Jobb och hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 193
Sv: Jobb och hund?

Jag tror Ramona menar att du måste skoja om du faktiskt inte vet att det finns rätt många lagar om hur vi ska hålla andra djur också =)

visa mig lagen där det står att en katt och en kanin måste få gå ut var 6e timma. vart är den, kan du tala om det för mig?

och folk i allmänhet tycker det är okej att lämna en katt inomhus och att den aldrig får gå ut, men om man gjorde detta med en hund skulle man stenas.

visa mig lagen där det står att en katt och en kanin måste få gå ut var 6e timma. vart är den, kan du tala om det för mig?

och folk i allmänhet tycker det är okej att lämna en katt inomhus och att den aldrig får gå ut, men om man gjorde detta med en hund skulle man stenas.

:rofl::rofl:

Jag har sån tur att jag jobbar hemifrån !
Är jag tvungen att åka till kontoret så är det sån ytterligare tur att min sambo har eget företag där både han och ena dottern arbetar så då får hon följa med dem till deras kontor.

En förutsättning för att jag skulle skaffa en hund var att den aldrig sklle behöva ligga ensam hemma en massa timmar.

Glömde det övriga -

Hunden är alltid med mig när jag gör mina vardagliga sysslor hemma.
En promenad om dagen blir det nog också, men för den hunden som jag har är det viktigaste att få vara med och man kan säga att vi "tränar" aldrig någon vardagslydnad, den finns liksom där ändå.

Ah då förstår jag hur du menar.

Du menart alltså att samma regler ska gälla oavsett djurets art eller behov?

Jag har dock annat för mig än att sitta och leta regler åt dig för djur jag inte äger eller vårdar, men jag lovar dig att det finns regler för hur man ska hålla både häst och smågnagare, att folk inte följer dom är en annan femma.

Har förtidspensionerad pappa som hjälper mig :) Hade aldrig klarat det med gott samvete annars. Jobbar heltid och betyder alldeles för många långa dagar ensam för hunden annars. Skulle inte köpt en hund om jag trodde den skulle få det bättre nån annanstans :)

Är det inte lite orimligt att samma regler ska finnas för alla djur? Varför skulle det göra det, dom har ju helt olika behov?

Jag tycker absolut att det ska finnas bra regler för alla djur, och det finns det antagligen en hel del också. Som säkert inte efterföljs. Det finns ju t.ex. storlekar på terrarium som ska hållas om man har orm i en viss längd osv. Grejen är väl att de flesta lagarna är på gränsen liksom. En häst ska ha si och så stor box, ha utevistelse osv. En orm ska ha si och så stort terrarium. En hund ska rastas var 6e timme och får lämnas ensam en knippe timmar. Men allt det är ju som "värst" så att säga. Mina hundar rastas oftare. Min häst får gärna ha större box och hade jag en orm skulle jag vilja ha ett stoooort terrarium. Samma sak gäller ju alla djur. För det är så min djurhållning är. Jag vill deras bästa. Alla tycker inte samma sak, och då är det ju bra att det åtminstone finns lagar och rekommendationer för de olika djurarterna anpassade efter deras behov.

Det skulle ju bli orimligt att rasta sin vandrande pinne eller sin orm var 6e timme. ;) Katter och hundar är inte samma typ av djur, har inte samma behov för att må bra osv. Där med inte sagt att en katt skulle fara illa av att gå på promenader eller vad du nu menar att man skulle göra. Men lagarna är ju fortfarande bara en slags "maxgräns", inte hur det ultimata sättet att ha djur på är.

Är det inte lite orimligt att samma regler ska finnas för alla djur? Varför skulle det göra det, dom har ju helt olika behov?

Jag tycker absolut att det ska finnas bra regler för alla djur, och det finns det antagligen en hel del också. Som säkert inte efterföljs. Det finns ju t.ex. storlekar på terrarium som ska hållas om man har orm i en viss längd osv. Grejen är väl att de flesta lagarna är på gränsen liksom. En häst ska ha si och så stor box, ha utevistelse osv. En orm ska ha si och så stort terrarium. En hund ska rastas var 6e timme och får lämnas ensam en knippe timmar. Men allt det är ju som "värst" så att säga. Mina hundar rastas oftare. Min häst får gärna ha större box och hade jag en orm skulle jag vilja ha ett stoooort terrarium. Samma sak gäller ju alla djur. För det är så min djurhållning är. Jag vill deras bästa. Alla tycker inte samma sak, och då är det ju bra att det åtminstone finns lagar och rekommendationer för de olika djurarterna anpassade efter deras behov.

Det skulle ju bli orimligt att rasta sin vandrande pinne eller sin orm var 6e timme. ;) Katter och hundar är inte samma typ av djur, har inte samma behov för att må bra osv. Där med inte sagt att en katt skulle fara illa av att gå på promenader eller vad du nu menar att man skulle göra. Men lagarna är ju fortfarande bara en slags "maxgräns", inte hur det ultimata sättet att ha djur på är.

men det är klart att jag inte menar ordagrant att det ska vara exakt samma regler för en vandrandepinne som för en häst fattar ju du också, jag menar ju att de ska vara lika bra och tillgodo se djurens behov på samma sätt.

de lagar du räknar upp, som box mått, territatium mått etc och säger att de är gränsen. att en orm som är 2 meter lång ska ha ett territatium på 1 X 0.7m och liknande lagar borde ju du också inse att hunden är det djur som har "bäst" lagar och som gränsen är längst bort för.

Ah då förstår jag hur du menar.

Du menart alltså att samma regler ska gälla oavsett djurets art eller behov?

Jag har dock annat för mig än att sitta och leta regler åt dig för djur jag inte äger eller vårdar, men jag lovar dig att det finns regler för hur man ska hålla både häst och smågnagare, att folk inte följer dom är en annan femma.

ja men eller hur jag menar att en katt och en häst ska ha samma relger. precis så ja. för behoven samma fattar du nog med.

och ja jag vet att det finns regler för hur man ska hålla andra djur det var inte det jag sa utan jag sa att relgerna för att hålla hund är bättre än de för att hålla andra djur. att du inte kan medge det utan ska streta emot är väldigt naivt av dig.

Då får du tydliggöra dig mer, för det enda du har tagit upp är rastning var 6:e timme =)

Att djurregler i allmänhet lämnar mycket till övers tycker jag, men det är ju inte riktigt vad du har skrivit här. Att streta emot är det minsta jag göra, jag diskuterar utefter det du skriver..

Det beror ju på att hundar har ett enormt mycket större behov av hjärnaktivering än tex en orm.
Uppfyller du bara rätt mått, temperatur, mat och luftfuktighet så är en orm nöjd. Den har en såpass outvecklad hjärna.
Du KAN lagligt låsa in en hund i en rasthage och bara en enda gång om dagen ta ut den till en annan plats. På så sätt så lever den ungefär som en kanin, marsvin eller råtta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 641
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har en nu elva år gammal amstaff som vi adopterade för strax under två år sedan. Fantastisk hund, världens snällaste. Alltid...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Dundeyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025