Jobbpendling

Sv: Jobbpendling

Inget illa menat men det är väldigt lätt att bli besviken om man har alltför storvulna planer redan från början. Jag tycker man ska försöka göra det bästa man kan i den situation man befinner sig i just nu. Det brukar bli bäst så och det kan dessutom öppnas oanade möjligheter som man inte såg från början.

Är det inte närmare där du bor till Köbenhavn?

Men va? Vad ska jag göra i Köbenhavn?! :crazy:

Vad är det som är stora planer?
 
Sv: Jobbpendling

På vilket sätt ser det eländigt ut menar du? :) Prismässigt verkar det vara som i Skåne dock :)
 
Sv: Jobbpendling

På vilket sätt ser det eländigt ut menar du? :) Prismässigt verkar det vara som i Skåne dock :)

Eländigt, för du kommer ingenstans utan att passera en länsgräns åt nåt håll, om du ska resa tåg, eller buss på den motorväg eller räls som är Nyköpings pulsåder. Ska du hålla dig inom Sörmland, så blir det buss på asfalterade kostigar.

Om du hittar ett jobb i Södertälje (pendlingsavstånd runt 7 mil), och på så sätt kan pendla tidsekonomiskt, så har du enligt TIM följande månadskostnad IDAG:
(vet inte vad som händer efter nyår, men min erfarenhet av kommunalåkande är att nyåret inte bara är ett bra tillfälle att skåla i champagne, utan även smyghöja kommunalåkaravgifter)

Nyköping C - Södertälje Syd - 2185 kr/mån
(Du behöver inte kommunalåka på någon sida, utan både bor och jobbar på promenadavstånd från stationerna)

Nyköping kommuntrafik + NyköpingC - Södertälje Syd - 2635 kr/mån
(Du behöver åka buss in till Nyköping C, men promenerar till jobb från Södertälje Syd)

Nyköping C - Södertälje Syd + SL-trafik - 2750 kr/mån
(Du kan gå till Nyköping C, men behöver åka vidare från Södertälje Syd)

Nyköping kommuntrafik + NyköpingC - Södertälje Syd + SL-trafik - 3125 kr/mån
(Du behöver åka buss in till Nyköping C, och behöver åka vidare från Södertälje Syd)

Allt enligt TIM.
http://www.tim.se/prisinfo.html

Det går säkerligen att åka billigare, men detta är tåg i mälardalen.
 
Sv: Jobbpendling

Missförstå mig rätt nu. Jag gillar verkligen tanken på att resa kommunalt. Det är en oerhörd samhällsvinst på många plan med detta - framför allt på ställen där det bor mycket folk.

Men när man prissätter en resa så att den kostar lika mycket som att tanka en bil för samma sträcka, då är det nån ansvarig nånstans som inte har alla indianer i kanoten.

(15 kr/l X förbrukning 0.70 l/mil X 14 mil/dag X 22 dagar = 3234 kr)
(Och ja, en bil kostar mer än bara bensinen. Men den kostnaden har man också om man har en bil, men åker kommunalt.)
 
Sv: Jobbpendling

:eek: Vilka priser! Och jag som tyckte 1160:- för hela Skåne var mycket.
Det är länsgränserna som är banditen i Mälardalen. TIM skulle harmonisera detta, men... no further comments.

Det är därför jag tycker att Nyköping kanske inte är en optimal pendlarstad, om man är hänvisad till buss/tåg.
 
Sv: Jobbpendling

Ja, fast det är ju inte de priserna jag får upp när jag söker resor på Länstrafiken? :confused: Periodkort 1300 kr.

Men detta förutsätter väl att du håller dig inom länsgränsen..?
Och OM du nu gör det, vilka metropoler har du att vända dig till, om inte Nyköping både kan hålla med bostad och jobb?

Eskilstuna. Katrineholm. Strängnäs. Flen.
Redan vid förslag två känns 'metropol' som en lätt överdrift.
För att ta dig åt de hållen är det buss som gäller. Och buss på de vägarna kommer äta tid.

Men jag vet ju inte heller i vilken bransch du tänker jobba. Det kanske går lika bra i Jönåker, Malmköping och Vagnshärad. De problem jag ser kanske inte finns i ditt kommande liv.
 
Sv: Jobbpendling

Missförstå mig rätt nu. Jag gillar verkligen tanken på att resa kommunalt. Det är en oerhörd samhällsvinst på många plan med detta - framför allt på ställen där det bor mycket folk.

Men när man prissätter en resa så att den kostar lika mycket som att tanka en bil för samma sträcka, då är det nån ansvarig nånstans som inte har alla indianer i kanoten.

(15 kr/l X förbrukning 0.70 l/mil X 14 mil/dag X 22 dagar = 3234 kr)
(Och ja, en bil kostar mer än bara bensinen. Men den kostnaden har man också om man har en bil, men åker kommunalt.)

Jag kommer ju inte kunna ta körkort alls pga epilepsi och synskada, så jag är hänvisad till buss och tåg. Men jag har svårt för att begripa varför det är sådana kostnader för att det är över länsgränserna? :meh: Det är ju bara knäppt!
 
Sv: Jobbpendling

Jag kommer ju inte kunna ta körkort alls pga epilepsi och synskada, så jag är hänvisad till buss och tåg. Men jag har svårt för att begripa varför det är sådana kostnader för att det är över länsgränserna? :meh: Det är ju bara knäppt!
Då kan jag trösta dig med att inte heller någon annan kan fatta det.

Om det är Eskilstuna du tänkt dig att pendla till, räkna med att lägga 3.5 timmar per dag i buss, de dagar systemet fungerar.
 
Sv: Jobbpendling

Men detta förutsätter väl att du håller dig inom länsgränsen..?
Och OM du nu gör det, vilka metropoler har du att vända dig till, om inte Nyköping både kan hålla med bostad och jobb?

Eskilstuna. Katrineholm. Strängnäs. Flen.
Redan vid förslag två känns 'metropol' som en lätt överdrift.
För att ta dig åt de hållen är det buss som gäller. Och buss på de vägarna kommer äta tid.

Men jag vet ju inte heller i vilken bransch du tänker jobba. Det kanske går lika bra i Jönåker, Malmköping och Vagnshärad. De problem jag ser kanske inte finns i ditt kommande liv.

Nu har jag ju aldrig varit i Jönåker, Malmköping och Vagnshärad, men det kanske går att jobba där också. :D

Jag utbildar mig till medicinsk sekreterare och kan jobba på sjukhus och vårdcentraler. Tror det finns rätt många vårdcentraler, men tre sjukhus - Nyköping, Eskilstuna och Katrineholm (rätta mig någon om jag har fel) i Södermanland. Min fundering är om jag ska jobba på sjukhus istället för på vårdcentraler (mitt intryck av VC är att det kan vara mer stress där än på olika kliniker på sjukhus), men jag tänker inte heller låsa mig vid det nu. Men det ger ju trots allt lite alternativ för mig.
 
Sv: Jobbpendling

Då vore det ju guld att jobba på Nyköpings Sjukhus, om det nu är ett absolut krav att bo i Nyköping. :)

Annars har du ju - tyvärr - stora sjukhus på andra sidan länsgränsen, mot Stockholm till. Södertälje och Huddinge. Det är ju den normala pendlingsvägen från Nyköping.
 
Sv: Jobbpendling

Visst vore det och det verkar vara lediga jobb där då och då också till och med, så min förhoppning är att jag får in en fot där istället för nån annanstans. :D Och, jag har i och för sig inte räknat alla vårdcentraler i Nyköping, men det kan ju finnas några kanske.

Men just eftersom man inte ska låsa sig för mycket vid få saker så ville jag prata om möjligheten att pendla 10 mil (typ till Eskilstuna). Och det verkar vara en rätt enhetlig åsikt här att det inte är speciellt kuligt alls för det tar för lång tid.:)
 
Sv: Jobbpendling

Du har faktiskt en expressbuss (801), som tar dig från Nyköping till Eskilstuna, med tre stopp i Nyköping - med bara två stopp på vägen - och det första stoppet i E-tuna på "Mälarsjukhuset Sveavägen".

Tidsåtgång mellan tredje stoppet Nyköping (sjukhuset!) och Mälarsjukhuset = 70min. Då blir det ju plötsligt hanterbart för 1300:-


Edit: Går sex gånger om da'n. Ny tidtabell 2013.12.15; 75 min. Sök efter kolumner med "E".
http://www.print4web.fskab.se/ltt/L...213/Landsortstrafik_701-801_131215_141213.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbpendling

Men va? Vad ska jag göra i Köbenhavn?! :crazy:

Vad är det som är stora planer?

Det måste väl vara närmare till Köpenhamn än till mälardalen om man bor i Skåne, eller? Köpenhamn är en stor arbetmarknad.

Jag kanske missförstod men jag trodde du hade riktat in dig på en bestämd arbetsplats och ett speciellt jobb redan nu.

Är det inte pendling från Skåne vi talar om? Det är ju betydligt mer än 10 mil!
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbpendling

Det måste väl vara närmare till Köpenhamn än till mälardalen om man bor i Skåne, eller? Köpenhamn är en stor arbetmarknad.

Jag kanske missförstod men jag trodde du hade riktat in dig på en bestämd arbetsplats och ett speciellt jobb redan nu.

Är det inte pendling från Skåne vi talar om? Det är ju betydligt mer än 10 mil!

Vet du, jag har 5 månader kvar på utbildningen, och bör börja kolla arbrtsmarknaden snart. Det är tex inte alls ovanligt att man får jobb där man haft sin LIA under utbildningen. Jsg vet flera som redan sökt jobb ;)

Jag har skrivit i tråden att jag ska flytta och bestämt mig för Nyköping, således ligger Köpenhamn inte bra till, och dessutom ligger Köpenhamn tågstation 10 mil från mig och det tar lika lång tid att åka dit.

Läs tråden igen så kanske det nog blir lättare att hämga med :)
 
Sv: Jobbpendling

Är det inte vettigare att först få ett jobb och flytta dit jobbet är än att flytta till en ort och kanske behöva pendla? Att leta ort först känns bakvänt. Speciellt om det inte är till en storstad.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 873
Senast: kamomillo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 706
Senast: Niyama
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 877
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp