Jobbig ponny...

L

lilla_jag86

På ridskolan där jag rider har de en ponny som är så ouppfostrad så jag håller på att gå i taket..
Hon är väldigt ung, nånstans mellan 4-5 år, och var inte sån när hon kom för X antal månader sedan.

Hon bits, rycker i framhovarna när man ska lyfta, drar iväg när man leder, kastar sig hit och dit i boxen, samt försöker springa ut så fort man inte håller stenkoll.

Igår skulle jag göra iordning henne till en av nybörjarna. Jag gick då in i boxen, och satte fast henne. så började jag borsta. och hon stod blixt stilla, och var jättesnäll.
Så när jag hade borstat av hela ponnyn utan några större incidenter skulle jag då kratsa hovarna... det ville ponnyn inte, så första gången jag lyfte framhoven knäade hon nästan, alltså hon gick ner på knä. vid nästa försök var jag dock beredd och nöp henne på halsen och sa FY!, och då slängde hon sig typ bakåt och bara glodde på mig. Men men, sedan kunde jag iallafall kratsa bägge hovarna på ena sidan. skulle jag då gå över till andra sidan och kratsa där. gick under halsen på henne, och vad gör hon? jo, hugegr mig i axeln. jag blev då riktigt arg, så jag nöp henne lite hårdare i halsen och sa åt henne, och då blev hon alldeles prillig och började slänga sig fram och tillbaka. när hon sedan hade lugnat sig så fick jag kratsa även hovarna på den sidan utan problem.
Så skulle sadeln på. det gick smärtfritt att lägga den på hennes rygg, men när jag sedan skulle spänna sadelgjorde så tar hon sats, och bara kutar ut genom den ungefär halvmeterstora springan mellan dörren och väggen, fastnar på halva vägen och slänger sig in igen. Så skulle jag då äntligen tränsa henne. Förutom borstningen så var det nog det som gick mest smärtfritt... hon gapade villigt för betten, men nosgrimman (remontgrimma) gick inte att späna för att hon gapade så förfärligt. så helt utan förvarning tar hon sats och hugger ungen som skulle rida i handen.. ungen grinar, mamman tröstar och jag skäller på ponnyn... Usch, jag blev på sånt dåligt humör av denna ponny...

Någon som känner igen beteendet? Kan juh vara så att hon har ont, men jag tror att i grund och botten är hon bara ouppfostrad... men hur fan ska man få henne att lägga av med dumheterna...? :confused:

Ska väl kanske tillägga att hon annars är jättesnäll och fin att bara stå och prata med och borsta... men det hon inte gillar är när man kratsar hovar, sadlar och tränsar... med bett i munnen försöker hon aldrig sticka, men när man leder henne till och från hage...

:confused: :confused: :confused: :confused:
 
Tycker det låter som att denna ponnyn inte passar på en ridskola. Kanske skulle den bli (och må) bättre där det är en och samma person som tar hand om den. På ridskola är det ofta stressigt runt hästarna, vissa hästar klarar det bättre än andra.

För att bli av med ett sånt här beetende hos en ponny behövs konsekvens och tålamod, vilket kan vara svårt på ridskola där många olika personer hanterar hästarna.
 
jag håller med! Det borde vara ridskolans ansvar att se sånt där. Min förra skötponny på ridskolan visade sitt missnöje genom att ställa sig i ett hörn och backa och sparka bakut, och såldes tillslut. Sen fick jag reda på, många år senare, att hon faktiskt hade problem med höfterna...!!! Jag grät floder.. stackars ponny! Annars är min ridskola bra på att se om hästarna inte trivs...
 
Ponnyn verkar inte trivas. Tyvärr är det ganska vanligt att nya hästar/ponnyer på en ridskola är jättesnälla och trevliga men sedan efter ett halvår eller så blir svåra. Som de andra skrev så trivs hon nog inte. Märks rätt fort vilka hästar som lämpar sig/inte lämpar sig för ridskola. och de ska ju inte bara vara bra att rida utan även bra att sköta, speciellt viktigt med ponnyer eftersom det är småbarn som ska hantera dem.

Tyvärr är det nog ganska lite du kan göra i denna situation om du inte har möjlighet att prata med den som ansvarar över hästarna. Svårt att kunna ändra beteende på en ponny som man inte har själv den största delen av tiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 030
Ridning Hej! Idag skulle jag kunna sälja dotterns ponny. Jag skulle göra vid ponnyn idag. Ponnyn blir helt tokig när jag ryktar,sadlar och när...
2
Svar
35
· Visningar
3 064
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 024
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp