Bukefalos 28 år!

Jobb på stall

Faol199

Trådstartare
Hej :)
jag ska på arbetsintervju på ett stall nu i veckan och undrar lite från er som jobbar på stall nu som skötare på heltid vilka arbetstider, lön och vad man ska tänka på.
Även vad man kan ha på sig till en stall intervju då jag inte varit på något sådant innan. Och vad jag ska tänka på?
 
Se till att lönen är vit, att anställningsavtal skrivs och att arbetsgivaren har försäkringar för sina anställda. Fråga om dessa saker. Ta också reda på om arbetsgivaren betalar in någon tjänstepension (gäller från året du fyller 25år, det framgår inte hur gammal du är men om du är nära att fylla eller redan fyllt så är det värt att tänka på).
 
Hej :)
jag ska på arbetsintervju på ett stall nu i veckan och undrar lite från er som jobbar på stall nu som skötare på heltid vilka arbetstider, lön och vad man ska tänka på.
Även vad man kan ha på sig till en stall intervju då jag inte varit på något sådant innan. Och vad jag ska tänka på?
Gå inte under några omständigheter med på svartjobb! Det verkar som om en minimilön för djurskötare ligger någonstans runt 21000 om man googlar lite snabbt. det blir en timlön runt 120 kr.
 
Se till att lönen är vit, att anställningsavtal skrivs och att arbetsgivaren har försäkringar för sina anställda. Fråga om dessa saker. Ta också reda på om arbetsgivaren betalar in någon tjänstepension (gäller från året du fyller 25år, det framgår inte hur gammal du är men om du är nära att fylla eller redan fyllt så är det värt att tänka på).
jättebra att veta tack! (Jag är 18)
 
Gå inte under några omständigheter med på svartjobb! Det verkar som om en minimilön för djurskötare ligger någonstans runt 21000 om man googlar lite snabbt. det blir en timlön runt 120 kr.

Vet du om det är med eller utan utbildning?
Tänker att någon med tex hästskötarexamen borde ha mer än någon som inte har det.
 
Det är nog med, annars ska jag nog byta tillbaka till mitt gamla yrke
Nja, bruttolön på 114 kr/h fick dottern utan erfarenhet på donken. Så ett snitt på en 120 är inte orimligt med erfarenhet (som sagt, det var en snabb googling och snittlön, alltså inte ingångslön) Jag räknade på 175 timmar per månad, men är inte alls säker på om timlönen stämmer. Månadslönen är nog mer rättstämmande kan jag tänka mig.
 
Mellan 100-120 kr i timlön skulle jag säga, beroende på erfarenhet och utbildning för basic stall-/hästjobb. Det baserat på erfarenhet efter att själv varit inblandad i rekrytering av stallpersonal.

Gällande klädsel så skulle jag säga hela, rena "vardagskläder", som du inte är rädd för att exponera för stallmiljö. Tänk dig att intervjun kan ske hemma i någons privata vardagsrum lika väl som i ett rum i stallet, och du mycket väl kan komma att visas runt på gården. Personligen hade jag den här årstiden kört på jeans och någon stickad tröja eller liknande, jacka jag kan tänka mig att ha i stallet (hellre en stalljacka än en "stadskappa", men se till att den är ren). På fötterna hade jag kört gympadojor eller stallskor, beroende på väder (du får ju inte vara rädd för att gå i eventuell lera på stallplan, t.ex) men även där såklart sett till att de var rena.

Hoppas det hjälper till lite.
 
Mellan 100-120 kr i timlön skulle jag säga, beroende på erfarenhet och utbildning för basic stall-/hästjobb. Det baserat på erfarenhet efter att själv varit inblandad i rekrytering av stallpersonal.

Gällande klädsel så skulle jag säga hela, rena "vardagskläder", som du inte är rädd för att exponera för stallmiljö. Tänk dig att intervjun kan ske hemma i någons privata vardagsrum lika väl som i ett rum i stallet, och du mycket väl kan komma att visas runt på gården. Personligen hade jag den här årstiden kört på jeans och någon stickad tröja eller liknande, jacka jag kan tänka mig att ha i stallet (hellre en stalljacka än en "stadskappa", men se till att den är ren). På fötterna hade jag kört gympadojor eller stallskor, beroende på väder (du får ju inte vara rädd för att gå i eventuell lera på stallplan, t.ex) men även där såklart sett till att de var rena.

Hoppas det hjälper till lite.
Tack det hjälpte nu vet man vad man kan ha på sig kör nog med jeans och tröja och stalljacka som du föreslog. Tror du att det blir lite högre tim lön pga hur stort stallet är?
 
Tack det hjälpte nu vet man vad man kan ha på sig kör nog med jeans och tröja och stalljacka som du föreslog. Tror du att det blir lite högre tim lön pga hur stort stallet är?
Nej, det tror jag inte, däremot kan arbetsuppgifterna ha betydelse, vilken nivå av ansvar man ska ha.
 
Är det timme eller heltid? Kolla hur många timmar som omfattas, och hur det fungerar om arbetet tar längre tid än överenskommet (det händer att 40-timmar visar sig vara 50-60 timmar).

Tänk på att förmåner ska skattas på precis som kontantlön/pengar. Dvs som du får stallplats, boende, mat eller liknande räknas värdet som en inkomst och du måste dra av från pengarna du får för att betala skatt på det. Boende och mat är ofta enligt schablon, men om det finns inackordering/uthyrning av box i verksamheten så räknas förmånsvärdet som hyrpriset. Har en bekant som fick betala skatt på boxplats retroaktivt, tror det var tre år. Det blev en ganska fet summa hon behövde skramla ihop.
 
Är det timme eller heltid? Kolla hur många timmar som omfattas, och hur det fungerar om arbetet tar längre tid än överenskommet (det händer att 40-timmar visar sig vara 50-60 timmar).

Tänk på att förmåner ska skattas på precis som kontantlön/pengar. Dvs som du får stallplats, boende, mat eller liknande räknas värdet som en inkomst och du måste dra av från pengarna du får för att betala skatt på det. Boende och mat är ofta enligt schablon, men om det finns inackordering/uthyrning av box i verksamheten så räknas förmånsvärdet som hyrpriset. Har en bekant som fick betala skatt på boxplats retroaktivt, tror det var tre år. Det blev en ganska fet summa hon behövde skramla ihop.
heltid kommer det att bli, jag kommer inte hyra stallplats eller boende så då blir det nog bättre.
 
Hej :)
jag ska på arbetsintervju på ett stall nu i veckan och undrar lite från er som jobbar på stall nu som skötare på heltid vilka arbetstider, lön och vad man ska tänka på.
Även vad man kan ha på sig till en stall intervju då jag inte varit på något sådant innan. Och vad jag ska tänka på?

Jag har jobbat som hästskötare men gör det inte längre (pga annat karriärval). Förutom det som redan nämnts om löner och arbetstider så är det också viktigt att se till säkerheten i stallet. Hästar är stora, levande djur och olycksrisken är förhållandevis hög även i ett perfekt stall. Det finns ingen anledning att utsätta dig för onödiga risker. Jag hade frågat om just säkerheten och sett hur stallägaren beter sig runt frågan. Har hen en bra plan för hur vardagsarbetet ska skötas? Finns det utarbetade rutiner kring tex fodring och utsläpp som minimerar riskerna? Hur är stall och hagar uppbyggda? Hur ser utrustningen ut?
En vettig stallägare har bra svar på dessa frågor och kommer dessutom vara noga med att lära upp dig på säkerhetsrutinerna.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har ett jobb att göra när det gäller taket på mitt stall. Det är en 100 år gammal byggnad och tegeltaket ligger ovanpå det gamla...
Svar
4
· Visningar
254
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 409
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Jag jobbar i nuläget som timvikarie och vi har hitills haft dottern på förskola 15h/vecka. Nu krockar våra arbetstider för mycket för...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp