Jobbig 5 åring

Svarar alla.

Det har aldrig varit min mening att leta fel på honom och jag fattar att han är ett barn och att barn är olika osv.
Men jag undrar hur min kusin ska orka, visst hade jag kunnat ta med honom ut från ridhuset när hans syster rider och passa honom den stunden. Men jag tror inte det hade funkat, om det bara skulle vara han och jag som skulle gå ut.
Och visst hade jag kunnat hitta på andra saker med honom också, men jag tror inte det hade funkat heller av samma anledning som ovan.

Känns som att många av er som svarat missförstår hur jag menar. Vi har aldrig pratat illa om varken honom eller hans pappa så att han hör det.
När jag är där och hälsar på får han mycket uppmärksamhet, vi kanske lägger tågbana, ritar, spelar spel m.m. Han får mycket uppmuntran och beröm. De gör mycket utflykter och hittar på saker. Men han har direkt ingen egen aktivitet, han har gått på fotboll men då var han väldigt mammig och blyg.
 
Svarar alla.

Det har aldrig varit min mening att leta fel på honom och jag fattar att han är ett barn och att barn är olika osv.
Men jag undrar hur min kusin ska orka, visst hade jag kunnat ta med honom ut från ridhuset när hans syster rider och passa honom den stunden. Men jag tror inte det hade funkat, om det bara skulle vara han och jag som skulle gå ut.
Och visst hade jag kunnat hitta på andra saker med honom också, men jag tror inte det hade funkat heller av samma anledning som ovan.

Känns som att många av er som svarat missförstår hur jag menar. Vi har aldrig pratat illa om varken honom eller hans pappa så att han hör det.
När jag är där och hälsar på får han mycket uppmärksamhet, vi kanske lägger tågbana, ritar, spelar spel m.m. Han får mycket uppmuntran och beröm. De gör mycket utflykter och hittar på saker. Men han har direkt ingen egen aktivitet, han har gått på fotboll men då var han väldigt mammig och blyg.

Jag skulle rådge kusinen att söka föräldrastöd via bvc. Det finns många olika typer av stödinsatser till föräldrar och att söka stöd innebär inte att man är en dålig förälder. Man söker stöd för att man är trött, behöver avlastning och någon som kan ge konkreta råd. Det är en tjänst vi alla betalar skatt för - använd den!
 
Nej det borde inte bvc-sköterskan ha gjort. Det vore snarare direkt olämpligt om hon som träffar barnet en kvart en gång om året i en specifik situation skulle påstå att hon tror att barnet har adhd eller liknande.

Här måste jag protestera. Hela syftet med bvc-kontrollerna är att screena för och vid behov remittera vidare vid misstanke om utvecklingsavikelser hos barnet. Det är bvc-sköterskans uppdrag. Sen görs den bedömningen alltid utifrån en sammanvägning av sköterskans observation och anhörigas berättelse. Att lyfta misstanke för och rekommendera remiss är inte samma sak som att påstå att barnet har X eller Y (det hade varit olämpligt).

I det specifika fallet håller jag däremot med om att föräldrastöd är det mest lämpliga rådet.
 
Svarar alla.

Det har aldrig varit min mening att leta fel på honom och jag fattar att han är ett barn och att barn är olika osv.
Men jag undrar hur min kusin ska orka, visst hade jag kunnat ta med honom ut från ridhuset när hans syster rider och passa honom den stunden. Men jag tror inte det hade funkat, om det bara skulle vara han och jag som skulle gå ut.
Och visst hade jag kunnat hitta på andra saker med honom också, men jag tror inte det hade funkat heller av samma anledning som ovan.

Känns som att många av er som svarat missförstår hur jag menar. Vi har aldrig pratat illa om varken honom eller hans pappa så att han hör det.
När jag är där och hälsar på får han mycket uppmärksamhet, vi kanske lägger tågbana, ritar, spelar spel m.m. Han får mycket uppmuntran och beröm. De gör mycket utflykter och hittar på saker. Men han har direkt ingen egen aktivitet, han har gått på fotboll men då var han väldigt mammig och blyg.

Vuxnas åsikter märks, även om vi inte säger saker rakt ut så uppfattar barn mer än vad vi tror. De ser blickar och interaktioner, hör diskussioner från andra rum och kan läsa mellan rader. Så även om ni inte säger saker rakt till honom så träna gärna på hur ni tänker om honom. Det får jag själv göra som förälder ibland när min dotter testar mitt tålamod. Även om min hjärna skriker ”men VAD ÄR PROBLEMET?!” så får jag ta ett djupt andetag, se henne i ögonen och påminna mig själv om hur otroligt liten hon är. Tänka att hon behöver min hjälp nu att förstå och det här är en helt normal situation med ett barn. Det hjälper mig mycket i kritiska situationer, och överlag i föräldraskapet. Dessutom, tänker vi rätt om barnen så är det rätt saker vi förmedlar till dem. Tänker vi negativa tankar så märks det absolut.

Om det är svårt att vara ensam med pojken och du vill hjälpa henne så finns det säkert andra saker hon kan få avlastning med :) De andra barnen, hushållssysslor?
 
En del menar att han är så här eftersom pappan är från Turkiet.

Har du någon koll på vad man tänker sig vara anledningen till att barn med andra/flera nationaliteter skulle bete sig annorlunda?

Jag är nyfiken då jag jobbar med barn med funktionshinder och träffar familjer med alla möjliga bakgrunder. Det finns en himla massa missuppfattningar och myter kring barns utveckling. Allt ifrån att stamning skulle smitta, till att vaccin skulle ge barn autism. En tredje villfarelse är att flerspråkiga barn skulle ha en långsammare språkutveckling än barn med enbart ett modersmål. Myten har sin grund i tanken att det tar längre tid att lära sig två språk än vad det tar att lära sig ett. Myten är till synes logisk, felaktig och har ingen ideologisk grund överhuvudtaget.

Det finns ett värde i att ta reda på varför personer tror det eller andra. Att genast döma ut någons felaktiga idéer om barns utveckling som rasistiska, är ungefär lika givande som att stämpla mig som kommunist på grunden att min far som tonåring var medlem i SKP. Jag säger inte att det inte finns rasistiska grunder till spridandet av missinformation, jag vill bara lyfta det problematiska i att säga något om en persons ideologi/livsåskådning utifrån en enda datapunkt.
 
jag vill bara lyfta det problematiska i att säga något om en persons ideologi/livsåskådning utifrån en enda datapunkt.

Jag är snarare av åsikten att rasism är något man gör, snarare än är. Det finns väl de som definierar sig som rasister och har det som ideologi och livsåskådning, men om vi har det som definition av rasism så skulle det vara ett ganska betydelselöst problem i samhället. Det är väl snarare så att rasism är ett upprätthållande av ojämställda maktstrukturer baserat på härkomst - alldeles oavsett vad personen som upprätthåller dem definierar sig som eller inte. Att tro att turkar skulle vara på ett visst sätt som dessutom i det här fallet är sämre/jobbigare/intensivare är absolut rasism.
 
Jag är snarare av åsikten att rasism är något man gör, snarare än är. Det finns väl de som definierar sig som rasister och har det som ideologi och livsåskådning, men om vi har det som definition av rasism så skulle det vara ett ganska betydelselöst problem i samhället. Det är väl snarare så att rasism är ett upprätthållande av ojämställda maktstrukturer baserat på härkomst - alldeles oavsett vad personen som upprätthåller dem definierar sig som eller inte. Att tro att turkar skulle vara på ett visst sätt som dessutom i det här fallet är sämre/jobbigare/intensivare är absolut rasism.

Tack för ifrågasättande! Jag inser att jag kan ha gjort mig skyldig till att kasta sten i glashus och skrivit ett ogenomtänkt inlägg i ivern över en tunn idé.

För att ändå försöka utveckla så försökte jag formulera en tanke om skillnaden mellan "turkar är jobbigare än andra" och "det är förvirrande för barn att växa upp i mångkulturella hem och barnet kan därför utveckla problembeteenden". Det är inga trevliga eller sanna tankar något av dem men jag har svårare att döma det senare lika hårt. Men det är kanske är jag som är priviligerat blind?

/Går och drar något gammalt över mig.
 
Tack för ifrågasättande! Jag inser att jag kan ha gjort mig skyldig till att kasta sten i glashus och skrivit ett ogenomtänkt inlägg i ivern över en tunn idé.

För att ändå försöka utveckla så försökte jag formulera en tanke om skillnaden mellan "turkar är jobbigare än andra" och "det är förvirrande för barn att växa upp i mångkulturella hem och barnet kan därför utveckla problembeteenden". Det är inga trevliga eller sanna tankar något av dem men jag har svårare att döma det senare lika hårt. Men det är kanske är jag som är priviligerat blind?

/Går och drar något gammalt över mig.

Nej gå inte och dra något gammalt över dig, jag uppskattar verkligen att man försöker förstå andra människor snarare än att döma och slänga sig med anklagelser. Just här är det väl komplicerat just för att rasism inte behöver komma från en dålig människa utan just kan komma från personer som försöker hitta förklaringar. Min utgångspunkt är att vi alla vita har rasismen i oss, jag också. Först då kan vi förstå hur problematiskt och omfattande det är. Men det är viktigt att det pekas ut när det vädras så det inte går obemärkt förbi.
 
Eller så är det så att som ett av fem syskon till ensamstående förälder så är det kanske inte så lätt att få den uppmärksamhet från föräldern som man behöver och därför kan man ju bli lite mer intensiv. För att överhuvudtaget synas. Alla barn behöver bekräftelse från föräldrarna. Och finns det bara en förälder och man har många syskon så förstår jag om tiden inte alltid räcker till.

TS, om du verkligen vill hjälpa så rekommenderar jag dig att bli en extra vuxen i den familjen. En extra vuxen som ser barnen, ger dem uppmärksamhet och som kan avlasta mamman.
 
Min kusin har en son som nyligen fyllt 5 år. Hans pappa är från Turkiet och min kusin är svensk. Han är väldig jobbig.

Hans syster rider och min kusin kan aldrig titta på hennes ridlektioner för hon måste ta med honom eftersom hon är ensamstående. Han kan inte sitta stilla och vara tyst så hon måste gå ut med honom. Och han har även dagar då han vägrar äta. Och han har hur mycket energi som helst. 2 h på yoump gör honom inte trött tex. Och om vi är i stallet då springer han helt plötsligt iväg och ut från stallet.

I går hade de varit på bio och han åt massor med popcorn och annat till filmen men ville även fika på ridklubben som de åkte till direkt efter bion. Slog på min kusin och krävde fika. Han fick inget min kusin förklarade att han åt mycket gottis till filmen.

Han har nyligen träffat BVC tanten och fick godkänt på 5 års kontrollen.
Men alltså jag tror inte min kusin orkar mer snart.

Hur ska man göra?
Låter som en vanlig 5 åring tycker jag 🤔
 
Här måste jag protestera. Hela syftet med bvc-kontrollerna är att screena för och vid behov remittera vidare vid misstanke om utvecklingsavikelser hos barnet. Det är bvc-sköterskans uppdrag. Sen görs den bedömningen alltid utifrån en sammanvägning av sköterskans observation och anhörigas berättelse. Att lyfta misstanke för och rekommendera remiss är inte samma sak som att påstå att barnet har X eller Y (det hade varit olämpligt).

I det specifika fallet håller jag däremot med om att föräldrastöd är det mest lämpliga rådet.

Screening absolut men att på eget bevåg (alltså att föräldern inte har någon egen fundering kring barnets beteende) ta upp adhd utifrån vad man sett under 15 minuter vid ett tillfälle? Det var det jag menade. Om detta varit något föräldrarna uppmärksammat för bvc med funderingar kring är det ju såklart en helt annan sak :)
 
Vet du vad en föräldrautbildning tex abc innebär eftersom du anser att det inte skulle ge din kusin något? Jag har gått en liknande och skulle påstå att de med en bra kursledare är väldigt givande oavsett vilken erfarenhet av föräldraskap man har :)
Och statistik och forskning säger att de tydligen är oerhört effektiva i många herrans år (alla de olika från ABC till Komet) efter också. Och mycket annat man gör och försöker med är inte alls lika visat effektivt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 180
Senast: cassiopeja
·
G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 483
Senast: Rosett
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 335
Senast: Fille
·
G
Hästmänniskan Jaha, så har det kört ihop sig... I november -08 tog vi in en hyresgäst i vårt stall. Vi hade igentligen inte tänkt göra det, men...
Svar
15
· Visningar
2 635
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp