Jobbiga Stallkompisar!

Jag känner mig verkligen som en klagofjant, som någon så vackert kallade det, just nu. Men det har hänt så himla mycket konstiga saker i stallet på sistone och det stör mig så in i h-vete. Sen är jag väl extra irriterad på saker när de drabbar mig då jag är deppad just nu. Visst jag är noggrann med allt som har med hästen att göra, men jag kräver inte att alla andra ska vara lika noggranna med sadlar och täcken osv.
Jag har tex skrivit på whiteboard-tavlan när min häst inte fick sitt hö inlagd en dag och när någon hade blandat i torr betfor i kraftfoder-kärran. När någon hade tagit privat fodertillskott och blandat i samma kärra. När någon hade tagit samma privata foder och hällt ut över golvet i toaletten, som jag trampade på i strumplästen (AJ! Som att kliva på lego!). När någon hade tömt hövagnen som jag fyllt inför kvällsfodring, för att packa sina höpåsar. När någon hade kissat på golvet i toaletten. Jag måste uppfattas som värsta gnällkärringen, men hur kan man tolerera sånt här beteende!?! Överreagerar jag??
Jag skriver inte på tavlan när jag får städa bort bajs, päls, hovrester och sömmar på golvet utanför min hästs box, eller när jag får mocka ur en sjukhage som är helt nerbajsad för att min häst ska slippa vada i skit, eller när jag får rensa avloppet i spolspiltan när någon gjort att det täppts igen med översvämning som följd innan jag kan tvätta hästen.

Jag känner att jag måste flytta till en gård med eget stall så jag får sköta allt som jag själv vill....

Du bör nog inte skriva på Whiteboarden hela tiden nej....
Vänd dig till stallägaren om problemen är såna att de behöver addresseras på högre nivå. Whiteboard tavlor som används att skriva vad helst man stör sig på, hur mkt belägg man än anser sig ha, blir ett problem oavsett, du vinner inget öht faktiskt frågar du mig. Möjligen skapar du dig ovänner samtidigt som du inte åstadkommit ngn som helst förändring.

Exemplen du ger där du skrivit på WB inklusive de exempel du inte gjort det, blir för mig tydliga att endera har ni ingen stallchef öht, eller så har ni ingen stallchef som håller i fortet öht. Som sagt - det är orelevant huruvida du är en gnällkärring eller ej i sammanhanget, din redovisning för mig tyder på att förfarandesättet är opassligt oavsett och inte lär leda till ngn framgång öht, snarare tvärtom.
 
Du bör nog inte skriva på Whiteboarden hela tiden nej....
Vänd dig till stallägaren om problemen är såna att de behöver addresseras på högre nivå. Whiteboard tavlor som används att skriva vad helst man stör sig på, hur mkt belägg man än anser sig ha, blir ett problem oavsett, du vinner inget öht faktiskt frågar du mig. Möjligen skapar du dig ovänner samtidigt som du inte åstadkommit ngn som helst förändring.

Exemplen du ger där du skrivit på WB inklusive de exempel du inte gjort det, blir för mig tydliga att endera har ni ingen stallchef öht, eller så har ni ingen stallchef som håller i fortet öht. Som sagt - det är orelevant huruvida du är en gnällkärring eller ej i sammanhanget, din redovisning för mig tyder på att förfarandesättet är opassligt oavsett och inte lär leda till ngn framgång öht, snarare tvärtom.
Vi har en stallchef, men det verkar ju inte hjälpa. Försöker att inte skriva på tavlan då jag vet hur tråkigt det är när det är fullt av tråkiga meddelanden där. Men det händer ju inget när man tar upp sakerna med stallchefen. Man får till svar att "Nej, det är ju inte många som sköter sig." Nu har jag mejlat till styrelsen så får hoppas att det gör någon nytta.
Det är ofta meddelanden på tavlan om någon som stjäl kläder, och att "ge tillbaka dom genast". Det börjar bli absurt hur mycket som är galet i stallet! :wtf:
 
Vi har en stallchef, men det verkar ju inte hjälpa. Försöker att inte skriva på tavlan då jag vet hur tråkigt det är när det är fullt av tråkiga meddelanden där. Men det händer ju inget när man tar upp sakerna med stallchefen. Man får till svar att "Nej, det är ju inte många som sköter sig." Nu har jag mejlat till styrelsen så får hoppas att det gör någon nytta.
Det är ofta meddelanden på tavlan om någon som stjäl kläder, och att "ge tillbaka dom genast". Det börjar bli absurt hur mycket som är galet i stallet! :wtf:

som sagt. vad tror du då ska hända i sig ? byt stall om det känns ohållbart, annars vänd dig till stallchefen snarare än att skapa ytterligare tjafs mellan dig och övriga installade genom att skriva på whiteboarden. Du kommer inte kunna ändra på ngn via det, jag lovar ffa kommer du aldrig i egen regi kunna ändra på dina stallkompisar genom meddelanden hit och dit. Att du rapporterar att noll förtroende för din stallchef existerar och att den stallchefen i sig tolererar meddelanden på WB och sen när ngn tar upp det med denne osv inte agerar, säger mig allt. byt stall om du inte är nöjd som sagt.
 
som sagt. vad tror du då ska hända i sig ? byt stall om det känns ohållbart, annars vänd dig till stallchefen snarare än att skapa ytterligare tjafs mellan dig och övriga installade genom att skriva på whiteboarden. Du kommer inte kunna ändra på ngn via det, jag lovar.
Vad jag hoppas ska hända är ju att någon ska ta åt sig och sluta upp med vad de nu sysslar med. De verkar ju inte veta om att de gör fel och borde ta åt sig av mina "upplysningar". Det jag tror händer är att den som gjort nåt läser och sedan suddar ut och tänker "Jaja, det är ändå inte jag som drabbas". De som sköter sig, som tex en tjej som glömde ge min häst mat kom springandes dagen efter och bad om ursäkt för att hon missat min häst. Det uppskattade jag jättemycket, för då vet jag ju att det bara är ett misstag. Och misstag får man ju göra ibland. :)

Du har nog helt rätt i det att det inte hjälper och förmodligen får jag vara mer ifred i stallet vilket inte vore så tokigt. :p Stallbyte har jag funderat på många gånger, och nu när jag inte behöver ett ridhus längre så är det lättare att flytta. Så det kanske får bli flytt ändå.
 
De som sköter sig, som tex en tjej som glömde ge min häst mat kom springandes dagen efter och bad om ursäkt för att hon missat min häst. Det uppskattade jag jättemycket, för då vet jag ju att det bara är ett misstag. Och misstag får man ju göra ibland. :)

Om jag stod i ett stall där jag misstänkte att någon/några medvetet lät bli att ge mina hästar mat skulle jag ta upp det med personen/a bra snabbt!
 
Om jag stod i ett stall där jag misstänkte att någon/några medvetet lät bli att ge mina hästar mat skulle jag ta upp det med personen/a bra snabbt!
Nu var det ju bara ett misstag, så känner att jag måste låta det passera då personen ju faktiskt bad om ursäkt. Det är bara det att det är så mycket som går tokigt i stallet just nu. Antingen är det någon som vill få oss hyresgäster att vantrivas och flytta därifrån för att sedan köpa konkursboet (Haha, långsökt jag vet. :p) eller så har folk helt plötsligt blivit väldigt oansvariga/egoistiska och slutat tänka på att det faktiskt är flera som delar på stallet.
 
Jag irriterar mig ganska mycket i tysthet, men jag står ändå i ett schysst stall med klara regler och det värsta jag stört mig på är väl typ när vattenspiltan inte är rengjord (full av spån grus och bajs) och när någon tömt skottkärran på ett sätt som gör det svårt att ta sig förbo med nästa.

Stora grejer som då min häst stått utan grovfoder trots iordninggjord mat har jag tagit upp med den som fodrat eller en ridlärare (står i stall med ridskoleverksamhet), har inte gjort mig direkt osams med någon och inte skrivit på tavlan heller, vad skulle man skriva där liksom? "Vore asgulligt om min häst fick mat varje dag, tack!" Jag menar... Haha.

Står man i ett stall med andra inackorderingar får man liksom ta att vi är olika. Stör det för mycket får man hyra eget stall.
 
Vad jag hoppas ska hända är ju att någon ska ta åt sig och sluta upp med vad de nu sysslar med. De verkar ju inte veta om att de gör fel och borde ta åt sig av mina "upplysningar".
Problemet jag märkt i många stall är att folk helt enkelt struntar i saker och ting. Dom vet mycket väl om att inte lämna skit efter sig i spolspiltan osv men dom struntar i det. Därför det blir så ohållbart att stå kvar i många stall.
 
@Pussmule , det var du som använde ordet klagofjant det var därför jag skrev det :)

Men nu hänger jag med, och visst håller jag med om att man kan vara väldigt olika i ett stall.

i mitt stall håller de flesta ordning och reda, det är väl kanske dom lite yngre som slarvar, fullt förståeligt enligt mig.

men om man går och stör sig så tycker jag det ska tas upp! Det är viktigt att trivas till 100%.

Något som stör mig däremot är de som inte har samma tänk runt hästhållning som mig. Utevistelse, varierad ridning, täcken osv. I mitt stall är jag den konstiga som håller på med "naturlig hästhållning" och vill ha hästen innanför 4 väggar så lite som möjligt samt ta av täcket när vårsolen kommer fram.
min lösning på det problemet: hittat nytt stall med människor med samma konstiga tänk ;)
 
Jag är pedant, och de flesta hästmänniskor jag har stått i samma stall som är väldigt slarviga (i mina ögon, andra kanske inte ens skulle reagera?), men jag försöker välja att blunda. Man kan inte gå och reta sig hela tiden. Om det sen betyder att det bara är jag som envisas med att sopa gången, se till att vattentunnorna är renskurade och hindren bortplockade från ridbanan, så får jag väl göra det. Jag putsar exempelvis utrustningen varje gång jag har använt den, och borstar av schabrak och benskydd på både in- och utsida varje gång, det har jag inte sett en enda människa göra. Tyvärr, men det är deras sak. Jag bjuder på att vara den skrattretande narren som folk tycker är en petig kärring.

Så länge inte hästen lider på något sätt försöker jag ignorera, och fortsätta drömma om mitt eget pedantiskt skötta stall som jag vill ha en gång i tiden.
 
Whiteboard är ett h-e om det missköts.

En Whiteboard anser jag är till för...

  • Mon Petit har boxvila, häng in hönätet som hänger på kroken vid boxen när övriga går ut. Tack på förhand /Eva
  • Hovslagaren kommer till Atlas onsdag kl 17. Hojta om någon behöver "akut hovvvård". Mvh Tomas
  • Jag måste ta ut veterinär inom 14 dagar för revaccination av Bellina. Är det någon mer som behöver vaccinera sin häst. Vi får rabatt vid 4 hästar eller flera. Ring eller smsa gärna. /Tina
  • Glöm inte stallmötet på lördag, grilleftermiddag! Diskussion om förtydligande av ordningsregler ute och inne. Gäller alla även medryttare, fodervärd och skötare. Välkomna/Stallvärden
  • Nya grovfoderanalysen hänger i foderummet. Mvh /Stallvärden
Klagomål o liknande tas upp via stallvärden och eller på stallmöten INTE på Whiteboard, anser jag,
 
Det absolut värsta jag har varit med om med whiteboardtavlor i stall är när den som skötte utsläppet skrev på tavlan att min häst var halt på morgonen, men att hen ändå hade släppt ut hästen i hagen. Eftersom vi bara var tre stycken i stallet visste personen att det alltid var jag som skötte lunchfodringarna, och därmed heller inte var i stallet förrän ett-två på eftermiddagen. Hur svårt kan det vara att skicka ett sms, om man känner att man inte har tid eller vill ringa på morgonen?

I mitt nuvarande stall har vi en whiteboard som inte används mer än som kom-ihåg för stallägaren själv (typ när hon har satt ut balar till lösdriftshästarna), och det är hundra gånger bättre. Även om det inte är meningen är det så himla lätt att misstolka någon i skrift också, vill man påpeka något kan man åtminstone göra det direkt till den personen det gäller.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 532
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 220
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vårföräldrar 2024
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp