Jobba hemifrån?

My mistake att bara tänka på större objekt eftersom det är där jag verkar. Om man arbetar med något litet som bara man själv arbetar med (och kanske t o m ryms/är möjligt att ladda ner lokalt) så är det förstås möjligt. Men om man arbetar i större projekt och all projektering (i 3D) sker direkt mot en server där det finns många filer som man behöver ha koll på hela tiden så är det svårt. Projektering av infrastruktur, industri, sjukhus eller liknande större byggnader ska man inte räkna med fungerar hemifrån annat än i undantagsfall.
Fast jag projekterar bara infrastruktur i större projekt där man jobbar mot server och aldrig lokalt på min egen dator :) Visst, vissa filer är långsammare framförallt att öppna, men det går ändå i princip problemfritt att proja hemifrån. Kan tänka mig att viss 3D-proj av byggnader kan vara värre, dock - men tror det fungerar bara man har en duglig dator.

Det jag vet är att jag jobbar med folk som tycker att de inte kan proja om de inte har sina stora skärmar. Jag håller inte riktigt med, det går att köra för mig rakt av på laptopen, men har ju en extern skärm här hemma med när jag vill, iofs.
 
@iNHALE jag instämmer i det @Honungshumlan skriver. Mitt jobb hade gått att göra hemifrån 4 dagar per vecka utan problem. Innan pandemin var det inte tillåtet att sitta hemma annat än i undantagsfall och då fick man ansöka hos chefen och redogöra för sina skäl. Det kunde till exempel vara att man väntade på leverans eller att en hantverkare kom hem som var godkänt.

Nu får vi jobba hemifrån på grund av pandemin men det känns som att alla i ledningen vill att vi ska vara tillbaka på kontoret fem dagar per vecka sen. Isåfall kommer jag att se mig om efter annan arbetsgivare som tillåter hemarbete.
 
Fast jag projekterar bara infrastruktur i större projekt där man jobbar mot server och aldrig lokalt på min egen dator :) Visst, vissa filer är långsammare framförallt att öppna, men det går ändå i princip problemfritt att proja hemifrån. Kan tänka mig att viss 3D-proj av byggnader kan vara värre, dock - men tror det fungerar bara man har en duglig dator.

Det jag vet är att jag jobbar med folk som tycker att de inte kan proja om de inte har sina stora skärmar. Jag håller inte riktigt med, det går att köra för mig rakt av på laptopen, men har ju en extern skärm här hemma med när jag vill, iofs.
Ok, jag är van vid att infrastruktur projekteras i 3D.
Två (stora) skärmar tycker jag är en hygienfaktor både ur arbetsmiljö- och kvalitetssynpunkt. Självklart kan man (en del) klara sig (tillfälligt) utan det. Själv har jag en extra stor skärm hemma och har nu tagit hem en till samt tangentbord, docka etc från kontoret. Eftersom vi har rum över kan jag ha ett hemmakontor. Svårare för dem som är hänvisade till köksbordet eller strykbrädan. Oavsett, tycker jag inte att man ska räkna med att det fungerar och satsa på en sådan bana om syftet är att arbeta hemifrån ;-)
 
Ok, jag är van vid att infrastruktur projekteras i 3D.
Två (stora) skärmar tycker jag är en hygienfaktor både ur arbetsmiljö- och kvalitetssynpunkt. Självklart kan man (en del) klara sig (tillfälligt) utan det. Själv har jag en extra stor skärm hemma och har nu tagit hem en till samt tangentbord, docka etc från kontoret. Eftersom vi har rum över kan jag ha ett hemmakontor. Svårare för dem som är hänvisade till köksbordet eller strykbrädan. Oavsett, tycker jag inte att man ska räkna med att det fungerar och satsa på en sådan bana om syftet är att arbeta hemifrån ;-)
Det beror ganska mycket på projektet.. Jag projar både 2D&3D, bägge funkar på laptopen hemifrån å :)

Personligen jobbar jag i princip lika bra med min 17" laptop som om jag använder 2 externa skärmar. Men lite annorlunda kanske. Det å andra sidan är ju inte sån avgörande faktor, det går ju utmärkt att ha flera skärmar hemma.

Men jag förstår ändå hur du menar, särskilt om man vill BÖRJA sitt arbetsliv nu, kan vara krångligt att börja projektera utan att ha folk intill att fråga ofta också. Så till ämnet: ja, man kan inte räkna med att få jobba hemifrån hela tiden då. Jag bara menade att det går (vilket jag vet eftersom jag gjort det nu sen i mars och många gånger tidigare under en rad år:P).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp