Jordärtsskocka till häst?

allahemma

Trådstartare
I vårt närområde prisar en del människor ett foder som ska innehålla jordärtsskocka bl.a.....men finns det verkligen någon forskning/bevis på att detta är bra för hästar? Annars tror jag fodret innehåller mest en massa stärkelse pga den stora mängden spannmål som används.....folk vet som vanligt inte vad det är de proppar i sina hästar...
 
I vårt närområde prisar en del människor ett foder som ska innehålla jordärtsskocka bl.a.....men finns det verkligen någon forskning/bevis på att detta är bra för hästar? Annars tror jag fodret innehåller mest en massa stärkelse pga den stora mängden spannmål som används.....folk vet som vanligt inte vad det är de proppar i sina hästar...

Så bisarrt! Har för mig att jordärtskocka innehåller en del inulin, och det är ju trendigt från och till.
 
Inulin bryts väl ner fortare än vanlig fruktan och sänker (tillfälligt) pH i magen? Fast vad det innebär i praktiken kan jag inte svara på :o

Generellt är jag skeptisk till foder som innehåller alltför mycket olika örter. De må vara nyttiga och bra, det finns det många örter och andra växter som är, men jag är rädd för en cocktaileffekt som kan påverka negativt. Dessutom är jag tveksam till att de växter som är nyttiga för oss verkligen är nyttiga för häst. Ta bara vitlök som exempel!
Har sett foder som innehåller johannesört, det är ju sjukt potent! Borde inte tas hursomhelst av människor heller.
 
Inulin bryts väl ner fortare än vanlig fruktan och sänker (tillfälligt) pH i magen? Fast vad det innebär i praktiken kan jag inte svara på :o

Generellt är jag skeptisk till foder som innehåller alltför mycket olika örter. De må vara nyttiga och bra, det finns det många örter och andra växter som är, men jag är rädd för en cocktaileffekt som kan påverka negativt. Dessutom är jag tveksam till att de växter som är nyttiga för oss verkligen är nyttiga för häst. Ta bara vitlök som exempel!
Har sett foder som innehåller johannesört, det är ju sjukt potent! Borde inte tas hursomhelst av människor heller.

Ja det är ju det, allt som är trendigt är inte bra... Jag är också skeptisk till för konstiga foder, särskilt när de marknadsförs för hästar som har problem med fång eller känslig mage. Där kan jag känna att det är viktigare än någonsin att dels ge så lite kraftfoder och konstigheter som möjligt, och dels inte gegga med konstiga ingredienser som inte är vetenskapligt beprövade.

Det finns ju en anledning till att andelen naturläkemedel inte är högre än den är. Det är inte för att växtbaserade läkemedel är mindre potenta eller effektiva. Däremot är det väldigt svårt att garantera mängden aktiv substans i väldigt många örter. Halten varierar beroende på när på dygnet man skördar, hur varmt det är, vad de växer i för jord et c. Om det är svårt att mäta detta i växtbaserade läkemedel, hur svårt ska det då inte vara när man slänger ner örterna i en fodersäck?
 
Det känns som att många hästfoder innehåller grejer som är bra för människor, men oforskade på häst eller forskade på och har ett helt annat resultat.

Echinacea tillexempel "för att stärka immunförsvaret". Fast på häst ökar det blodgenomströmningen eller röda blodkroppar eller nåt sånt (kommer ej ihåg exakt, orkar inte googla fram källan igen).

Samma med vitlök. Som i höga doser orsakar anemi (brist på röda blodkroppar) hos häst.

Och då är jag ändå en "ört-människa" ^^. Men hälsosam skepsis bör man ha!
 
Inulin bryts väl ner fortare än vanlig fruktan och sänker (tillfälligt) pH i magen? Fast vad det innebär i praktiken kan jag inte svara på :o
Jag håller med dig och har för mig att det finns en del som tyder på att de allra kortaste inulinmolekylerna tas upp före tarmen och att man inte riktigt vet hur det påverkar hästen. Det finns ju många olika slags fruktaner. Jag är tveksam till om det finns någon forskning om hur detta skulle vara bra för hästen. Det vet man nog inte.
 
Låter som ett typexempel på foder som är mer till för hästägaren än för hästen, helt enkelt. Man vill känna att man ger det bästa, och då ska det vara många spännande ingredienser, se gott ut ur människoperspektiv, och han en snygg förpackning.
 
Det är nästan lika bisarrt som en reklam som går på radion just nu. För det naturliga valet av "riktig" kattmat. Det enda dom talar om att den innehåller är aloe vera och alla deras olika sorter gör det. Katter är ju köttätare av naturen så man kan bli minst sagt undrande är innehållet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
701
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 543
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: niardasp
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
951
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp