Jobbsök - hur viktigt är det med utbildning resp. kontakter? (utbruten från Vad gör vi? Del CXLIII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det enda som räknas är vem man känner, varför ska man ha en anställningsprocess överhuvudtaget?

Så funkar det såklart inte. Jag rekryterar i en hårt nischad bransch där det krävs lång och ganska specifik utbildning. Det svåra är att hitta de få som skulle kunna ta jobbet och samtidigt är beredda att byta jobb snart/just nu. Att sätta ut en annons funkar inte särskilt bra, eftersom de man letar efter inte är särskilt aktiva jobbsökanden.

Det handlar mycket om nätverk och headhunting för att hitta kandidater, men även hårt riktad annonsering och fortlöpande branding - så att det finns kännedom om företaget hos de som kan bli aktuella.

Men efter det tar en helt vanlig anställnings, screenings och kvalificeringsprocess vid. Det räcker liksom inte med att ha blivit identifierad som kandidat för att man ”känner någon”. Det är ingen kvalifikation i sig. Här vill jag som rekryterare inte slarva, eftersom det indirekt lägger ett stort ansvar på den som tipsat om kandidaten.

Oftast hittar vi 0 kandidater till tjänsten vi vill tillsätta och får jobba vidare och tweaka lite. Ibland hittar vi 1 kandidat och då kanske det är 50% chans att det går i mål. Ibland 2-3 kandidater och då blir det högre sannolikhet. Bara för att det finns ett annonserat jobb och en formellt kvalificerad kandidat betyder inte att det går i mål. Det är så mycket annat som måste finnas på plats.
 
Vad händer om man behöver vabba?

Det är ett giltigt skäl såklart precis som att man själv kan bli sjuk.

Då försöker de hitta folk som kan gå in på övertid alternativ ställer de in och tar viten.
Det är den typen av situationer marginalerna är till för, inte för att åka till klinik med sjuka djur.
Har vi gott om personal brukar det dock gå att få ledigt men nu är det kärvt.
 
Vi får skyhöga viten om vi inte bemannar så jag förstår varför det är så.
Gäller att ha en plan b redo 😁
Fast den plan B är inte upp till anställd att ha. Det ansvaret ligger på AG. (Men att just vara ledig pga sjuka djur är ingen giltig anledning enligt något kollektivavtal vad jag känner till)

Om det är skyhöga viten så får man planera lika skyhögt i personalredundans.
 
Fast den plan B är inte upp till anställd att ha. Det ansvaret ligger på AG. (Men att just vara ledig pga sjuka djur är ingen giltig anledning enligt något kollektivavtal vad jag känner till)

Om det är skyhöga viten så får man planera lika skyhögt i personalredundans.

Fast en plan b för sjuka djur är ju knappast upp till AG.
De har ju en plan vid sjukdom hos personal.

Problemet är att det inte finns personal att tillgå, du kan liksom inte bara skaka fram en lokförare bara sådär 😂
 
Vi hade en period (tror att det var vi den här tiden förra året) som vi inte beviljades ledighet för nöjen (typ åka och shoppa och liknande), men vi kunde fortfarande vara lediga om något akut hände. Jag har det väldigt bra på mitt jobb :) !
 
Fast ibland behöver man vara ledig från sitt jobb för att uträtta något. Nästa fredag, t.ex., måste jag vara ledig hela dagen pga klinikbesök med mina ena häst 15 mil bort. Om det bara rör sig om enstaka dagar som man träffas förstår jag nog inte riktigt vad problemet skulle vara?

Det är inte alls säkert sätt det går att ta ledigt hur som helst. Och jag har inte så mycket komp eller semester att jag kan ta ut vid flera tillfällen.
 
Det är inte alls säkert sätt det går att ta ledigt hur som helst. Och jag har inte så mycket komp eller semester att jag kan ta ut vid flera tillfällen.
Så kan det ju vara. Jag är lärare och har ingen semester eller komp att ta ut heller. När jag tar ledigt blir det alltså tjänstledigt, dvs obetald ledighet.
 
Det är ett giltigt skäl såklart precis som att man själv kan bli sjuk.

Då försöker de hitta folk som kan gå in på övertid alternativ ställer de in och tar viten.
Det är den typen av situationer marginalerna är till för, inte för att åka till klinik med sjuka djur.
Har vi gott om personal brukar det dock gå att få ledigt men nu är det kärvt.

Jag förstår, det var ingen kritik på något sätt, var bara nyfiken.

Jag är så tacksam att jag har ett jobb som bara jag kan sköta, ingen vikarie behöver kallas in om jag är sjuk eller vabbar utan det blir jag själv som får boka om och ta igen. Finns ju fördelar och nackdelar med alla jobb såklart.
 
@sthu jag förstår verkligen att du känner dig under isen! Det är så otroligt knäckande att känna att man inte är önskad på arbetsmarknaden, har själv varit där. Tyvärr är det både valen man gör och tillfälligheter som påverkar och det går inte alltid att förutse hur valen man gör kommer påverka. Att yrket man valde att utbilda sig inom inte var så eftertraktat t ex.

Ren administratör är vad jag förstår ett yrke som det inte är så jättestor efterfrågan på så det hade jag haft med mig om jag sökte jobb inom det.

Om du vill jobba inom det du är utbildad till, kan du få in en fot någonstans t ex genom praktik?

Om jag kände att alla vägar var stängda för mig så hade jag valt att ta en kortare praktisk utbildning inom ett område med GOD ARBETSMARKNAD och som är inom ett område jag vill jobba inom, så gjorde jag själv en gång i tiden. Jag valde mellan YH-utbildning och en 12-dagarskurs för 50 000. Valde det senare, det var lite mer osäkert men det gick bra.

Om du har möjlighet att gå en YH så gör det. I de flesta fallen är det sen lätt att få jobb (även om jag tyvärr vet områden där folk haft svårt att få jobb, hade en bekant som läste till mättekniker för ett antal år sedan men faktiskt inte fick jobb utan började jobba på förskola istället).

Jag personligen har ett stort behov av trygghet så jag är inte så mycket följ dina drömmar-typen utan har försökt hitta något med god arbetsmarknad och som också är ok på andra plan.

Sen har såklart kontakter betydelse. Det känns inte riktigt som att du är inne på rätt spår när du pratar om att slicka röv eller att man ska vara bästa kompis med chefen.
 
Jag har jobbat administrativt i nästan 15 år (på några olika arbetsplatser) och rekommenderar det inte av flera anledningar;

Det är ofta ett ganska själadödande jobb. I princip all administration som inte kräver specifik utbildning inom ekonomi eller liknande har åtminstone delvis kundtjänst som arbetsuppgift. Det är ofta roligt, men det är också till stor del ett jobb där du får lite till ingen uppskattning för det du gör, där det positiva inte uppmärksammas men skulle något vara negativt får du höra det direkt. Man måste vara bra på att medla, ha ett stabilt temperament och förmågan att kunna skaka av sig skit folk säger om man inte ska må väldigt dåligt efter ett tag. Många uppgifter är repetitiva och tråkiga och det är sällan man får se "utsidan av kontoret". Kollegor är ofta allt, bra kollegor så trivs man.

Detta är såklart min personliga åsikt men jag vet att den delas av många inom yrket, och det är ett typiskt jobb där folk "fastnar". Man drömmer om något annat men tar sig inte för att lämna en fast anställning för ovisshet. Anledningen till det är ofta för att "administratör" ofta inte är ett jobb som kräver utbildning (även om det finns sådana) och varje arbetsplats får in hundratals eller kanske tusentals sökande när de lägger ut en tjänst. Vilket leder till det med rekrytering..

Alla administrativa jobb jag haft har jag fått genom kontakter eller rekommendationer. Med tanke på söktrycket jag nämnde så är det få "bra" arbetsplatser som ens annonserar för tjänster om de inte måste. Du ska förresten inte hänga upp dig på att en väldigt kort tjänst eller ett vik inte kan leda någon vart. Mitt nuvarande jobb blev jag headhuntad för.

Kedjan såg ut så här: En släkting till mig blev tvungen att plötsligt sjukskriva sig mitt i semestern pga olycka, hen rekommenderade då mig då jag tidigare jobbat administrativt och jag fick det då arbetsplatsen behövde någon redan nästa dag. Det var 5 veckor och de var väldigt nöjda med min insats (jag trivdes också enormt bra med gruppen), de skulle anställa någon till hösten men tyvärr var jag inte aktuell för det då chefen inte gillade tanken på att ha släktingar som jobbade ihop.

Samtidigt är det en kollega där som blir headhuntad till ett annat jobb hos en konkurrent, hon ville inte sluta då hon trivdes men rekommenderade mig som skulle bli arbetslös om ett par veckor, chefen på nya stället checkade med min vik-chef och jag fick en bra rekommendation där också, jag visste inte ens att allt detta hände utan fick reda på detta händelseförloppet först när den "nya" chefen ringde mig, frågade om jag ville jobba och komma på en intervju. Den "intervjun" var mer typ ett informationsmöte om när jag började, han hade liksom redan all info om mig han behövde, jag lämnade inte ens ett CV. Det är JÄTTESVÅRT att få den här typen av jobb utan tidigare erfarenhet och genom rekommendationer och ska man söka nytt är det en fördel att göra det när man redan är anställd.

Om du ändå vill jobba som administration bör du också vara beredd på att din lön troligtvis aldrig kommer bli jättebra, det är svårt att avancera då admin ofta ses som "bottenskiktet". Inte omöjligt såklart beroende på arbetsplats men det är absolut inget jag skulle räkna med. De bästa egenskaperna du kan ha är att vara snabblärd och ha relativt god kunskap om datorer i min erfarenhet.

Jag skulle personligen rekommendera någon form av KY-utbildning där det är goda chanser till jobb. Har du en attraktiv yrkesutbildning blir det enklare dels att få ett nytt jobb men också söka dig vidare om du inte trivs. Jag håller själv på att läsa upp mina skolbetyg för att vidareutbilda mig, för om det är något jag kommit fram till under mitt yrkesliv om "vad jag vill bli när jag blir stor" så är det att det iaf INTE är administratör.

Sorry för lång novell :)
 
Om du vill jobba inom det du är utbildad till, kan du få in en fot någonstans t ex genom praktik?
Jag har försökt, men alla jag har pratat med har sagt nej, vi kan inte ta emot praktikanter.
Och om jag skulle praktisera, vad ska jag leva på?


"Alla" verkar tro att jag mer eller mindre drömmer om att jobba som administratör. Det var bara en grej i mängden som dök upp, det är verkligen inte något jag måste jobba som.
Helst vill jag starta eget, men det är helt orimligt har jag förstått när jag pratar om det.

@Exile vad är en inte jättebra lön? När jag googlar verkar lönen vara helt ok. Många tusen mer än jag har idag.
 
Jag har försökt, men alla jag har pratat med har sagt nej, vi kan inte ta emot praktikanter.
Och om jag skulle praktisera, vad ska jag leva på?


"Alla" verkar tro att jag mer eller mindre drömmer om att jobba som administratör. Det var bara en grej i mängden som dök upp, det är verkligen inte något jag måste jobba som.
Helst vill jag starta eget, men det är helt orimligt har jag förstått när jag pratar om det.

@Exile vad är en inte jättebra lön? När jag googlar verkar lönen vara helt ok. Många tusen mer än jag har idag.

Jag förstår att alla inte har samma möjligheter med sparpengar och jag vet inte hur din situation ser ut, om du har barn etc. Då blir det såklart svårt. Men om jag hade varit tillräckligt desperat (och inte haft barn) och känt att en praktik skulle ge utdelning så hade jag försökt spara pengar, tagit in en inneboende, jobbat så mycket extra jag kunde osv för att ha råd att vara utan inkomst i någon/några månader. Jag själv tog ju t ex 50 000 av mina sparpengar för att gå den där utbildningen när jag var föräldraledig för 8 år sedan. Det var inte säkert att den skulle ge utdelning.

Vad vill du starta eget inom? Orimligt vet jag inte men det kräver en del startkapital och man får nog räkna med att det går ett bra tag innan man kan leva på det.
 
Jag förstår att alla inte har samma möjligheter med sparpengar och jag vet inte hur din situation ser ut, om du har barn etc. Då blir det såklart svårt. Men om jag hade varit tillräckligt desperat (och inte haft barn) och känt att en praktik skulle ge utdelning så hade jag försökt spara pengar, tagit in en inneboende, jobbat så mycket extra jag kunde osv för att ha råd att vara utan inkomst i någon/några månader. Jag själv tog ju t ex 50 000 av mina sparpengar för att gå den där utbildningen när jag var föräldraledig för 8 år sedan. Det var inte säkert att den skulle ge utdelning.

Vad vill du starta eget inom? Orimligt vet jag inte men det kräver en del startkapital och man får nog räkna med att det går ett bra tag innan man kan leva på det.

Jag är inte det minsta desperat. Jag vill bara inte jobba kvar där jag är. Hade en tanke om att öppna tygaffär, men den idén är död och övergiven.

Som jag skrivit tidigare i tråden finns det inte energi till ner än det jag har i dagsläget. Att ta extrajobb är alltså inte aktuellt.

@em-pirre jovars, men det är inget jag vill jobba med. Det är en hobby bara.
 
Jag är inte det minsta desperat. Jag vill bara inte jobba kvar där jag är. Hade en tanke om att öppna tygaffär, men den idén är död och övergiven.

Som jag skrivit tidigare i tråden finns det inte energi till ner än det jag har i dagsläget. Att ta extrajobb är alltså inte aktuellt.

@em-pirre jovars, men det är inget jag vill jobba med. Det är en hobby bara.
Okej. Hoppas det löser sig för dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp