Jobba med hästar-utan meriter

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 918

Mirre

Trådstartare
Lägger den här eftersom det är westernhästar jag syftar på.

Är det helt kört att jobba med westernhästar utan att ha tävlat själv?
Har ju liksom ingenting på papper sas. Har heller aldrig varit i närheten av USA.
Tycker alla man ser och läser om har mängder med tävlingsmeriter och har jobbat åratal i USA. Är det en helt omöjlig dröm då att kunna bli något inom western?

Drömmen är ju att driva eget och ta emot hästar med problem och som på något sätt behöver rehabiliteras av olika orsaker.
Men ingen vill ju anlita någon som inte har papper på det man kan sas. Hur få tag i bra hästar?

Senast ändrad:
Sv: Jobba med hästar-utan meriter

Det kan ju vara lite svårt att få andra att lämna sina hästar till dig utan att du har några "bevis" för att du är bra på detta.
Sen är ju frågan om du borde ta emot hästar om du inte har hållit på så mycket med det så att du fått referenser/meriter osv. Men det är ju inte jag som ska avgöra det. ;)
Menar bara att det är många som drömmer om att jobba med hästar och problemhästar framförallt men det är få som verkligen borde hålla på med det.

Men mitt tips om du känner att du sitter på all den kunskap som krävs men inte har några meriter så är det ju självklart att försöka skaffa dig detta. Om inte någon vill lämna sin häst hos dig (?) så kan du ju köpa hästar, rida in och sälja. Och på så vis kunna visa hästar du ridit in.
Men........som sagt detta är inte för alla!

Fast man kan ju vara en jäkel på både ridning och hästar utan att tävla. Och utan att tävla är det svårt att få meriter på papper...

Själv tävlar jag extremt sporadiskt (max en tävling per år), men när jag gör det går det bra. Det är ju ingen nivå att tala om och min häst är en rund liten ponnykorsning fjord/island som egentligen är en körhäst med kropp därefter. Försök bli tagen seriöst bland "vettigt, betydande hästfolk" med en sån häst!
Jag har visioner om att kunna jobba som klickertränare och foderrådgivare, men trots min utbildning och kunskap kommer det bli svårt just pga meritbristen.

Jag tror lösningen är någon så snitsigt som networking. Man får sprida ordet, skapa kontakter och vårda dem ömt. Man får försöka nästla sig in hos någon som kan och skapa meriter på den vägen, inte vara rädd för att framhålla sig själv. Om man vill satsa på eget direkt så annonsera!

Ja får börja med att utbilda mig själv ännu mer och skaffa meriter (hrm skaffa häst till och börja med, kan bli svårt med meriterna annars:D )

Att ha papper på sina utbildningar är ju alltid bra, kan du dessutm få ett omdöme av kursledaren så att du kan visa dina kunskaper så är det ännu bättre.
För att driva "hästföretag" krävs ju ett paragraf 16 tillstånd och där ska du ju kunna styrka dina utbildningar, så det är ju en bra början! Lycka till!!

KL*

Något att tänka på är att för att få kunder så måste du SYNAS på något sätt. Då menar jag inte annonser i tidningar och etc. (det kan va bra som komplement men om jag aldrig sett eller har hört talas om dig så skulle jag inte ens skumläsa annonsen).
Nej du behöver synas på tex. tävlingar så folk får se hur duktig du är, att du verkar trevlig och har bra koll och känsla för hästarna, behöver naturligtvis inte vara just på tävling utan även andra arrangemang där man syns.

Sen kan ju jag säga att man blir ju lite fundersam om man inte har några meriter på papper... Vart kommer då kunskapen ifrån ? Gud ? medfödd? tränat på egna hästar någonstans i skogen där ingen sett dig?....
Jag menar inte att du inte kan men folk kommer nog undra vem du är och vart du kommer från - iallafall i början tills du bevisat att du gör ett bra resultat.
För att bli en bra hästtränare/hästmänniska så krävs ERFARENHET och det får du bara genom att jobba hårt.
Sen är det klart att alla har olika talang med sig för att bli en bättre eller sämre hästmänniska. Endel kan ha hur mkt erfarenhet som helst och ändå aldrig bli duktiga medans andra fort blir duktiga för att de har det naturligt.

Om man har lite tur och får några bra och nöjda kunder direkt så sprids ju ditt namn genom ryktesvägen rätt fort och det är redan snurr på företaget men tänk på att missnöjda kunder och sprider sina rykten VÄLDIGT fort så frågan är om man vågar chansa på att leva på sina nöjda kunder...

bara lite tankar...;)

Senast ändrad av en moderator:

KL*

Något att tänka på är att för att få kunder så måste du SYNAS på något sätt. Då menar jag inte annonser i tidningar och etc. (det kan va bra som komplement men om jag aldrig sett eller har hört talas om dig så skulle jag inte ens skumläsa annonsen).
Nej du behöver synas på tex. tävlingar så folk får se hur duktig du är, att du verkar trevlig och har bra koll och känsla för hästarna, behöver naturligtvis inte vara just på tävling utan även andra arrangemang där man syns.

Sen kan ju jag säga att man blir ju lite fundersam om man inte har några meriter på papper... Vart kommer då kunskapen ifrån ? Gud ? medfödd? tränat på egna hästar någonstans i skogen där ingen sett dig?....
Jag menar inte att du inte kan men folk kommer nog undra vem du är och vart du kommer från - iallafall i början tills du bevisat att du gör ett bra resultat. Alltså inga tävlingsresultat
För att bli en bra hästtränare/hästmänniska så krävs ERFARENHET och det får du bara genom att jobba hårt.
Sen är det klart att alla har olika talang med sig för att bli en bättre eller sämre hästmänniska. Endel kan ha hur mkt erfarenhet som helst och ändå aldrig bli duktiga medans andra fort blir duktiga för att de har det naturligt.

Om man har lite tur och får några bra och nöjda kunder direkt så sprids ju ditt namn genom ryktesvägen rätt fort och det är redan snurr på företaget men tänk på att missnöjda kunder och sprider sina rykten VÄLDIGT fort så frågan är om man vågar chansa på att leva på sina nöjda kunder...

bara lite tankar...;)

får väl satsa på fotandet till och börja med och se till att utbilda mig under tiden

Jag jobbar som tränare lite till o från. De som anlitar mig har sett mig jobba med mina eller andras hästar. Eller så har de sett mig tävla. De som tränar mest för mig just nu hittade mig via Buke. Jag hade gjort kloka inlägg om western tyckte de o hörde av sig o frågade om jag kunde hjälpa dem. Detta är lite tips om hur du också kan göra. Bästa sättet tror jag dock är att lyckas på tävlingsbanorna. Lycka till med din framtida karriär! /C

Är det inte så att så fort man börjar träna andra eller deras hästar så får man inte rida som amatör längre??

Är det inte så att så fort man börjar träna andra eller deras hästar så får man inte rida som amatör längre??

Jo det stämmer, så fort du mottagit någon slags betalning för att hålla lektioner eller träna en häst så förlorar du din amatör licens. En betalning kan vara något så litet som att bli bjuden på fika som tack för hjälpen om man ska följa reglerna helt och hållet. Mvh Frida

Ja om man inte tävlar på WRAS tävlingar
Har inte Wras dessa regler? Open klasserna? = klass för ryttare som tar betalt för sina tjänster..dock är ju alla andra ryttare här också välkomna .
Rätta mig om jag har fel :D

Lägger den här eftersom det är westernhästar jag syftar på.

Är det helt kört att jobba med westernhästar utan att ha tävlat själv?
Har ju liksom ingenting på papper sas. Har heller aldrig varit i närheten av USA.
Tycker alla man ser och läser om har mängder med tävlingsmeriter och har jobbat åratal i USA. Är det en helt omöjlig dröm då att kunna bli något inom western?

Drömmen är ju att driva eget och ta emot hästar med problem och som på något sätt behöver rehabiliteras av olika orsaker.
Men ingen vill ju anlita någon som inte har papper på det man kan sas. Hur få tag i bra hästar?
Är ganska kört att kunna försörja sig i dagens WesternSverige utan tävlingsmeriter, erfarenheter, ell omdömen på papper från andra tränare där du har utfört ett gott arbete. För att man ens ska kunna kalla sig ex western tränare så bör alla dessa bitar finnas dokumenterade.
:)

Jag har då aldrig sett "papper" på duktiga tränare. En duktig tränare är en framgångsrik ryttare och/eller en som har framgångsrika elever. Det kan även vara någon som kan visa att han eller hon har ett jäkla bra handlag med hästar. Jag skulle aldrig imponeras av någon som hade "papper" på sina kunskaper. Jag vill se kunskaper och erfarenhet utföras på riktigt. Jag betvivlar starkt att de människor inom hästvärlden som jag beundrar mest har några dokumenterade papper på detta.

Jag har då aldrig sett "papper" på duktiga tränare. En duktig tränare är en framgångsrik ryttare och/eller en som har framgångsrika elever. Det kan även vara någon som kan visa att han eller hon har ett jäkla bra handlag med hästar. Jag skulle aldrig imponeras av någon som hade "papper" på sina kunskaper. Jag vill se kunskaper och erfarenhet utföras på riktigt. Jag betvivlar starkt att de människor inom hästvärlden som jag beundrar mest har några dokumenterade papper på detta.
Vet att ett fåtal har papper på sina kunskaper, möjligtvis skrivna betyg fr ex arbeten hos goda tränare i ex USA. Det mesta som talar för en god tränare är dem som visar sig på tävlingsbanorna med hyffsat bra resultat och dem som får rida dem bästa hästarna där , en god tränare får alltid sitt betyg gratis av hästägarna ,, detta går från mun till mun mellan dem:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Sedan jag var liten har jag velat arbeta med hästar. I tonåren jobbade jag gratis mot att jag fick hästar att rida och tävla samt en...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Hund123
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 509
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka