• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ciisssii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 183
C

Ciisssii

Hej jag undrar ifall ni vet nånting om hur det är att jobba i travstall hos en travtränare!? Finns det många travtränare som behöver "stallarbetare/anställda"? Hur hög brukar lönen vara vid fast jobb? Är väldigt intresserad men jag ville ha lite hum om hur det är!

Sv: Jobb!

ja alltså det är jobbigt.. du sliter hund från morgon till kväll. fast är du intresserad av trav? eller vill du bara jobba där för att rida? isf blir du nog besviken, ridningen innefattar typ bara trav trav och ännu mer trav rakt fram.
Men är du intresserad av trav är det såklart mycket givande.
Vart bor du? antalet travtränare är olika på område till område.

ja alltså det är jobbigt.. du sliter hund från morgon till kväll. fast är du intresserad av trav? eller vill du bara jobba där för att rida? isf blir du nog besviken, ridningen innefattar typ bara trav trav och ännu mer trav rakt fram.
Men är du intresserad av trav är det såklart mycket givande.
Vart bor du? antalet travtränare är olika på område till område.

Jag har sommarjobbat på travstall förrut så jag vet hur det är! MYCKET SLIT men det är det som är kul... alltså jag gillar hästar och det gör inget att jag tröttar ut mej! Jag har tänkt igenom saken hur länge som helst, ett år om jag ska vara ärlig. Jag bor i Norrtälje.

men om du redan har testat på, och samtidig lagt ner mycket tid till att fundera på det, är det väl bar att satsa! Försök ta reda på olika tränare runtomkring, och ring och fråga. där jag jobbar är det ingen som nekas iaf, fast jag jobbar i Blekinge. jag får 500 om dagen, innan skatt då, och jag har jobbat där ett år. Lönen brukar variera på om du bara rider eller bara kör, eller gör både och.

jo där jag jobbar så behövs det mycket personal.. hästskötarna kommer och går kan jag ju säga :crazy: men i dom flesta storstall så finns det nästan alltid iaf en tjänst ledig men det är värre i dom mindre stallen.. lönen är avtalsenlig, det ligger väl på 15000-17000 ungefär före skatt + utselning tror jag :)

jo det verkar vara många som kommer och går dr du jobbar:p

Lönen brukar variera på om du bara rider eller bara kör, eller gör både och.

Då har villkoren verkligen förändrats efter min tid.:D

Då fick man ett visst antal passhästar och inte blev man anställd för att enbart göra det ena eller det andra..

Var i storstall men inte hade vi några som bara red!!;)

Däremot så anställdes det en kunnig ridtjej just för att hästarna inte bara skulle ridas i trav trav rakt fram..trodde det där var förlegat sedan länge..:eek:

Jobbigt och jobbigt ! Jag har jobbat extra den här veckan och dagarna började vid 6.45 och slutade ca 15,00. (8 hästar)
Rida rakt fram ..det beror nog på dig som rider . Det går att jobba en travhäst Även i trav .
jag rider i skogen ,galoppjobb. "dressyr" det beror på vad hästen ska göra !.

men jag menar inte bara rakt fram ordagrannt. vi rider med hästarna i form, det jag menade vara att vi inte rider hästarna på ridbana, volter, galopp osv. På vintern gör vi det, när det inte går att rida på körvägar/ridvägar för att hästen inte har broddskor.
Vi tränar hästarna i djupsand, där får de galoppera, och de lär sig galoppfattning där.

man kan väl generellt säga att du får låg lön för tiden du lägger ner men har man bara intresset och trivs kanske inte det spelar nån roll.

jag jobbar ju inte längre som hästskötare (slutade för 3 månader) jobbar nu bara extra hos min "bästa att jobba för" tränare på sidan om mitt andra jobb.

där börjar vi 05.30 och slutar tidigast 16.00 oftast är man färdig 17.00-18.00 man har eget stall med 7-9 hästar och det är lite mer inviduellt än hos många andra som man gör allt tillsammans med andra. jag gillar att jobba så då spelad inte tiden och lönen nån roll. nu jobbar jag natt inom omsorgen och jag jobbar bara 25 timmar i veckan men tjänar ändå bättre än att jobba 6 dagar i veckan 70+ timmar.

men som alla andra säger åk runt hos tränare och fråga :)

ang rideriet så rids väl ändå hästarna olika? vissa behöver gå galoppintervaller och vissa behöver träna upp sig genom att gå på volt osv. även om an inte har tillgång till ridbana/ridhus kan man ju rida på andra ställen vi ahr en ridskola som grannar så det är ju rätt bra om man behöver :)

Senast ändrad av en moderator:

men om man inte blir anställd på så vis att man får passhästar, utan hjälper till vissa dagar, då får man ju ta de andra hästarna som är passhästra till någon annan.
Ibland kommer det praoelever till vårt stall, och de kan oftast bara rida, om ens det. Annars får de lära sig. Duktiga tjejer brukar få förfrågan om de vill hjälpa till ibland. Blir de mycket i stallet får de lära sig att köra.
I mitt stall nekas ingen jobb bara för att de inte kan köra.

Off topic: många verkar tycka att det bara är att hoppa upp och köra första gången, som om det är världens enklaset grej att köra travhäst. Nån som håller med??

Det är ett :devil: skitjobb! Jobbade drygt ett år och det var en underbar tid, skulle absolut inte vilja ha de ogjort! Samtidigt så vill jag inte fastna i det, vill ha ut mer av mitt liv än att slava runt för tränar:devil: . Långa tunga dagar, jag jobbade mellan 5.30 (fodring) eller 6.15 till tidigast 16.00 varje dag + var tredje helg. Brukar vara hög omsättning på folk i stallen, så det är bara att lägga ut lite krokar, men kolla upp ryktet på tränaren innan du börjar där! Jag fick ut 10 400 kr efter skatt varje månad.
Ang. ridträningen så är det olika från stall till stall (och beroende på hur kunnigt folk där finns). Jag ridtränade många hästar när jag jobbade och alla mina gick skrittdressyr och galoppintervaller i djupsand, snö och i havet. Travade endast som uppvärmning och nervarvning, då balanserat och med sökning framåt-neråt. Dom som endast gick ridträning hade även ett pass med bara dressyr inlagt, antingen på en äng eller bland träden på kuperat område. Tror fler och fler ser det vansinniga i att bara trava på rakt fram som träningsform.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 474
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 829
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
820
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka