Jobba som lastbilschaufför

Det har att göra med hur axeltrycket kommer bli, samt vad du kan lasta mellan axlarna så att säga, vi har t ex på jobbet ett släp vars sista axel sitter längst bak på släpet, det släpet kan inte lasta lite mycket som mitt släp vars axel sitter längre fram och kan bära upp lasten på ett helt annat sätt.

Begränsas inte sånt i och med det garanterade axeltrycket?

Tack för bilderna. Ska jämföra med de jag har i min bok (Köra lastbil).

En parentes. Har läst på om BK4 vilket inte ens tas upp i min bok, men den enda skillnad jag kan se är att BK4 tillåter 10 ton mer än BK1 men att axeltryck och avstånd mellan axlar resp boggi/trippel är desamma.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Begränsas inte sånt i och med det garanterade axeltrycket?

Tack för bilderna. Ska jämföra med de jag har i min bok (Köra lastbil).

En parentes. Har läst på om BK4 vilket inte ens tas upp i min bok, men den enda skillnad jag kan se är att BK4 tillåter 10 ton mer än BK1 men att axeltryck och avstånd mellan axlar resp boggi/trippel är desamma.
Hmm, känns som jag minns lite tokigt här nu när jag sitter och tittar lite på:
https://www.transportstyrelsen.se/s...s-och-buss/Matt-och-vikt/Bruttoviktstabeller/
Vet jag kommer ihåg att det måste vara ett visst mått från t ex lastbilens första axel till den sista axeln på släpet för att kunna lasta 64 ton (tidigare var 60 ton max). Nu när jag tänker på det skulle jag behöva räkna ut mitt nuvarande ekipages lastkapacitet bara för att jag vill veta. :p

Ska ärligt säga att jag är kass på BK4, jag har klarat mig långt på BK1, känns som BK4 gäller mer dom som kör t ex 74 ton, men det finns ju bra tabeller att titta och jämföra med. :)
 
Har suttit och klurat på detta nu. Snälla säg att jag fattat rätt:

1. Räkna ut lastvikt på bilen
2. Räkna ut lastvikt på släpet
3. Räkna ut kopplingsavstånd på bil och släp tillsammans (om bilen är reg efter 2/4 2007 görs avdrag för överhäng enligt ovan bilder i @TheRedLightning s inlägg, äldre ekipage strunta i avdragetdå det är inräknat i kopplingavståndet) och jämför axelavståndet på fordonståget med gällande värden för den bruttoviktstabell du tänker följa (BK1-4). Ta ut max bruttovikten enligt bruttotabellen.
4. Lägg ihop tjänstevikter för bil + släp = tjänstevikt fordonståg.
5. Dra av tjänstevikt fordonståg från max bruttovikt enligt bruttotabellen = "Lastvikt 1"
6. Lägg ihop lastvikt bil + lastvikt släp = "Lastvikt 2"
7. Den lägre vikten av "lastvikt 1" eller "lastvikt 2" är vad du får lasta på fordonståget.
 
Har suttit och klurat på detta nu. Snälla säg att jag fattat rätt:

1. Räkna ut lastvikt på bilen
2. Räkna ut lastvikt på släpet
3. Räkna ut kopplingsavstånd på bil och släp tillsammans (om bilen är reg efter 2/4 2007 görs avdrag för överhäng enligt ovan bilder i @TheRedLightning s inlägg, äldre ekipage strunta i avdragetdå det är inräknat i kopplingavståndet) och jämför axelavståndet på fordonståget med gällande värden för den bruttoviktstabell du tänker följa (BK1-4). Ta ut max bruttovikten enligt bruttotabellen.
4. Lägg ihop tjänstevikter för bil + släp = tjänstevikt fordonståg.
5. Dra av tjänstevikt fordonståg från max bruttovikt enligt bruttotabellen = "Lastvikt 1"
6. Lägg ihop lastvikt bil + lastvikt släp = "Lastvikt 2"
7. Den lägre vikten av "lastvikt 1" eller "lastvikt 2" är vad du får lasta på fordonståget.

SNL 291:
Foto-2019-09-28-13-14-39.jpg


RBM 121:
Foto-2019-09-28-13-14-27.jpg



Så här har jag räknat, hoppas det går att läsa, har använt mig av infon i regbevisen och sedan kollat i brutoviktstabellen vart de hamnar osv.
Foto-2019-09-28-13-14-12.jpg
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har suttit och klurat på detta nu. Snälla säg att jag fattat rätt:

1. Räkna ut lastvikt på bilen
2. Räkna ut lastvikt på släpet
3. Räkna ut kopplingsavstånd på bil och släp tillsammans (om bilen är reg efter 2/4 2007 görs avdrag för överhäng enligt ovan bilder i @TheRedLightning s inlägg, äldre ekipage strunta i avdragetdå det är inräknat i kopplingavståndet) och jämför axelavståndet på fordonståget med gällande värden för den bruttoviktstabell du tänker följa (BK1-4). Ta ut max bruttovikten enligt bruttotabellen.
4. Lägg ihop tjänstevikter för bil + släp = tjänstevikt fordonståg.
5. Dra av tjänstevikt fordonståg från max bruttovikt enligt bruttotabellen = "Lastvikt 1"
6. Lägg ihop lastvikt bil + lastvikt släp = "Lastvikt 2"
7. Den lägre vikten av "lastvikt 1" eller "lastvikt 2" är vad du får lasta på fordonståget.
Tror du är på rätt spår.

Tyngdpunktsberäkning osv - men undrar om du inte kan lämna det därhän för tillfället. Ta en sak i taget.
Men för de jämförelser som gäller mellan de olika kombinationerna för axlarna behöver du titta på hur vikten fördelar sig. Tjänsteviktsfördelning och sen titta på hur lastvikten fördelar sig.
 
Har suttit och klurat på detta nu. Snälla säg att jag fattat rätt:

1. Räkna ut lastvikt på bilen
2. Räkna ut lastvikt på släpet
3. Räkna ut kopplingsavstånd på bil och släp tillsammans (om bilen är reg efter 2/4 2007 görs avdrag för överhäng enligt ovan bilder i @TheRedLightning s inlägg, äldre ekipage strunta i avdragetdå det är inräknat i kopplingavståndet) och jämför axelavståndet på fordonståget med gällande värden för den bruttoviktstabell du tänker följa (BK1-4). Ta ut max bruttovikten enligt bruttotabellen.
4. Lägg ihop tjänstevikter för bil + släp = tjänstevikt fordonståg.
5. Dra av tjänstevikt fordonståg från max bruttovikt enligt bruttotabellen = "Lastvikt 1"
6. Lägg ihop lastvikt bil + lastvikt släp = "Lastvikt 2"
7. Den lägre vikten av "lastvikt 1" eller "lastvikt 2" är vad du får lasta på fordonståget.

Det har blivit lite galet med kopplingsavståndet på bilen. När du ska räkna ut överhänget fram måste du ta:
hela bilens längd - överhäng bak - totala axelavståndet på bilen=överhäng fram
Sedan får du ta kopplingsavståndet - överhänget fram = bilens verkliga kopplingsavstånd

Sedan är det lagligt idag för tre axliga bilar att väga max 28 ton i totalvikt. Förutsätter att man har rätt framaxel dvs 9 tons.
Din bil får därmed väga 27 ton på bk1 vägar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tror du är på rätt spår.

Tyngdpunktsberäkning osv - men undrar om du inte kan lämna det därhän för tillfället. Ta en sak i taget.
Men för de jämförelser som gäller mellan de olika kombinationerna för axlarna behöver du titta på hur vikten fördelar sig. Tjänsteviktsfördelning och sen titta på hur lastvikten fördelar sig.

Vetefasen hur jag skulle kunna lära mig det (det kanske behandlas närmare i YKB-utbildningen?). Min teoribok tar bara upp vikter, axel-, boggi- samt trippelaxeltryck. Och att en utifrån reg.bevis, bruttoviktstabell och vägbegränsningstabell ska räkna ut vilken lastvilkt och bruttovikt en får ha för de olika BK-klassningarna på väg. Sen hur en rent fördelar lasten tas inte upp nåt närmare i teorin, det är nog mer sånt en får ta reda på vid behov sas..? Fick inget annat än generella frågor kring lastvikt och lastsäkring på C-teorin samt C-uppkörningen. Det är ju så olika från fall till fall. Klart en kan räkna ut att hur en fördelar lasten på flaket påverkar framaxeltryck samt boggitryck men hur en gör i ett specifikt fall är ju mer praktik än teori sas...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men bilens främre överhäng är ju irrelevant i den ekvationen...? Dock kan det ju kännas logiskt att det har en poäng i belastningen på axlar osv som @TheRedLightning var inne på tidigare...
Nja, men eftersom måttet för axlarna utgår från framkant på bilen så gäller det att räkna ut hur långt från framaxeln draget sitter. På släpet är det att säkna ut hur långt det är mellan dragögglan och till sista axeln.

Rita upp bilen du ska räkna på och gör som bokuppslaget som visades längre upp och se om du ser vilka mått du behöer och vilka du faktiskt har.
 
Det har blivit lite galet med kopplingsavståndet på bilen. När du ska räkna ut överhänget fram måste du ta:
hela bilens längd - överhäng bak - totala axelavståndet på bilen=överhäng fram
Sedan får du ta kopplingsavståndet - överhänget fram = bilens verkliga kopplingsavstånd

Sedan är det lagligt idag för tre axliga bilar att väga max 28 ton i totalvikt. Förutsätter att man har rätt framaxel dvs 9 tons.
Din bil får därmed väga 27 ton på bk1 vägar.

Hmm... jag har ju inte med några siffror där, utan bara principen hur en ska ställa upp det. Menar du att det är fel ändå eller vart hänger jag inte med? :confused: :o
 
Hmm... jag har ju inte med några siffror där, utan bara principen hur en ska ställa upp det. Menar du att det är fel ändå eller vart hänger jag inte med? :confused: :o

Sorry, trodde det var dina bilder men det var @TheRedLightning uträkning jag refererar till i min text, och hon som gjort fel.

Det du skrev ser bra ut.

Här är min uträkning på hennes bil.
 

Bifogade filer

  • 20190928_163639.jpg
    20190928_163639.jpg
    214,8 KB · Visningar: 144
Vetefasen hur jag skulle kunna lära mig det (det kanske behandlas närmare i YKB-utbildningen?). Min teoribok tar bara upp vikter, axel-, boggi- samt trippelaxeltryck. Och att en utifrån reg.bevis, bruttoviktstabell och vägbegränsningstabell ska räkna ut vilken lastvilkt och bruttovikt en får ha för de olika BK-klassningarna på väg. Sen hur en rent fördelar lasten tas inte upp nåt närmare i teorin, det är nog mer sånt en får ta reda på vid behov sas..? Fick inget annat än generella frågor kring lastvikt och lastsäkring på C-teorin samt C-uppkörningen. Det är ju så olika från fall till fall. Klart en kan räkna ut att hur en fördelar lasten på flaket påverkar framaxeltryck samt boggitryck men hur en gör i ett specifikt fall är ju mer praktik än teori sas...

Som fd YKB- utbildare kan jag säga att du troligtvis får gå igenom detta i grundkursen. Det är dock inget som vi gick igenom noggrant på fortutbildningen.
 
Nu har jag roat mig, suttit och räknat lastvikter på det ekipage jag kör till vardags.
Använde mig av dessa länkar (som ska va up to date så att säga):
https://www.transportstyrelsen.se/s...s-och-buss/Matt-och-vikt/Bruttoviktstabeller/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Grundregler/

Sen även sökte jag på regnr här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon
Där kollade jag under Teknisk Data > Mått och vikter, för att få fram tjänstevikt, totalvikt och överhäng.
Teknisk Data > Axlar och hjul, för att hitta axelavstånden, samt garanterat axel och boggitryck.
Teknisk Data > Kopplingsanordning och bromsar, för att hitta kopplingsavståndet

Det jag märkte när jag höll på är att främre överhäng på lastbilen inte står med, det är samma som avståndet mellan boggien. Var tvungen att kolla och hittade ett foto jag tagit från sidan och när jag mäter med fingrarna så är det väldigt nära. Kommer vagt ihåg att de sa det i skolan att främre överhänget är samma som avståndet mellan 2 och 3 axeln, dvs boggin.

25074893_1859279237436247_3081090594369746470_o.jpg


Det är ingen hemlighet vilket regnummer "min" lastbil har och vem jag kör för, vill du jämföra mina uträkningar så heter bilen KDF 351 och släpet BOK 773:

Foto-2019-09-28-17-18-27.jpg


Foto-2019-09-28-17-18-40.jpg


Måste erkänna att det var riktigt kul att räkna lastvikterna, nu fick jag ett definitivt kvitto på att jag får lagligt lasta så jag har en totalvikt på 64 ton, skulle få ha totalvikt 65 ton på BK 4 vägar då lastbilens totala tågvikt får va 70 ton, men kommer troligen aldrig behöva lasta så mycket, det finns inte så många BK 4 vägar än så det är lönt, håller mig till mina BK 1 vikter, så vet jag att jag klarar mig rätt långt. :)
 
Nu har jag roat mig, suttit och räknat lastvikter på det ekipage jag kör till vardags.
Använde mig av dessa länkar (som ska va up to date så att säga):
https://www.transportstyrelsen.se/s...s-och-buss/Matt-och-vikt/Bruttoviktstabeller/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Grundregler/

Sen även sökte jag på regnr här:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon
Där kollade jag under Teknisk Data > Mått och vikter, för att få fram tjänstevikt, totalvikt och överhäng.
Teknisk Data > Axlar och hjul, för att hitta axelavstånden, samt garanterat axel och boggitryck.
Teknisk Data > Kopplingsanordning och bromsar, för att hitta kopplingsavståndet

Det jag märkte när jag höll på är att främre överhäng på lastbilen inte står med, det är samma som avståndet mellan boggien. Var tvungen att kolla och hittade ett foto jag tagit från sidan och när jag mäter med fingrarna så är det väldigt nära. Kommer vagt ihåg att de sa det i skolan att främre överhänget är samma som avståndet mellan 2 och 3 axeln, dvs boggin.

Visa bifogad fil 37299

Det är ingen hemlighet vilket regnummer "min" lastbil har och vem jag kör för, vill du jämföra mina uträkningar så heter bilen KDF 351 och släpet BOK 773:

Foto-2019-09-28-17-18-27.jpg


Foto-2019-09-28-17-18-40.jpg


Måste erkänna att det var riktigt kul att räkna lastvikterna, nu fick jag ett definitivt kvitto på att jag får lagligt lasta så jag har en totalvikt på 64 ton, skulle få ha totalvikt 65 ton på BK 4 vägar då lastbilens totala tågvikt får va 70 ton, men kommer troligen aldrig behöva lasta så mycket, det finns inte så många BK 4 vägar än så det är lönt, håller mig till mina BK 1 vikter, så vet jag att jag klarar mig rätt långt. :)

Nu ser uträkningen bättre ut när du räknat med överhänget fram. MEN, överhänget fram är inte alltid samma mått som på boggien. Det beror helt på hur du beställer bilen så du kan inte lita på att måtten är densamma alltid. Dessutom kan så lite som 5 mm längre i ena ändan göra skillnad på ett ton i lastkapacitet eftersom du kommer på nästa längdnivå i kopplingsavstånden.
 
Men vafan... jag har ju suttit och räknat på de första reg.bevis-bilderna du la ut @TheRedLightning dock använt siffrorna ang överhänget som @MM uppdaterat. Och nu när jag är klar med mitt eländiga räknande så har du lagt ut NYA bilder och inte ett facit på de gamla!!!??? WTF??? :o :p:angel: ;)

Jag kommer alltså Inte att räkna ett varv till med de nya bilderna ikväll. Får hoppas jag minns imorgon hur jag gjort, och då ska jag testa dina nya där jag har ett facit ... ;)

Jag har i vilket kommit fram till följande lastvikter med dina förra reg.bevis. (Gud nåde den som säger att jag har fel):

BK1: 37710 kg
BK2: 28110 kg
BK3 10210 kg
BK4 47710 kg

*loggar ut nu för jag orkar inte med nåt räknemisslyckande ikväll efter dessa x antal timmar vid skrivbordet idag
 
Nu ser uträkningen bättre ut när du räknat med överhänget fram. MEN, överhänget fram är inte alltid samma mått som på boggien. Det beror helt på hur du beställer bilen så du kan inte lita på att måtten är densamma alltid. Dessutom kan så lite som 5 mm längre i ena ändan göra skillnad på ett ton i lastkapacitet eftersom du kommer på nästa längdnivå i kopplingsavstånden.
Tycker det är dumt att det inte står med främre överhäng i regbeviset, bakre finns med på lastbilen. Sen märkte jag även att det finns fler uppgifter på transportstyrelsens "sök andra fordon" än vad som står i det fysiska regbeviset, vilket känns väldigt konstigt.

Kollade och jämförde med exemplen från tungboken och där hade de tagit avståndet mellan boggien och räknat på. Vet jag försöka även räkna ut själv.
Längden på bilen är 9861 mm bakre överhäng 2466 mm axelavstånd 1 och 2 axel 4800 mm och 1370 mm mellan 2 och 3, vilket lämnar 1225 mm.

Räknar jag med 1225 mm som främre överhäng och räknar ihop kopplingslängd minus överhäng på lastbil respektive släp får jag ett axelavstånd på 21 076 istället för 20 931 (som var det jag hade räknat på efter exemplen i tungboken), dock blir det ingen skillnad då bruttoviktstabellen blir densamma oavsett.
 
Men vafan... jag har ju suttit och räknat på de första reg.bevis-bilderna du la ut @TheRedLightning dock använt siffrorna ang överhänget som @MM uppdaterat. Och nu när jag är klar med mitt eländiga räknande så har du lagt ut NYA bilder och inte ett facit på de gamla!!!??? WTF??? :o :p:angel: ;)

Jag kommer alltså Inte att räkna ett varv till med de nya bilderna ikväll. Får hoppas jag minns imorgon hur jag gjort, och då ska jag testa dina nya där jag har ett facit ... ;)

Jag har i vilket kommit fram till följande lastvikter med dina förra reg.bevis. (Gud nåde den som säger att jag har fel):

BK1: 37710 kg
BK2: 28110 kg
BK3 10210 kg
BK4 47710 kg

*loggar ut nu för jag orkar inte med nåt räknemisslyckande ikväll efter dessa x antal timmar vid skrivbordet idag
Facit på de gamla bilderna finns, under regbeviset finns det jag räknade på (den handskrivna lappen) i och för sig är den lappen från 2012, så de kan ha ändrat sig en del sen dess.
Då fick jag fram att:
BK 1: 36 710 kg
BK 2: 28 110 kg
BK 3: 9 710 kg
BK 4: existerade inte ens då :p

Men principen att räkna ut vikterna är densamma, även om de må ha ändrat lite vikter sen dess.
Den nya uträkningen jag gjorde på min egen bil gjorde jag nu idag, så den infon är aktuell. Det går att räkna på den och se om du får samma svar som jag fick. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp