Jobb och hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 193
Sv: Jobb och hund?

Jag citerar TS;

Du glömde fetmarkera:

hur fasen räcker tiden till!?

Och även detta fick mig att tro så: (Citerar också TS)

jag var bara lite frågande på hur tiden räcker till för vissa

jag hade syrrans hundar en helg, det var verkligen *host* krävande så jag har den djupaste beundran till dom hundägare som hinner med, fritid, hund, heltidsjobb och allt vad ett privatliv heter

Jag citerar TS;

Jag tolkade det som "kan ni ta med hunden på heltidsjobbet, och om inte, hur gör ni då" och det var det jag försökte svara på.

Så, vad är det vi ska svara på egentligen? (Så att man inte faller för långt ifrån trådens ämne)??

Annars - på fritiden så är svaret fortfarande samma. Jag ägnar min fritid åt hundarna och om dom inte kan följa med så gör jag inte så mycket annat än är med hundarna och min familj hemma. På helgerna gör jag annat om alla känner sig aktiverade och nöjda.

Mina är med på jobbet eller hos någon hundvakt. Är jag inte borta mer än 5 timmar så är de hemma, men det händer väldigt sällan.

Att ha hund är ju en livsstil. Jag tycker inte det är det minsta jobbigt :) De är ju min familj!

*kl*

Det är väl lag på att vuxna hundar inte får vara ensamma mer än 4-6 timmar? Och det är även lag på att de MÅSTE rastas var 6:e timme, oavsett hundgård eller liknande!

Tycker att det är hemskt att vissa lämnar sina hundar 8-9 timmar för att jobba, ska man ha hund ska man också ha tid för den är min åsikt!

Senast ändrad:

Så ni som jobbar heltid dessutom och har hund, hur gör ni?
Jag har valt att skaffa raser som inte är superkrävande! Men det är klart att de behöver sin aktivering i alla fall.

Nu pluggar jag på heltid och jobbar deltid, så jag har lyxen att kunna aktivera mina hundar de flesta dagarna innan eller efter skolan och före jobbet, samt på mina lediga dagar.

Jag ser alltid till att hundarna får minst en lång promenad om dagen, plus lite aktivering vid sidan av. Någon gång i veckan tränar vi och kör ordentligt med hundarna så att de liksom är så trötta att de inte vill mer. Då är man lite "ledig" ett par dagar och behöver bara gå promenader. :)

Men, man prioriterar ju sina hundar. Sen kan jag bli lite fundersam över hur vissa människor säger att de inte har tid med någonting, men de kan spendera flera timmar framför Bukefalos eller tittandes på TV.

Sen kan jag bli lite fundersam över hur vissa människor säger att de inte har tid med någonting, men de kan spendera flera timmar framför Bukefalos eller tittandes på TV.

Ja den är spännande! Vissa har inte tid att gå 6 km för att det är TV-program att hinna till! :grin: ;)

(Inte riktat till dig, utan mest ett bra inlägg av dig)

*kl*

Det är väl lag på att vuxna hundar inte får vara ensamma mer än 4-6 timmar? Och det är även lag på att de MÅSTE rastas var 6:e timme, oavsett hundgård eller liknande!

Tycker att det är hemskt att vissa lämnar sina hundar 8-9 timmar för att jobba, ska man ha hund ska man också ha tid för den är min åsikt!
Lite fel där. Hundar som vistas i hundgård skall rastas utanför den minst en gång om dagen.

Men, man prioriterar ju sina hundar. Sen kan jag bli lite fundersam över hur vissa människor säger att de inte har tid med någonting, men de kan spendera flera timmar framför Bukefalos eller tittandes på TV.

Det har med ork att göra. Därav downsizandet till knähund. De dagar jag nästan är gråtfärdig av tanken att behöva gå uppför backen hem från spårvagnen för att jag är så slut är det lättare att sitta på buke och klappa pälsbollen samtidigt än att lägga och går spår åt rottisen.

Jag räknar knappast med att stora hunden lever längre än max något år till, ungefär när det är dags för permanent heltidsarbete vi får se hur orken är med lilla odjuret.

Senast ändrad:

Nej det gjorde jag inte =)

Jag markerade dom andra frågorna som TS ställde men som du missade, eftersom du tyckte att alla svarade fel.

Helena_K: Jag tror du får sväva ut och svara lite som du själv tolkar frågan, TS har nog inget emot det =)

kl

jag tycker att hundar blir special behandlande och det är fel.

är det någon lag på att hästar måste rastas var 6e timma? att katter måste rastas? kaniner som sitter i små burar?

Men den jämförelsen kan du väl inte göra...?:confused:

Hundar som bor inomhus är "rumsrena" såtillvida att de inte gör ifrån sig inomhus, därför finns det krav på att de ska ut och rastas.

Hästar kissar och bajsar ju där de står, oavsett inne eller ute. Dessutom finns det väl krav på att hästar ska gå i hage och kunna röra sig "naturligt".
Katter går på låda inomhus och där löser man deras behov av att uträtta naturbehoven. En innekatt ska naturligtvis ha stimulans ändå och mig veterligen så är det inte tillåtet att ha en katt boendes i en kaninbur, typ.
För kaniner finns det minimimått på burstorlek (på samma sätt som det finns minimimått på en hundgård) men sen är det väl såklart önskvärt att kaninen ska få komma ut ändå.

Men du tycker alltså att vi "daltar" med hundarna bara för att de ska ut var sjätte timme...?
Personligen tycker jag det vore bra med ökade utrymmen för många djurtyper, med lagar som säger att grisar ska få gå utomhus m.m. men jag vill ju inte att hundarna ska få det sämre för det!

För att svara på ämnet i tråden:
Mina hundar är med mig på jobbet och ligger ensamma på kontoret / hemma max 4 timmar med jämna mellanrum. Mina hundar är min fritid och ska jag göra något annat ser jag till att ta med mig hundarna...! Hundarna är högprioriterade familjemedlemmar.

kl

jag tycker att hundar blir special behandlande och det är fel.

är det någon lag på att hästar måste rastas var 6e timma? att katter måste rastas? kaniner som sitter i små burar?

Hur ofta vill du själv ha chansen att gå på toa? En gång om dagen, är det lagom?

Självklart måste hunden får chans att göra ifrån sig när den behöver. Det betyder inte att varje promenad måste vara en tvåtimmars skogstur.

När jag kom in igen såg jag att mitt senaste svar var onödigt, och urbota dumt. Svarade vid ett illa valt tillfälle. Förlåt!

När jag kom in igen såg jag att mitt senaste svar var onödigt, och urbota dumt. Svarade vid ett illa valt tillfälle. Förlåt!

Ingen fara på taket, jag skrattade lite åt hur du brusade till och jag förstod inte riktigt ditt svar på det jag skrev innan heller :D

Så ni som jobbar heltid dessutom och har hund, hur gör ni?

kan ni ta med hunden? Nej

om inte, hur gör ni då? Jag jobbar kl 05-13.30,alla vardagar. Sambo jobbar 10-19, 4 vardagar i veckan och varannan helg. Så hunden är själv 4 dagar/vecka i ca 4 tim per dag

hur fasen räcker tiden till!? Jag har halva dagen kvar när jag är hemma vid 14
........................................................................................................

Precis som movi säger har man ju halva dagen kvar när man kommer hem.
Hur man än löser det med jobb/hundpassning/att någon är hemma, efter ens 8 timmar på jobbet kommer man ju hem och har hela eftermiddagen ledigt. Man hinner ju både laga mat, slappa och syssla med någon annan hobby.

Så jobbigt är det ju inte att välja bort de där 2-3 timmarna om dagen som ens hund vill ha.

Sen om man har en hund går ju tillvaron ut på att vara med hunden, som familjemedlem, då har heller inga problem med att lägga lite tid för att göra hunden nöjd.

när jag skrev min kommentar så tänkte jag på den kommentaren som någon annan skrev om hundgård och att hundar som är i hundgård måste ut och rastas utanför hundgården var 6e timma, även om de faktiskt kan bajsa kissa och röra på sig i hundgården. Samma borde ju gälla för baksidan av huset då? Jag menade alltså inte hunder som är instängda inomhus!

Om en hund är ute på en baksida som är stor där den kan röra sig och gå på toa eller i en hundgård med samma villkor så tycker jag inte att den måste få gå ut därifrån var 6e timma nej. Men om den däremot är inomhus så ja självklart.

Jag tycker bara det är orättvist att det finns så många lagar för hundar men inte för andra djur. det finns ju lagar att de inte får plågas, men inte så bestämda lagar som det finns för hundar. som katter som bor i lägenhet hela livet och om ägaren tillåter det så får den sitta på en balkong? Kul liv! och hästar som går själva i en 6 X 6 m rast hage med grus för ägaren är rädd att de ska rulla sig om de går i gräshage och den är jobbig att rykta. (som en tjej på mitt gamla stall sa) och som en annan sa, hon satte två täcken, skydd och boots på hästen i en av grus rasthagarna för annars kan den ju skada sig.

sen kan jag räkan upp tusentals andra djur som det inte finns lagar för eller som lagarna inte är tillräckliga. som t.ex. ormar, fåglar, grodor etc etc etc!

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 713
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 691
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har en nu elva år gammal amstaff som vi adopterade för strax under två år sedan. Fantastisk hund, världens snällaste. Alltid...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Dundeyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31