Jobbig katt, problemlösning tack!!

A

adore

Har ju en katt som har fyra kattungar som är tre veckor nu.
Mamman har varit lite orolig då och då och burit runt på ungarna men nu har hon fått en sån där igloo att ligga i och den tycker hon verkligen om och är inte orolig längre.

Nu till problemet med stort P.
Mammakatten har ju en "unge" till här som är 11 månader. Hon har fått fnatt nu och ska hela tiden ligga hos kattungarna. Hon ligger där och bresar upp sej åt dem och spinner och grejar med dem.
Det är gulligt men hon får ju inte plats samtidigt som mamman ligger där men det fattar hon inte. Hon ska bara ligga där!!
Är knappt att de två vuxna får plats och sen ska bebisarna få plats med och de skriker ju självklart om de blir lite klämda men ändå ligger de två kvar. Kvittar hur många gånger jag slänger ut henne ur bädden, hon är där lika snabbt.
Nu har jag stängt ute henne och mej från sovrummet där de andra är. Vill inte stänga ute henne själv men hon står bara och krafsar på dörren och vill komma in dit.

Vad fasen ska jag göra??
Vill ju inte ta bort igloon och göra en större bädd så alla får plats. Kattmamman vill ju ha den...
 
Även om du inte vill, så är ju det enklaste att skaffa en större igloo.

Om båda katterna trivs med att ligga tillsammans med alla kattungar, så ser jag inget problem med att låta dem göra det.

Varför börja separera dem och modifiera hur deras umgänge ska fungera?
Risken är ju bara att det kan bli oönskade konflikter istället.
 
Om den andra katten är ivägen på det sätt att hon hindrar kattungarna från att äta så bör hon hållas borta från dem. Jag vet om fall där katthonor trängt sig emellan mamma katt och kattungarna och fått kattungarna att snutta på sig själv vilket innebär att ungarna inte får någon mat och den situationen vill man ju inte hamna i.

Men om det inte finns några dylika problem så tycker jag att hon skall tillåtas umgås med mamma katt och ungarna. Givetvis skall det vara på mamma katts premisser.
 
Det är det jag är orolig för, att mamman ska sluta bry sej och hennes dotter ska ta över.
På dagarna går det bra men på nätterna ligger hon mer än gärna där. Hon tycker väl det är så mysigt. Förut låg ju mor och dotter tillsammans och sov och det vill hon ju säkert nu med plus att de små är så söta.
Jag får väl ligga i gästrummet med kissen och stänga in till vårat andra sovrum där de andra ligger och hoppas på att hon slutar krafsa tillslut.
 
Det är nog ingen fara att mammakatt ska sluta bry sig om sina ungar, det tror jag krävs mycket för att moderskänslorna ska försvinna. Däremot är det nog ganska skönt för henne att få lite hjälp av dottern, för hon tvättar säkert bebisarna åt mamman också?

Vi hade faktiskt en HANKATT som hjälpte till med ungarna. Mamman gillar inte den här katten i vanliga fall, men när hon hade ungar (6st) så fick han ligga i lådan och hjälpa till med bebisarna så mycket han bara ville! Och han var så himla duktig och tvättade dem och tog hand om dem... Vi var ju lite oroliga först då man hört att hankatter kan bita ihjäl andras ungar, men det hade väl endel att säga att han var kastrerad gissar jag.
 

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 691
Senast: Emine
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 996
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min katt anser att hon alltid ska med på promenader och ska vi inte gå på landsväg är det såklart okej. Annars får jag stänga in henne...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp