på arbetstid ska de ersätta dig för detta, med milersättning eller busskort.
För resa till ditt arbete, dvs kontoret där du är anställd, får du ingen ersättning. Inte heller för resa hem vid arbetsdagens slut.
Om de inte kan fylla din dag med kunder får du betald arbetstid ändå, på företaget jag tidigare arbetade hos kallade man detta slacktid. Ta kontakt med fastighets, de är bra att ha att göra med!
Har jobbat en del med den här typen av frågor då jag var anställd hos ett bolag som verkade inom FM och städbranschen tidigare.

Gå I N T E med på några villkor som arbetsgivaren lägger fram.
Som arbetsgivare borde de inte vilja trolla med din anställning, framförallt inte om du inte är fackligt ansluten. Då kan du alltid komma i efterhand och hävda att det gått fel till och dra igång en process mot dem.
Arbetsgivare älskar medarbetare som är fackligt anslutna, då brukar det bli rätt från början vid förhandling och utan möjlighet att överklaga efteråt.

Hojta gärna om du har specifika frågor så ska jag försöka svara!
 
JAG kommer inte säga upp mig. Just eftersom jag inte har råd att vänta på att gå börja stämpla.
Men är det inte en väldig risk att A-kassan anser att antingen frivilligt avstå från uppsägningstid man har rätt till eller be att få bli sparkad när man inte behöver bli det jämställs med att säga upp sig eller att frivilligt avstå från jobb? Jag hade verkligen inte litat på att den situation du planerar gav rätt till A-kassa utan karens utan att ha dubbelkollat varje detalj i reglerna.
 
Men är det inte en väldig risk att A-kassan anser att antingen frivilligt avstå från uppsägningstid man har rätt till eller be att få bli sparkad när man inte behöver bli det jämställs med att säga upp sig eller att frivilligt avstå från jobb? Jag hade verkligen inte litat på att den situation du planerar gav rätt till A-kassa utan karens utan att ha dubbelkollat varje detalj i reglerna.

Det har du nog rätt i. Jag får nog tänka igenom detta mer, tänker inte riktigt rationellt när jag är upprörd.

Men förstår inte hur det skadar mig att gå ner i uppsägningstid om jag nu skulle lyckas få ett annat jobb?
 
Det är tusan pinsamt hur dålig koll jag faktiskt har. Blir väl så när man blir bekväm...
 
Det har du nog rätt i. Jag får nog tänka igenom detta mer, tänker inte riktigt rationellt när jag är upprörd.

Men förstår inte hur det skadar mig att gå ner i uppsägningstid om jag nu skulle lyckas få ett annat jobb?
Om du ska gå till arbetslöshet efter en uppsägning, det var så jag förstod dig, då betyder det ju bara att du ger bort två månaders lön/arbete frivilligt? Förvillande likt att tacka nej till erbjudet arbete ur A-kassans perspektiv när de ska bedöma om ersättning ska ges för den tiden, tänker jag.

Men om du menade att förhandla ner uppsägningstiden, när du väl har ett nytt jobb att gå till, så är det inget dumt med det.

Eller om du är så säker på att kunna få nytt jobb snabbt att det inte spelar någon roll med A-kassereglerna. Men det är du inte riktigt, eller?
 
Men om du menade att förhandla ner uppsägningstiden, när du väl har ett nytt jobb att gå till, så är det inget dumt med det.

Eller om du är så säker på att kunna få nytt jobb snabbt att det inte spelar någon roll med A-kassereglerna. Men det är du inte riktigt, eller?

Det är som det fetade jag menade :) men att jag kollar upp möjligheten till det redan nu (Eller är det dåligt? De vet sen tidigare att jag vill byta)

Är ju inte alls säkert att jag lyckas få nåt nytt jobb, men då fortsätter jag på företag A.
 
Det är som det fetade jag menade :) men att jag kollar upp möjligheten till det redan nu (Eller är det dåligt? De vet sen tidigare att jag vill byta)

Är ju inte alls säkert att jag lyckas få nåt nytt jobb, men då fortsätter jag på företag A.
Då är det ju lugnt. Att förhandla ner uppsägningstid för att kunna börja snabbare på nytt jobb är inte konstigt, men personligen hade jag inte tagit någon sådan diskussion förrän situationen uppstår.
 
Det är som det fetade jag menade :) men att jag kollar upp möjligheten till det redan nu (Eller är det dåligt? De vet sen tidigare att jag vill byta)

Är ju inte alls säkert att jag lyckas få nåt nytt jobb, men då fortsätter jag på företag A.
Börja INTE diskutera din uppsägningstid med nuvarande arbetsgivare innan du har klart (= påskrivet aval) med nytt jobb! Diskutera inte heller att du vill byta jobb. Du kan påtala att du inte är nöjd med den placering du får, att du behöver något med andra resor etc. Men din inställning gentemot arbetsgivaren skall vara att du vill ha nya intressanta uppdrag. Antyder du något annat så riskerar du att antingen "tvingas" bort genom att du får dåliga uppdrag eller att du faktiskt blir uppsagd. I båda fallen förlorar du initiativet och tryggheten.
Nu har jag ingen aning om hur avtalet ser ut, men längden på arbetstagarens uppsägningstid brukar vara proportionell mot arbetsgivarens. Men den senares är länge. T ex arbetsgivarens uppsägningstid är tre månader - arbetstagarens en månda eller sex månader mot tre månader. Om din kollega har blivit uppsagd med tre månaders uppsägningstid så är det inte osannolikt att er egen uppsägningstid är en månad. Är du säker på att DU har tre månaders uppsägningstid? Om inte annat så riskerar du att även arbetsgivaren vill justera ner uppsägningstiden om du vill göra det.
 
Nu har jag ingen aning om hur avtalet ser ut, men längden på arbetstagarens uppsägningstid brukar vara proportionell mot arbetsgivarens. Men den senares är länge. T ex arbetsgivarens uppsägningstid är tre månader - arbetstagarens en månda eller sex månader mot tre månader. Om din kollega har blivit uppsagd med tre månaders uppsägningstid så är det inte osannolikt att er egen uppsägningstid är en månad. Är du säker på att DU har tre månaders uppsägningstid? Om inte annat så riskerar du att även arbetsgivaren vill justera ner uppsägningstiden om du vill göra det.


Vi hade en del medlemmar som gick under seko, pga arbetsbrist och förlorat uppdrag fick vi säga upp alla. Några hade varit anställda så länge att de hade sex månaders uppsägningstid från AGs sida, men vi erbjöd dem att kunna nyttja sin egen uppsägningstid om en månad i det fall de hittade annat jobb snabbt. Samma villkor för uppsägningstid gäller för fastighets. De två är de vanligaste avtalet inom städbranschen så jag tror du har helt rätt :)
 
Ja, det här var ju lite lösa trådar både här och där.
Eftersom du inte är med i facket, betalar du till A-kassan bara, eller är du inte med i A-kassan heller? Det avgör ju hur mycket pengar du kan få ut om du blir arbetslös.
Om det är tänkt att man ska använda sin egen bil så ska det stå i anställningsavtalet, så kolla om det står med där. Ersättning för antal km körda med egen bil (kortaste väg oftast) brukar normalt utgå om kravet är att man kör med egen bil i tjänsten, men eftersom du inte vet om egen bil står med i ditt anställningsavtal så redovisar du kanske inte milen du kör i tjänsten heller?

Det finns ingen som helst anledning att säga upp sig för att söka andra jobb. Uppsägningstiden diskuterar man med sin arbetsgivare i samband med att man säger upp sig (efter att man har skrivit på för det nya jobbet). Inte innan.
Många fackföreningar kräver medlemskap under sex månader innan man kan ta del av deras hjälp när det gäller förhandlingar osv. Så även om du går med nu är det inte säkert att de hjälper dig i det aktuella ärendet.
 
Ja, det här var ju lite lösa trådar både här och där.
Eftersom du inte är med i facket, betalar du till A-kassan bara, eller är du inte med i A-kassan heller? Det avgör ju hur mycket pengar du kan få ut om du blir arbetslös.
Om det är tänkt att man ska använda sin egen bil så ska det stå i anställningsavtalet, så kolla om det står med där. Ersättning för antal km körda med egen bil (kortaste väg oftast) brukar normalt utgå om kravet är att man kör med egen bil i tjänsten, men eftersom du inte vet om egen bil står med i ditt anställningsavtal så redovisar du kanske inte milen du kör i tjänsten heller?

Det finns ingen som helst anledning att säga upp sig för att söka andra jobb. Uppsägningstiden diskuterar man med sin arbetsgivare i samband med att man säger upp sig (efter att man har skrivit på för det nya jobbet). Inte innan.
Många fackföreningar kräver medlemskap under sex månader innan man kan ta del av deras hjälp när det gäller förhandlingar osv. Så även om du går med nu är det inte säkert att de hjälper dig i det aktuella ärendet.

Är givetvis med i A-kassan.
Jag har kört egen bil i tjänsten för flera år sen. Det blir alldeles för mycket slitage, förra bilen höll på rosta upp...)

Just nu redovisar jag ju inga mil då jag bara kör till och från jobbet. Tidigare fick jag skriva upp antal mil per dag och lämna in i slutet av varje månad.

Tack, ska tänka på det där. Känner att jag har mer kött på benen nu.

Lyckas tyvärr inte hitta mitt anställningsavtal...
 
Är givetvis med i A-kassan.
Jag har kört egen bil i tjänsten för flera år sen. Det blir alldeles för mycket slitage, förra bilen höll på rosta upp...)

Just nu redovisar jag ju inga mil då jag bara kör till och från jobbet. Tidigare fick jag skriva upp antal mil per dag och lämna in i slutet av varje månad.

Tack, ska tänka på det där. Känner att jag har mer kött på benen nu.

Lyckas tyvärr inte hitta mitt anställningsavtal...
Om du skrev upp milen förut så står det nog i avtalet att du ska köra egen bil (ren uteslutningteori alltså). Din arbetsgivare ska ha ett exemplar av avtalet som du skrev på när du började. Be om en kopia av det tycker jag. Det är ju bara att säga som det är, att du inte hittar ditt ex.
 
Om du skrev upp milen förut så står det nog i avtalet att du ska köra egen bil (ren uteslutningteori alltså). Din arbetsgivare ska ha ett exemplar av avtalet som du skrev på när du började. Be om en kopia av det tycker jag. Det är ju bara att säga som det är, att du inte hittar ditt ex.
Det kan ju ha varit något man kommit överens om separat utifrån förutsättningarna då och som TS gjorde sas frivilligt. Utgå inte självklart från att du har förpliktelse till det som ett anställningsvilkor utan att kolla avtalet om du inte vet.
 
Jag vet att många bemanningsföretag har att man ska kunna ta sig upp till 1,5 timme från deras kontor till företaget du ska jobba på. Alternativt att du ska kunna ta jobb inom ett visst område t.ex. ett visst län eller geografiskt område som är avgränsat på annat sätt. Sen hur man tar sig dit bryr sig inte företaget om. Det står förmodligen i ditt anställningsavtal om du kollar där och är det de villkoren du har skrivit under på så kan du inte neka jobb som är för långt bort enligt din mening så länge det är inom området. Gör du det är det arbetsvägran under förutsättning att du skrivit på de villkoren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 297
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 182
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok Jag velar mycket fram och tillbaka, om jag borde söka jobbet eller inte. Det låter egentligen som ett riktigt lyxproblem (vilket det...
Svar
3
· Visningar
568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp