Bukefalos 28 år!

Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Bortsett från att jag är arbetslös, kan man verkligen jobba för något man inte står för??? Kan man vara politiker för ett parti vars värderingar man tycker är kassa?
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Men du som är HR-människa, kan du med gott samvete utföra ditt jobb om det inte gått rätt och riktigt till, oavsett avsaknad av kollektivavtal? Kan du driva arbetsrättsliga ärenden där du vet att du själv i grunden har fel men att den enskilda personen blir drabbad?


Det gör man givetvis inte.
Jag hade en chef som försökte beordra mig att agera mot de lagar och direktiv vi har att förhålla oss till SemL/ATL/AML/LAS/DL/FLL/SjLL etc

Jag förklarade att mitt jobb delvis gick ut på att stötta och vägleda min chef i dennes beslut och att jag med hänvisan till gällande lagar skarpt avrådde chefen från att driva igenom sina idéer/önskemål.
Att agera annorlunda ser jag personligen som tjänstefel.
Givetvis mottogs det inte alltid med öppna armar men jag förklarade att jag inte såg det som min arbetsuppgift att som företagsrepresentant bryta mot lagar och om det var chefens önskan förstod jag inte vart jag och min kompetens kom in i bilden.

Man kan, precis som Björk var inne på, redan i intervjun definiera sin yrkesheder med allt vad det innebär. Får man trots allt jobbet så borde det betyda något.
De kanske eftersöker din kompetens för att de vill ha förändring?
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Men du som är HR-människa, kan du med gott samvete utföra ditt jobb om det inte gått rätt och riktigt till, oavsett avsaknad av kollektivavtal? Kan du driva arbetsrättsliga ärenden där du vet att du själv i grunden har fel men att den enskilda personen blir drabbad?

Det låter som att våldta sig själv typ. Jag skulle nog fått psykbryt ganska snabbt. Möjligen underlättar det om man tänker att det är bättre att man själv driver det och knske kan slipa kanterna lite här och där istället för någon som njuter av situationen.

Pest eller kolera låter det som.
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Man tar jobbet och så fortsätter man söka jobb och säger upp sig om det dyker upp något bättre.

På CVt måste det väl ändå se bättre ut att ha jobbat än inte.

Det är absolut inte alltid det ser bättre ut med jobb än i utan. Har du jobbat för ett företag med fel värdering så kommer du i den som läser ditt cv också få dessa värdering oavsett om du har det eller inte.
Har haft med ett av de bättre rekryteringsbolagen att göra en hel del och det händer ofta att dom stryker anställningar i deras kandidaters cv:n just för att de gör att deras kandidat ger fel intryck på den arbetsgivare dom presenteras för.
Ändå brukar de kandidater dom visar upp oftast få jobbet, och företagen brukar sedan vara nöjda.

/Camilla
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Jag förstår dig. Jag skulle tex aldrig kunna arbeta för Swedish Match, då produkterna är inget jag kan stå för...

Är produkterna som företaget står för skit och enbart ohälsosamma skulle jag aldrig vilja jobba för dem... Jag skulle inte jobba för SD heller däremot skulle jag inte ha något problem att jobba för Moderater , miljöpartister eller vänsterpartiet...
 
Sv: Jobba för arbetsgivare vars värderingar man inte kan stå för...

Det är ju bara för att generationer före oss tänkt det samma och stått upp för det som vi kan tanka så. Idag snurrar hjulen bakåt vilket är så sorgligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 137
Senast: EmmaW
·
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, jag behöver lite klartänkta hjärnor på det här problemet, då jag själv har lite....svårt....att bli tillsagd vad jag ska göra...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp