Johannesört!

Agent Orange

Trådstartare
Min ena häst får alltid mycket mugg på sommaren när han går i en viss hage. så fort vi byter hage försvinner muggen. Givetvis har han vita ben...:crazy: Har upptäckt att det växer en hel del johannesört där, idag skulle jag rensa men det ver HELT omöjligt. Lyckades rensa kanske 5 m2 av totalt kanske 5000 m2, det fullkomligt kryllade av johannesört i hagen.

Muggen är ju självklart olycklig, men hur farligt är det för levern etcetera? Det finns mycket gräs och andra örter så de kan lugnt välja annan mat än johannesörten. Vad jag sett på andra hästar som fått fotosensitiva reaktioner så tror jag att min hästs problem inte är fullt så allvarliga, men kan ju självklart bli.. Han är inte påverkad för övrigt utan det är bara muggen som besvärar.

Hur kan man skydda benen mot solen? Solspray? Strumpor? Eller borde han bort från hagen direkt?

/Konfunderad

Sv: Johannesört!

Om han faktisk äter johannesörten och du hittar avbitna blommor så hade jag inte haft honom i den hagen.

Jag har faktiskt aldrig sett att han ätit eller sett "spår" av det heller. Tycker bara att det är så konstigt att han alltid får mugg i den hagen, har aldrig det annars. Hagen är i princip orörd och har inte betats på många år och då av kor. Kanske är det det höga gräset som är boven eller kombinationen av högt gräs, olika örter och sol...?

Johannesört är direkt olämpligt att äta för både folk och fä, den har många effekter men bland annat avsevärd negativ påverkan på leverns funktion.

Byt hage genast och prova att dra med röjsågen över den gamla så andra lämpligare betesväxter får chans att etablera sig på sikt.

Johannesört är direkt olämpligt att äta för både folk och fä
Fast man kan göra snaps av den ... men den blir inte speciellt god ...

TS
Jag har exakt samma problem med en av mina hästar, vid byte av beteshage kommer muggen (på två vita bakben) nästan direkt efter släpp i nya hagen.

Men i min hästs fall så ser hagarna annorlunda ut - först släpps hästarna på ett gammalt ogödslat naturbete med mängder med olika örter. Så länge de går där får min häst inte mugg. Men när betet börjar ta slut i den hagen så släpps hästarna på återväxten på en vall där det har skördats hö. Återväxten (mestadels vallgräs) är då ca 1-2 dm hög. Och då dröjer det inte många dagar förrän muggen börjar komma på de vita bakbenen. Men varför muggen kommer i just den hagen begriper jag fortfarande inte! Där finns inga stora bestånd av Johannesört och inte heller av någon annan ört som kan tänkas ge sensibilisering.

Men i år kommer jag inte att släppa den hästen där - vill inte hålla på och kämpa med mugg halva hösten ...

Ja mugg kan de ju få av väldigt många orsaker. Tex av klöver, kraftfoder, foderbyten, fukt osv.

Men jag tycker att det i regel inte är särskilt svårt att skilja på vanlig mugg och brännskador pga att de ätit växter som orsaker fotosensibilitet. Min ena häst fick det på sitt vita ben en gång och det såg inte ut som mugg, det såg ut som brännsår som vätskade.

Bäst att ta reda på om det är mugg eller brännsår pga fotosensibilitet hästen har, är det vanlig mugg är det inte pga johannesört. Kanske är vallen för kraftig?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 205
Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 200
Senast: dreampower
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har... 2 3
Svar
48
· Visningar
10 254
Senast: lady_vip
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 190
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka