Jobbpendla? Hur funkar det?

Självklart inte tvingad. Men ändå. Frågan kommer upp oftare än jag trivs med, och det är aldrig jag som tar upp den. (Fast jag ska göra det på utvecklingssamtal nästa vecka, så uppriktigt jag kan.)
Du kanske behöver vara tydligare med att du verkligen inte vill. Känns ju orimligt att man ska bli ”pressad” sådär lite lågintensivt..
 
Du kanske behöver vara tydligare med att du verkligen inte vill. Känns ju orimligt att man ska bli ”pressad” sådär lite lågintensivt..
Ja, det är min plan.

Haken är bara att det inte finns någon annan identifierbar "karriärväg" och inte heller något exempel i modern tid på någon som helt enkelt "stannat" där jag är nu. Jag tycker att nuvarande är rätt bra, det möjliggör mycket av det roliga och räddar mig från mycket av det inte fullt så roliga, men det finns inte riktigt något system för att det förblir så. Tex kan en oroa sig för vad externa finansiärer av projekt säger i längden om det osv. (Längden är redan här, alltså.)
 
Ja, det är min plan.

Haken är bara att det inte finns någon annan identifierbar "karriärväg" och inte heller något exempel i modern tid på någon som helt enkelt "stannat" där jag är nu. Jag tycker att nuvarande är rätt bra, det möjliggör mycket av det roliga och räddar mig från mycket av det inte fullt så roliga, men det finns inte riktigt något system för att det förblir så. Tex kan en oroa sig för vad externa finansiärer av projekt säger i längden om det osv. (Längden är redan här, alltså.)
Att ta det där pendlingsjobbet låter dock inte som någon vidare bra lösning ;)
Jobbar inte du på universitet? Eller blandar jag ihop det nu?
 
Min kära professor som jag har som handledare pendlar från Danmark. Hon jobbar varannan vecka hos oss och varannan vecka med sitt eget konstnärskap i Danmark hos sin familj. Samma sak med vår förra professor, men hon pendlade från Stockholm.
Som jag förstått det tycker de att det är kämpigt, min nuvarande professor tycker det är tillräckligt jobbigt för att sluta sin tjänst ett år i förväg. Till min stora förtret..
 
Att ta det där pendlingsjobbet låter dock inte som någon vidare bra lösning ;)
Jobbar inte du på universitet? Eller blandar jag ihop det nu?
Jag vill inte vara alltför detaljerad, men om jag fick bestämma skulle jag ha en position där jag kan göra enbart mitt eget hela livet. Inte tex leda en grupp.
 
Jag vill inte vara alltför detaljerad, men om jag fick bestämma skulle jag ha en position där jag kan göra enbart mitt eget hela livet. Inte tex leda en grupp.
Okej!
Jag frågade eftersom det iaf på min avdelning finns många lärare/forskare som kör sina egna projekt och undervisar utan att leda vare sig forskargrupper eller bli chefer. Blev förvånad när du skrev att det inte gick att bara rulla på som du gör nu. Men jag vet ju inte alls vilken typ av tjänst du har eller hur det ser ut inom ditt område.
 
Okej!
Jag frågade eftersom det iaf på min avdelning finns många lärare/forskare som kör sina egna projekt och undervisar utan att leda vare sig forskargrupper eller bli chefer. Blev förvånad när du skrev att det inte gick att bara rulla på som du gör nu. Men jag vet ju inte alls vilken typ av tjänst du har eller hur det ser ut inom ditt område.
Jag upplever ett tryck att bilda en grupp och driva större program. Och jag vill inte riktigt det av rätt personliga skäl.
 
Jag upplever ett tryck att bilda en grupp och driva större program. Och jag vill inte riktigt det av rätt personliga skäl.
Trist! Men det låter ju som att det bara är en av flera saker i er ”kultur” på arbetsplatsen som inte är optimalt, utifrån hur du beskrev miljön här i tråden.
Att det ”aldrig hänt” att forskare rullar på utan att hela tiden sikta mot större grejer är ju verkligen inte sant på en mer övergripande nivå, men det rimmar ju väl med gamla trista akademikulturer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp