Jordbrukets ljud och lukter är ingen kränkning

Jag flyttar gärna till landet. Utan att tveka. Att bönderna måste hålla på med sitt morgon till kväll samt att det är "lite" lukt då och då skulle jag inte bry mig om faktiskt. De måste ju göra sådant av en anledning liksom samt så är det sådant man får tåla om man väljer att bosätta sig på landet nära jordbruk. Det finns ju andra boenden på landet utan jordbruk liksom som de i sådana fall kan välja.

Nu bor jag mitt i stan och har en viss promenadslinga. En liten del av den stinker ibland. Inget jag bryr mig om riktigt, finns värre lukter..

Mosters sambos dotter delade detta inlägg idag:
"Jävla bönder...

Sprider skit på åkrarna så att det luktar fan! Men sammtidigt så är det ju rätt fint när det börjar växa upp grödor på dessa åkrar!

Inte har ni någon hyffs häller! För en massa oväsen en lördag förmiddag när man försöker koppla av! Men sammtidigt, den där köttbiten på grillen senare på kvällen är förjävla god ändå!

Och inte tar ni hänsyn på vägarna häller när man försöker åka hem efter en lång arbetsdag. 40 km i timmen o inte släpper ni om en häller! Men sammtidigt, när jag väl kommit hem o kan slänga mej på soffan, måste du ännu jobba en massa timmar till!

Så när jag tänker efter är jag rätt glad att vi har er bönder ändå! Så skall tänka mig för innan jag gnäller på er i framtiden!"

Håller med han som skrev det.

Jag bor i en liten by med ett par större jordbruk. Det stör mig inte alls, jag visar hänsyn till vad de behöver göra och de visar hänsyn till mig och hästarna. Jag jobbar skift och sover helt enkelt med öronproppar, det skulle aldrig falla mig in att börja bråka med någon för att de sköter sitt jobb. Skulle inte vilja bo någon annanstans :)

Jag blir mest ledsen när jag läser om sånt här... Det finns väl inga som sliter så hårt som lantbrukarna. Själv blir jag jätteglad när jag ser att vårbruket är igång, det är ett av de tydligaste vårtecknen som finns att det luktar skit - då börjar det ju snart växa och bli vackert igen! Själv klarar jag inte av att bo mitt i stan, men inte fasen skulle jag gå runt och börja kräva att stadsborna anpassar sig till mig om det är jag som har valt att bosätta mig där.

Jag förstår inte hur de kan tycka att de låter mycket, inte ens när skördetröskan gick utanför huset på mindre än fem meters avstånd lät det inte mer än för kompisen som bor i en lägenhet bredvid E18.
Vårbruk låter det inte mer än en vanlig gata i stan, även om man hade huset så som vi har det är det ändå bara en-två dagar som den går utanför huset

Vad äter stadsfolk egentligen? För inte kan de väl äta svenskodlat och närproducerat? Vet de var maten kommer ifrån och hur den produceras egentligen?
Produceras? Uppstårn inte maten i frysdisken på Ica? Det har jag alltid trott ;)
Folk vill bo på landet med pitoreska kor i hagen intill men de får inte låta, inte lukta, inte bajsa och inte dra till sig flugor. Varför sätter de inte upp ett vykort på väggen istället? Det är ju det de vill, bo på landet på vykort.

När ICA stänger så sätts butiken på "tillväxt" och på morgonen är allt fullt igen ;)

Vårbruk och skördetröskor stör mig inte ett dugg men jag kan bli fruktansvärt irriterad när de ska sopa gatorna i stan och kör med sin f-bannade sopande bil och innan dess en j-kla lövblås och jag vill sitta i lugn och ro på min kafferast utanför jobbet. Ska jag anmäla kommunen för kränkning av rastfrid :sneaky:

Senast ändrad:
Ska villigt erkänna att jag muttrade lite häromdagen när vädret var kalas och jag tänkte passa på att hänga tvätten ute, samtidigt som bonden gödslade åkern vid huset. Men det var samma typ av mutter som om det hade kommit en regnskur. Shit happens, och bara att planera om. :)
Det är lite hysteriskt det här med att vissa skall ha allt anpassat efter sig.

Vad som är än mer hysteriskt är att enligt artikeln så får lantbrukare restriktioner och förbud av tex mark och miljödomstolen, så lantbruksarbetet blir lidande för att några absolut inte tål lite skitlukt eller oljud. Gnäller man tillräckligt högt så får man tydligen som man vill även om andras verksamhet blir lidande, en verksamhet som många gånger funnits där i åratal kanske till och med generationer. Det är hysteriskt skrämmande. Hur kan en nybliven villaägares bekymmer gå före en etablerad verksamhet som producerar mat och ger arbetstillfällen?

När ICA stänger så sätts butiken på "tillväxt" och på morgonen är allt fullt igen ;)

Vårbruk och skördetröskor stör mig inte ett dugg men jag kan bli fruktansvärt irriterad när de ska sopa gatorna i stan och kör med sin f-bannade sopande bil och innan dess en j-kla lövblås och jag vill sitta i lugn och ro på min kafferast utanför jobbet. Ska jag anmäla kommunen för kränkning av rastfrid :sneaky:
Vi får ganska mycket klagomål om att gräsklippar, blås mm låter när vi jobbar och då är det föreningarna som köpt jobben som klagar. :banghead:

haha..
människor är roliga...
Jag har träffat på människor som bosätter sig nära en motorväg och är missnöjd med ljudet, bosätter sig nära en flygplats och är missnöjd med det.
Och nu ska då folk bosätta sig vid ett lantbruk och är missnöjt med det.

Man kan ju också tänka efter före innan man köper sitt boende.

Jag vet en bonde som inte gillade/tillät grannen att köra hötorken nattetid. :confused:. Så när jag flyttade in frågade grannen om han fick köra hötorken nattetid, självklart sa jag och fattade ingenting. Sen fick jag förklaringen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 901
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 029
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat lite på det här vad andra planerar, gör och hinner med, jämte vad jag själv planerar, gör och hinner med. Till exempel... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
25 339
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur