Jobba inom psykvården när man själv varit inlagd?

Mela99

Trådstartare
Jaa, som rubriken lyder..

Jag har ju haft ett år av depression/ångest och blivit inlagd på psyk flera gånger under den här tiden. Jag mår nu bra igen och har funderat lite på vad man ska göra med livet. Söker jobb som en idiot, över hela Sverige, men har nu kommit underfund med att jag jättegärna skulle vilja plugga Vård och Omsorg med psykiatriskt inriktning. Missade tyvärr (hate myself) att ansöka så att jag ev kunde börja redan nu under januari. Så förhoppningsvis kan jag börja till hösten 2015.

Anledningen till att jag vill jobba inom just det är pga mkt psykiska sjukdomar och självmord i släkten. Är alltså rätt insatt och har upplevt det själv och vill därför kunna hjälpa andra i samma sits.

Meen... Så kom jag på - är det en omöjlighet att få arbete inom detta då man själv har lidit av ett ganska taskigt mentalt tillstånd under längre tid?? Man kanske anses som olämplig, att det kan hända igen el nåt..? De lär ju kunna kolla upp en ganska lätt i journalerna.. Men de kanske de inte får?

Aa, jag vet inte. Någon som tror eller vet något? =)

Jag har ju haft ett år av depression/ångest och blivit inlagd på psyk flera gånger under den här tiden. Jag mår nu bra igen och har funderat lite på vad man ska göra med livet. Söker jobb som en idiot, över hela Sverige, men har nu kommit underfund med att jag jättegärna skulle vilja plugga Vård och Omsorg med psykiatriskt inriktning. Missade tyvärr (hate myself) att ansöka så att jag ev kunde börja redan nu under januari. Så förhoppningsvis kan jag börja till hösten 2015.

Anledningen till att jag vill jobba inom just det är pga mkt psykiska sjukdomar och självmord i släkten. Är alltså rätt insatt och har upplevt det själv och vill därför kunna hjälpa andra i samma sits.

Meen... Så kom jag på - är det en omöjlighet att få arbete inom detta då man själv har lidit av ett ganska taskigt mentalt tillstånd under längre tid?? Man kanske anses som olämplig, att det kan hända igen el nåt..? De lär ju kunna kolla upp en ganska lätt i journalerna.. Men de kanske de inte får?

Absolut inte omöjligt o inte heller olämpligt om du bearbetat dina upplevelser, skaffat dig utbildning o inte tror att dina erfarenheter gör dig unik.
Det finns en utbredd uppfattning att världen/livet består av vi o dom, där vi är de som är friska o aldrig skulle kunna drabbas av psykiska problem/sjukdomar.

Kör hårt o satsa! Bearbetning i form av egenterapi är nödvändig för att bearbeta dina upplevelser samt ge dig förmågan att skilja dina erfarenheter/upplevelser från andras.
Utan egenterapi är risken stor att man blir mer belastning än hjälp.

mvh

Har en bekant som gick in i väggen och la in sig på psyk. Han hade slitit ut sig på sitt kanonjobb och orkade inte mer.
Efter det att han blev utskriven (skrev ut sig) så sökte han till sjuksköterskelinjen, kom in och jobbar idag på Karsuddens sjukhus med företrädesvis andra med psykiska problem.
Tilläggas kan att han var 53 när han började i skolan. Så visst går det om man vill och känner att man kan hantera det. Det är väl att anse som en merit i mina ögon i alla fall, man vet ju liksom vad man talar om.

Jag tror att ett grundkrav för att jobba inom psykiatrin är att en ska orka bära och hantera sig själv i första hand, men sen även andra. Då kan en bli bra i yrket.
I utbildningen ingår att skärskåda sig själv, en ska orka göra det. Så, erfarenhet och kunskap är inte allt, en ska ha ork också.

Det viktiga är att man själv mår bra, är stabil och har jobbat igenom sitt eget mående. Även vi som jobbar med psykisk ohälsa är ju människor som kan må dåligt eller har mått dåligt förut.
Att det skulle vara en fördel tror jag dock inte alls på. Som bäst neutralt om det inte är ngt som påverkar ens mående och fungerande idag.

Sen är det ju som alltid med arbetsmarknaden.. Chefer vill ha friska medarbetare som kan prestera på jobbet. Där kan man ju aldrig veta vad som kan tänkas ligga en till last om man nu känner för att berätta om sin historik.

Jag tror att man måste vara mentalt stabil själv med båda fötterna på jorden när man jobbar inom psykvård. Jag har jobbat och är utbildad för det men det kan var mycket tufft mentalt, inte alltid och det är lite olika vart man jobbar. Men Självklart finns det en möjlighet att man själv kan komma till baka som personal fast man varit patient. Men man måste förstå att man kan behöva stort tålamod och kunna förstå patienterna och dess problematik och kunna vägleda rätt även om det kan var mycket på frestande mentalt för personalen. Och att man orkar med. Inte bara jobbet utan utbildning och vardagen när man kommer hem.
Med vänlig hälsning
pudlan

Jag för min del hade gärna blivit mött/bemött av någon som förstår vad det innebär att inte må bra och inte av en massa folk som enbart läst sig till ett yrke! Så jag ser det som en merit och ett stort plus. Lycka till!

(Jag går bara i krisfall till veterinären som inte alls är en djurmänniska som privatperson. Jag och mina djur mår mycket bättre hos veterinärer som älskar djur.)

Det jag försöker säga är att jag tror att man kan göra ett bra mycket bättre jobb om man verkligen förstår vad den utsatte går igenom.

Men man måste förstå att man kan behöva stort tålamod och kunna förstå patienterna och dess problematik och kunna vägleda rätt även om det kan var mycket på frestande mentalt för personalen.
Det är av den anledningen som jag föredrar personal som själva vet hur det är. Det är jobbigt med dom som inte har någon egen erfarenhet och vet om hur lite det är som triggar i fel situationer osv.

Det kan nog gå men först och främst måste man ju själv vara stabil och det är väl tveksamt om TS är när man läser vad hon skriver i en del andra trådar. Sen ger väl Vård och Omsorg (undersköterska) med inriktning psykiatri ingen behörighet som gör att hon kan jobba i psykvården? I alla fall när jag läste vård och omsorg (4 år sedan) väljer du tre inriktningar själv och en av dom är psykiatri. Du läser 4 veckor utan praktisk erfarenhet, bara teoretisk. Så det är väldigt basic.

Det kan nog gå men först och främst måste man ju själv vara stabil och det är väl tveksamt om TS är när man läser vad hon skriver i en del andra trådar. Sen ger väl Vård och Omsorg (undersköterska) med inriktning psykiatri ingen behörighet som gör att hon kan jobba i psykvården? I alla fall när jag läste vård och omsorg (4 år sedan) väljer du tre inriktningar själv och en av dom är psykiatri. Du läser 4 veckor utan praktisk erfarenhet, bara teoretisk. Så det är väldigt basic.

Exempel på yrkesutgångar:

• Funktionshinderområdet

• Hälso- och sjukvård

• Psykiatri

• Äldreomsorg
Så står det på deras hemsida iaf. Har sett jobbannonser där de söker folk till vårdhem/psykiatriska slutenavdelningar där det står att önskvärd utbildning är undersköterska eller vårdutbildning. Vad finns det för annat man kan plugga om man är intresserad? Är 12-16 veckors praktik under utbildningen och får jag som jag önskar så kommer de flesta av dessa vara på psykiatrin.

Sen så nej, jag är kanske inte helt stabil än, men 100 gånger bättre än det har varit och känner mig helt normal igen - med framtidsutsikter, energi, en önskan att göra något etc. Plus utbildningen är ju 1½ år och nu ser det ut som att jag inte kan börja förrän till nästa höst ändå.

Går det att göra en sen anmälan till utbildningen? :)

Ringde och kollade och det är fullt plus massa reserver redan. Även kollat med grannkommuner, om man kan plugga genom min kommun fast på andra ställen osv men nope. Gäller bara om det är utbildningar de inte har själva här i kommunen. Men ska träffa en studievägledare till veckan och se om det finns något annat jag kan plugga under våren så länge. Planen är dock att också försöka hitta ett jobb! Ringt runt till företag, skickat in spontanansökningar till massa företag plus svarat på 12 jobbannonser (söker i hela Sverige) men nothing so far.. Men jakten går vidare :D

De får såklart inte kolla upp dina journaler, det är sekretessbrott. Sen kan de ju inte kolla upp om alla sökanden finns i några journaler, det vore oetiskt.

Jag tror absolut att man kan bli en bra tillgång, men inte förrän man är klar med sig själv. Det är ett tungt jobb och man måste se till att själv vara stabil. Finns ju många f.d. missbrukare inom missbruksvården tex.
Så absolut ska du satsa, men ha inte för bråttom. Se till att du själv är stabil först.

Om jag skulle bryta benen föredrar jag att bli behandlad av en ortoped o inte en gynekolog som själv brutit ett ben.
Nej, inte jag heller. Eller vem menar du skulle vilja det?

Jag vet att jag iallafall verkligen inte hade velat träffa någon inom psyk som tror att psyket fungerar som en fysiskt skadad kroppsdel, eller ens jämför det fysiska och det psykiska, har träffat på en del sådana och det slutar sällan bra. Lite mera komplext än så när det gäller psykiska svårigheter.

Dock inte sagt att någon med lite egna erfarenheter är sämre än dom med, det finns även dom som fungerar bra inom det yrket. Dock så gäller det ju att dom inte jämför det psykiska lidandet med en fysisk skada.

Senast ändrad:
Exempel på yrkesutgångar:

• Funktionshinderområdet

• Hälso- och sjukvård

• Psykiatri

• Äldreomsorg
Så står det på deras hemsida iaf. Har sett jobbannonser där de söker folk till vårdhem/psykiatriska slutenavdelningar där det står att önskvärd utbildning är undersköterska eller vårdutbildning. Vad finns det för annat man kan plugga om man är intresserad? Är 12-16 veckors praktik under utbildningen och får jag som jag önskar så kommer de flesta av dessa vara på psykiatrin.

Sen så nej, jag är kanske inte helt stabil än, men 100 gånger bättre än det har varit och känner mig helt normal igen - med framtidsutsikter, energi, en önskan att göra något etc. Plus utbildningen är ju 1½ år och nu ser det ut som att jag inte kan börja förrän till nästa höst ändå.

Så är inte praktiken. Du måste göra en sväng i äldrevården, en sväng på sjukhus. Vi hade bara 6 veckor praktik men det kan de ju ha ändrat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka