Jobbsök - hur viktigt är det med utbildning resp. kontakter? (utbruten från Vad gör vi? Del CXLIII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta, men det är så jag känner. Vad vill du att jag ska säga.? Tack för att du påpekar att jag gör/har fel? När jag inte bett om det överhuvudtaget. Men okej. Jag får väl tacka för tipsen, även om jag inte kan se vad det är för tips jag har fått.

Du behöver inte ta det till dig, det är helt upp till dig. Men jag sitter ju inte här och försöker hjälpa till för min egen skull, det är inte jag som har svårt att komma vidare i arbetslivet. Så eftersom du inte uppskattar mina råd så ska jag inte komma med fler.
 
Du behöver inte ta det till dig, det är helt upp till dig. Men jag sitter ju inte här och försöker hjälpa till för min egen skull, det är inte jag som har svårt att komma vidare i arbetslivet. Så eftersom du inte uppskattar mina råd så ska jag inte komma med fler.
Jag har redan testat många av dina råd tidigare. Det är väldigt basic grejer. Det är inte att jag "slår ifrån mig", jag bara konstaterar att jag har hört det förut.
Jag upplever mig förminskad av dig, men det var tydligen inte ok det heller.
 
Jag kanner att det kluriga med denna traden att att TS faktiskt inte startade den.

Gar jag tillbaka till ursprungsinlagget sa tycker inte jag att TS staller en direkt fraga till Buke, utan mer tanker hogt, och sedan har det spunnits vidare pa det, sa vad jag upplever i denna traden ar lite av en missmtch mellan vad TS (inte) fragade efter, och vad vi lasare tror att TS fragade efter, och att det kanske ar darfor traden inte riktigt kommer framat?

TS, stammer det?
 
Jag kanner att det kluriga med denna traden att att TS faktiskt inte startade den.

Gar jag tillbaka till ursprungsinlagget sa tycker inte jag att TS staller en direkt fraga till Buke, utan mer tanker hogt, och sedan har det spunnits vidare pa det, sa vad jag upplever i denna traden ar lite av en missmtch mellan vad TS (inte) fragade efter, och vad vi lasare tror att TS fragade efter, och att det kanske ar darfor traden inte riktigt kommer framat?

TS, stammer det?
Precis. Jag ville bara ventilera lite idéer och tankar, inget annat. Jag ville inte att den skulle brytas ut och bli såhär.
 
har du testat att vara väktare? Det är ju en bransch med många inriktningar som kanske skulle passa? Jag vet inte hur lätt eller svårt det är idag att bli väktare dock.
 
Precis. Jag ville bara ventilera lite idéer och tankar, inget annat. Jag ville inte att den skulle brytas ut och bli såhär.

När du fortsätter att svara så tror jag folk tolkar det som att du vill fortsätta diskutera. Kanske bäst att bara låta bli så dör den nog ut snabbt. Nu vet ju vi andra också att du inte vill diskutera det mer.
 
När du fortsätter att svara så tror jag folk tolkar det som att du vill fortsätta diskutera. Kanske bäst att bara låta bli så dör den nog ut snabbt. Nu vet ju vi andra också att du inte vill diskutera det mer.
Jamen förlåt igen. Jag gillar inte att bara så passiv när folk frågar eller påstår saker om mig.
 
Jamen förlåt igen. Jag gillar inte att bara så passiv när folk frågar eller påstår saker om mig.

Sluta säg förlåt och sluta ta allting som kritik, jag blir fullkomligt tokig av detta. Men, nu tar jag ett exit eftersom vi uppenbarligen inte kommer förstå varandra.
 
Sluta säg förlåt och sluta ta allting som kritik, jag blir fullkomligt tokig av detta. Men, nu tar jag ett exit eftersom vi uppenbarligen inte kommer förstå varandra.
Du kanske också ska tänka på hur du uttrycker dig? För jag upplever inte dina inlägg som särskilt trevliga.
 
Jag har läst kurser så jag kan jobba som en är inspektör.
Okej, jag hade inte fattat som att det var så svårt att hitta något inom det, tycker det brukar listas under sådant där de saknar folk :)

Kan det vara så att det är lite svårt med jobb där du bor? Jag vet inte hur stor stad/by du bor i. I min kommun bor ~30 000 personer och det kan vara riktigt svårt att hitta jobb här, samt vissa yrkeskategorier där du skulle simma i jobb i storstäderna är typ obefintliga här.
 
Okej, jag hade inte fattat som att det var så svårt att hitta något inom det, tycker det brukar listas under sådant där de saknar folk :)

Kan det vara så att det är lite svårt med jobb där du bor? Jag vet inte hur stor stad/by du bor i. I min kommun bor ~30 000 personer och det kan vara riktigt svårt att hitta jobb här, samt vissa yrkeskategorier där du skulle simma i jobb i storstäderna är typ obefintliga här.
Min kommun har också ca 30k invånare.
Just nu finns det 124 jobbannonser på Arbetsförmedlingen. Varav jag har sökt ett trettiotal. Arbetslöshet är rätt hög här och konkurrensen likaså. Mittb största problem är väl inte att få jobb, utan att få det jobb jag vill ha

Jag fick höra under utbildningen att det var personalbrist "överallt". Men alla jag kontaktat har sagt att de har fullt med personal och inte behöver någon mer.
 
Tror jag läste du är brevbärare nu. Finns det andra tjänster på det kontoret som hade varit spännande? Du kanske kan diskutera med din chef att du vill avancera /öppen för andra tjänster som blir lediga?

Jag tänker dom känner ju dig redan så det kanske finns nåt annat att testa på
 
Min kommun har också ca 30k invånare.
Just nu finns det 124 jobbannonser på Arbetsförmedlingen. Varav jag har sökt ett trettiotal. Arbetslöshet är rätt hög här och konkurrensen likaså. Mittb största problem är väl inte att få jobb, utan att få det jobb jag vill ha

Jag fick höra under utbildningen att det var personalbrist "överallt". Men alla jag kontaktat har sagt att de har fullt med personal och inte behöver någon mer.

Jag tror att du måste söka på annat sätt än via arbetsförmedlingen. Många jobb hamnar inte där, försök knipa de som inte läggs ut där. På ingen av mina arbetsplatser (förutom vård/omsorg möjligen) har jobb utannonserats via arbetsförmedlingen. Kommer ihåg att ngn frågade om ett jobb skulle läggas ut där och då skrockade typ chefen lite åt frågan.
 
Senast ändrad:
Nä det här jag aldrig testat. Vet inte om det finns några såna jobb häromkring.. Får kolla runt lite
Ja gör det. Och kolla vilka firmor som har kunder på din ort, vanligtvis Securitas men ibland även G4S, Avarn osv. Maila och fråga om arbete direkt, titta inte om det finns annonser (eller ja, men sök oavsett!). Jag trivdes bra med det, sen beror det såklart på om det finns många olika sorters jobb på din ort eller ej. Jag jobbade ju i Stockholm så jag fick jobba med olika sorters bevakning och gick även tilläggsutbildningar.
 
Jag tror att du måste söka på annat sätt än via arbetsförmedlingen. Många jobb hamnar inte där, försök knipa de som inte läggs ut där. På ingen av mina arbetsplatser (förutom vård/omsorg möjligen) har jobb utannonserats via arbetsförmedlingen. Kommer ihåg att ngn frågade om ett jobb skulle läggas ut där och då skrockade typ chefen lite åt frågan.

Vi lägger inte längre ut via AF, eftersom det som händer är att man får 100% ogiltiga ansökningar som inte är i närheten av det man söker. Blir massor av jobb för noll värde, vi har provat tillräckligt.

Misstänker att en stor del av det har med krav på att man måste söka jobb för att vara berättigad till vissa grejer.

”Min enda erfarenhet är att jag sommarjobbat på McDonalds och nästan fick allt godkänt i grundskolan, men nu är jag sugen på att bli FPGA-utvecklare hos er.”

När man inte ens vet vad jobbtiteln betyder, kanske man borde avstå från att söka? Det kan såklart vara lätt att blanda ihop ett E i grundskolan med civilingenjörstitlar men just när man inte ens vet vad det handlar om ?
 
Istället för AF skulle jag försöka fråga alla jag känner och kan få indirekt kontakt med om vilka företag som kan tänkas ha det jobb jag söker, eller det instegsjobb jag behöver för att nå det jobb jag vill ha. Sedan skulle jag söka runt på dessa och skriva, ringa runt och fråga om det finns några lediga tjänster att söka, eller om det går att få ett möte med dem där man kan berätta om varför man vill jobba där. Nu när distansmöten är så utbredda tänker jag att det är fler som kan skulle bli intresserade av att vilja veta mer om varför man funnit intresse för just deras verksamhet, på ett förutsättningslöst 15-minuters distansmöte. Säkert 95% helbom på det här också, men jag tänker att de där 5 procenten kanske kan leda till nya trådar att nysta i. Nån pratar med dig och får en ide om att företag X sökte folk för Y i våras och kanske fortfarande har ett behov?

Notera att mitt resonemang springer ur hur rekryteringen sker i de branscher jag känner till närmast. I andra branscher kan jag tänka att arbetsförmedlingen fortfarande är en extremt viktig källa.

(Jag har tagit några sådana möten själv genom åren eftersom det är lärorikt att veta hur personer funnit intresset. Dels gav det nya bra ideer om hur vi skulle annonsera och dels vet jag att minst en av dessa fick jobb på ett av de företag vi pratade om på det mötet - (fick ett tackmejl)). Det var helt utan att jag kände någon som skulle rekrytera där (alltså ingen rekommendation eller kontakt av mig), utan bara om att jag kände till företaget och deras verksamhet på det sätt som krävdes.

Så nätverkande är ett bra sätt att hitta öppningar och trådar. Handlar inte ett dugg om att slicka arslen eller vara bästa kompis med sin chef. Mest om att hitta tillfällen att prata med människor som jobbar nära den bransch man vill jobba inom.
 
Senast ändrad:
Jag har frågat runt men ingen har nåt utan hänvisar till annons eller hemsida.
Alla som känner mig tycker kanske att jag är värdelös arbetare, vad vet jag. Något fel måste det ju vara om det bara är att fråga så får man jobb. Jag har fått många jobb via Platsbanken. Där läggs alla tjänster jag är intresserad av.

Jag står fast vid att det är mer fjäsk och inställsamhet än lämplighet.
 
Vad bygger du det på? Låter sjukt märkligt.
Att nätverka är en stor del av jobbsökande idag. Det räcker inte att skicka in ansökningar via en jobb-portal.
Jag baserar det på de träffar jag varit på. Folk betedde sig inställsamt och falskt.
Men det är min upplevelse och jag vet ju vad ni tycker om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp