jobbsökarfunderingar

ameo

Trådstartare
Moderator
Just nu i jobbsökartagen har jag ett par funderingar, som jag skulle önska input om.

Först - om jag ska på en anställningsintervju kommer jag ju garanterat få frågor om mig själv osv.
Men, det är ju en fördel om jag också kan ställa frågor om företaget ifråga.
Vilka frågor tycker Du är viktiga att komma ihåg att ställa till en eventuellt blivande arbetsgivare?
Eller, om du är en sån som anställer - vilka frågor (vilken typ av frågor) tycker du är bra om en sökande ställer?

Sen, ponera att jag har 10 jobbansökningar skickade, där kanske 2 är mer intressanta än de övriga.
Tänk att jag blir erbjuden ett av de mindre intressanta, men samtidigt tror mycket på ett av de mer intressanta - hur hanterar man det?

Just nu i jobbsökartagen har jag ett par funderingar, som jag skulle önska input om.

Först - om jag ska på en anställningsintervju kommer jag ju garanterat få frågor om mig själv osv.
Men, det är ju en fördel om jag också kan ställa frågor om företaget ifråga.
Vilka frågor tycker Du är viktiga att komma ihåg att ställa till en eventuellt blivande arbetsgivare?
Eller, om du är en sån som anställer - vilka frågor (vilken typ av frågor) tycker du är bra om en sökande ställer?

Sen, ponera att jag har 10 jobbansökningar skickade, där kanske 2 är mer intressanta än de övriga.
Tänk att jag blir erbjuden ett av de mindre intressanta, men samtidigt tror mycket på ett av de mer intressanta - hur hanterar man det?

Jag tycker det är viktigt att ställa frågor om utvecklingsmöjligheter inom företaget, dels för jag vill veta och dels visar det att jag är intresserad av en långvarig anställning. När det gäller ansökningar så tycker jag att du ska köra på med alla, inget är bestämt förrän papper är skrivna så håll alla dörrar öppna.

Jag brukar fraga hur en bra kandidat ser ut i deras ogon, och vad de skulle forvanta sig att den personen skulle ha klarat av de forssta 3,6, 12 manaderna (inte nodvandigtvis jattestrikt, men for att fa en ide).
Ju battre detta kan uttryckas, dessuto battre definerad ar rollen, vilket jag ser som en fordel.

Jag skulle fraga lite om "ways of working" - allt ifran hemarbete och flextid, till att garna snacka direkt med den chef jag kommer rapportera till for att fa ett hum om hur den personen gillar att jobba - detaljstyrning, kommunikation via mail, tid att ses face to face etc.

Jag vill ocksa fraga om utvecklingsmojligheter och hur utvarderingskriteria ser ut

Lycka till!

Jag brukar fråga hur en typisk arbetsdag ser ut. Vilka förväntningar de har på mig.

Som rekryterare så tror jag inte någon särskild fråga stått ut som viktig att få. Utan mer att de verkar ha lite koll på företaget och ställer relevanta frågor.

Gå på alla intervjuer du blir erbjuden. Känslan för jobbet kan ändras rätt drastiskt före och efter intervju. Sen är min erfarenhet att man får ha lite is i magen och manövrera mellan de olika arbetsgivarna så gott man kan. Jag har varit ärlig med att jag har fler intervjuer på gång och även de gånger jag haft obesvarade jobberbjudanden då har jag sagt det vid intervjun. Vill de ha en så kan man sätta en del press på kvicka beslut på det viset och ev även använda olika erbjudanden mot varandra i en löneförhandling. Har vid något tillfälle skrivit det redan i ansökan att jag vill ha en snar intervju då jag har andra erbjudanden väntande.

Det är en fruktansvärt nervig balansgång men ibland går det :)

@ameo läs på om företagen du blivit kallad till intervju för så att du utifrån det har en grund när de frågar utifrån det.

Sen så utifrån ditt läge som du uttryckt tidigare så gå på alla intervjuer du känner är relevanta .

Frågor om företaget : uttryck intresse när de berättar om företaget och ställ följdfrågor utifrån det (med bakgrund att du läst på lite om vad företaget gör osv) .

I övrigt : fråga om hur en vanlig dag ser ut och ”följ med” utifrån det s.a.s .

Pigg och vaken, lite allmänt påläst om företaget osv spelar stor roll som sagt i rekryterandes ögon 👍

tack för era tips!
Har varit på en intervju idag. Och insåg att min lite halvskumma magkänsla stämde rätt bra, så det blir inget där oavsett om jag blir erbjuden jobb eller inte... Men det var bra att jag gav det en chans!

Jag brukar fråga hur företagen jobbar för att motverka stress och om de har en jämställdhets- och likabehandlingsplan. Det är viktiga frågor för mig och för att jag ska trivas...

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 967
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 893
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka