Jobbpendling

Sv: Jobbpendling

Jag vet ju inte vad du utbildar dig till, om du kan välja och vraka, men i de flesta fall kan man inte vara för kräsen när man är nyutexaminerad. Man får vackert masa sig dit där jobbet finns och lugna sig med att söka tjänstledigt, även om man har barn i rätt ålder, till provanställningen har gått över i fast anställning i alla fall.

OT: Jag tror 75% är en arbetsomfattning som passar många egentligen men ändå pressas de flesta in i heltidsfållan. Om det finns något parti som fortfarande driver frågan om sextimmar arbetsdag ligger de bra till för att få min röst.
 
Sv: Jobbpendling

Jag har svårt att se det vettiga i det. Även om du hittar ett billigare boende längre ifrån stockholm så lär det bli ca 1500 kr extra i månaden för att pendla i mälardalen mot att bara betala för ett månadskort inom stockholm. Behöver du både TIM-kort och SL kort blir det ännu dyrare att pendla. Är du ute efter mysiga städer runt stockholm så finns det flera som inte ligger så långt bort som Nyköping (? ligger 10 mil bort), Mariefred är tex väldigt mysigt och Gnesta kan också funka, särskilt om du ska jobba i söderförort till Stockholm. Enköping är ett annat alternativ norr om. Men det förutsätter att du bor nära tåget och jobbar nära tåget. Visst är det väl nåt inom vården du utbildar dig till? Kan du få jobb i Flemingsberg (Huddinge sjukhus) så har du ett jättebra pendlingsläge.
 
Sv: Jobbpendling

Jag har en resväg på 2,2 mil, och med buss tar det 35 minuter. Sen måste jag gå till bussen, och sen från bussen till arbetsplatsen. Ytterligare 25 minuter.
Att cykla går inte eftersom cykeln inte får vara ifred.

35 + 25 minuter = 1 timme morgon och 1 timme kväll = 2 timmar
för pendling 2,2 mil enkel väg.

Så milantalet är mindre intressant än den totala pendlingstiden.
Och just tiden för promenad är något som många glömmer bort.

Pendla 10 mil? Jag skulle dööööööö :crazy:
 
Sv: Jobbpendling

När sambon kör har jag mindre än en timme till jobbet. Jag kör på 70min. Alla tio milen.
 
Sv: Jobbpendling

Att jobba mindre och ha tid för barnen mer känns bättre också
Fast om tidsvinsten i att jobba mindre äts upp av pendlingstid så tjänar du ju bara mindre men är borta lika länge?
 
Sv: Jobbpendling

Jag gör det. Jag kör 10x2 mil till Malmö varje dag, tar en timme enkel väg. Varför? Jag vill inte bo i Malmö och har då helt enkelt en högre livskvalitet där vi bor just nu.

Det funkar bra för min del just nu. Jag hinner inte särskilt mycket mer än jobbet och hästen/hundarna i veckorna, men det jobbet jag har växer inte på träd och jag har bestämt mig för att ge det några år.
 
Sv: Jobbpendling

Kl.
När jag lämnade pendlandet (4 mil enkel resa, mestadels motorväg) till cykelavstånd gick jag ned 8.000 i månadslön.

Men jag som människa vann på affären,
då vad man gör av sin tid är viktigare än pengar.
 
Sv: Jobbpendling

Inte så mkt flex för mig :p men jag har valt att lägga arbetstiderna före morgonrusningen och hem i god tid för eftermiddagsrusningen, det sparar ju också tid :)
 
Sv: Jobbpendling

KL
Jag hade aldrig orkat pendla så långt, har idag max 10 min promenad till jobbet det räcker. Men då jobbar jag heltid, vilket är på gränsen till för mycket.
 
Sv: Jobbpendling

Jag har svårt att se det vettiga i det. Även om du hittar ett billigare boende längre ifrån stockholm så lär det bli ca 1500 kr extra i månaden för att pendla i mälardalen mot att bara betala för ett månadskort inom stockholm. Behöver du både TIM-kort och SL kort blir det ännu dyrare att pendla. Är du ute efter mysiga städer runt stockholm så finns det flera som inte ligger så långt bort som Nyköping (? ligger 10 mil bort), Mariefred är tex väldigt mysigt och Gnesta kan också funka, särskilt om du ska jobba i söderförort till Stockholm. Enköping är ett annat alternativ norr om. Men det förutsätter att du bor nära tåget och jobbar nära tåget. Visst är det väl nåt inom vården du utbildar dig till? Kan du få jobb i Flemingsberg (Huddinge sjukhus) så har du ett jättebra pendlingsläge.

Men du, var fick du Stockholm i från?? Pendlarkort i mälardalen, månadskort i Stockholm? Jag hänger nog inte med här riktigt.

Jag HAR bestämt var jag ska bo och det är i Nyköping. Den punkten ändrar jag inte mig på alls. Jag har också bestämt att jag INTE ska jobba i Stockholm någonsin. :) Det finns så många anda städer som jag hellre jobbar i än just Stockholm.

Vad jag däremot inte har bestämt är var jag ska jobba, så klart. Jag har funderat på arbetsplatser lite grann, jag har läst jobbannonser, är nyfiken på vad som krävs och vad folk söker. Det finns många jobb i Nyköping och jag är inte så dum att jag inte börjar där jag ska bo.

Jag vet inte hur kollektivtrafiken funkar i Södermanland, men i Skåne köper jag månadskort för 1150 kr och får åka i HELA Skåne då alltså. Det borde finnas något liknande på andra ställen? I dag betalar jag flera 1000-lappar än så för bensinen varje månad. Som sagt, pendlingskostnaden är inte riktigt det avgörande helt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle kosta mig 3000-4000 kr i månaden? För det är alltså den kostnaden jag har nu för bil och tåg varje månad.:)
 
Sv: Jobbpendling

Jag gör det. Jag kör 10x2 mil till Malmö varje dag, tar en timme enkel väg. Varför? Jag vill inte bo i Malmö och har då helt enkelt en högre livskvalitet där vi bor just nu.

Det funkar bra för min del just nu. Jag hinner inte särskilt mycket mer än jobbet och hästen/hundarna i veckorna, men det jobbet jag har växer inte på träd och jag har bestämt mig för att ge det några år.

Förstår att du inte vill bo i Malmö, huh!

Du skulle inte göra det i min situation, pendla så alltså?
 
Sv: Jobbpendling

Fast om tidsvinsten i att jobba mindre äts upp av pendlingstid så tjänar du ju bara mindre men är borta lika länge?

Ja, tänkte inte riktigt där. :o:o

Men om jag jobbar mindre och pendlar långt så att det tillsammans blir heltid då får jag ju mer tid med barnen än om jag jobbar heltid och sedan måste pendla.
 
Sv: Jobbpendling

OT: Jag tror 75% är en arbetsomfattning som passar många egentligen men ändå pressas de flesta in i heltidsfållan. Om det finns något parti som fortfarande driver frågan om sextimmar arbetsdag ligger de bra till för att få min röst.

Fast egentligen är det väl inget som hindrar dig att gå ner i 75% och avstå en del som kanske egentligen inte är nödvändigt? Alla som varit studenter vet att det går att leva väldigt billigt om man vill. Ledig tid är ju också en form av lyx.

Att det sedan inte fungerar ur ett samhällsekonomiskt perspektiv om alla vill gå ner i arbetstid och samtidigt behålla levnadsstandard det förstår jag.
 
Sv: Jobbpendling

Jag tycker att det låter som oerhört tuff pendling. Tiden med barn är så kort så att spendera timtals på pendling känns som onödigt spenderad tid. Bättre att försöka bosätta sig närmare och hinna umgås med barnen innan de lägger sig.
Vi tjänar oerhört mkt tidsmässigt då förskolan ligger i samma kvarter som huset och cykling till jobbet går på ca 7 min (5 min med bil).
 
Sv: Jobbpendling

Jag vet ju inte vad du utbildar dig till, om du kan välja och vraka, men i de flesta fall kan man inte vara för kräsen när man är nyutexaminerad. Man får vackert masa sig dit där jobbet finns och lugna sig med att söka tjänstledigt, även om man har barn i rätt ålder, till provanställningen har gått över i fast anställning i alla fall.

OT: Jag tror 75% är en arbetsomfattning som passar många egentligen men ändå pressas de flesta in i heltidsfållan. Om det finns något parti som fortfarande driver frågan om sextimmar arbetsdag ligger de bra till för att få min röst.

Jag har inte tänkt tanken om tjänstledigt, däremot söka tjänster som inte är heltid :) Och just pga det har jag funderat på hur långt jag kan pendla till ett jobb.

Mitt krav är i första hand en bättre lön... ingångslönen i Skåne är alltså 18 200 kr har jag för mig. Jag vill faktiskt ha mer än så, jag tjänar till och med mer än så som städerska.

OT: :) Jag är för 6 timmars arbetsdag. Livet ska inte bara vara jobba och sova.
 
Sv: Jobbpendling

Förstår att du inte vill bo i Malmö, huh!

Du skulle inte göra det i min situation, pendla så alltså?

Kan man undvika det är det ju såklart en fördel. Det tar mycket tid, kostar en del ( jag kör) och det är ju inte jättelatjo vintertid.

Men det är ju 100 gånger bättre att pendla än att tex vara arbetslös.

Och ang Malmö är det inte så hemskt att bo där, bara det att mitt hästintresse och sambons stora jaktintresse gjorde att vi aldrig var hemma när vi bodde där. Malmö är en kul stad att bo i :)
 
Sv: Jobbpendling

Men du, var fick du Stockholm i från?? Pendlarkort i mälardalen, månadskort i Stockholm? Jag hänger nog inte med här riktigt.
månadskort i Stockholm = Månadskort i Stockholms län. Hyfsat billigt.

Pendlarkort i mälardalen = resa över länsgränser, alternativt regiontåg TIM (Trafik i Mälardalen). Rätt svindyrt.
Exempel: Pendla Västerås C-Stockholm C. Kan inte gå från Stockholm C (dvs du behöver resa vidare från centralen). Månadskostnad 3572kr.

Jag HAR bestämt var jag ska bo och det är i Nyköping. Den punkten ändrar jag inte mig på alls.
Så här ser TIM's resvägar ut för Mälardalen.
http://www.tim.se/vara-biljetter/giltiga-resvagar.html


Att resa bara i Sörmland (1300kr), med Nyköping som bas, ser rätt eländigt ut.
http://www.lanstrafiken.se/Global/Lanstrafiken/Sormland/Dokument/Kartor/121206 Länet LIGGANDE A3.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbpendling

Jodå och målet är givetvis att det ska vara så nära hemmet som möjligt. Jag är bara öppen för andra förslag och vill höra mig för. :)

Fejko, jsg har inte bestämt mig för något alls, mer än var jag vill bo. Min fråga kommer sig av att jag själv fått frågan om var jag vill jobba. Och jag vet inte riktigt. Jo, jsg känner att jag vill öppna dörren för tanken om hur lång pendling som kan funka.
Jag pendlar i dag 6 mil med tåg och bil, sammanlagt ca 45 minuter. Morgon och kväll.

Tack alla för svar! :)

Inget illa menat men det är väldigt lätt att bli besviken om man har alltför storvulna planer redan från början. Jag tycker man ska försöka göra det bästa man kan i den situation man befinner sig i just nu. Det brukar bli bäst så och det kan dessutom öppnas oanade möjligheter som man inte såg från början.

Är det inte närmare där du bor till Köbenhavn?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 873
Senast: kamomillo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 621
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 706
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 877
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp