Jordbruksfastighet

F

farrebarre

Hej!
Först och främst undrar jag om en gård som har "klassats" som jordbruksfastighet för ganska länge sedan kan sluta "klassas" som det någon gång? (hoppas ni förstod;))
Om man ska bygga ett stall för 4 hästar måste man söka tillstånd för det om man ska bygga det på en jordbruksfastighet?:)
Tacksam för svar:)
 
Sv: Jordbruksfastighet

Ja klassingen kan ändras. Finns t ex ett beslut på att man ändra gränsen för hur mycket mark det ska finns för att en fastighet ska kunna klassas som jordbruk.
Ibland kan det behövas tillstånd för att bygga även på jordbruksfastighet, så undersök med den kommun som fastigheten ligger i. Det har bland annat att göra med kommunens planer utbyggnad och utveckling av kommunen. Men man behöver inte har förprövning av byggnaden hos Länsstyrelsen när det inte är stall till mer än fyra hästar, om det inte redan finns något annat stall på fastigheten eller många djurenheter av andra slag.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Ok:), tack så mycket för svaret:)
 
Sv: Jordbruksfastighet

Vet du hur mycket mark som behövs?:)
Tacksam för svar:)
 
Sv: Jordbruksfastighet

Länge hade man en gräns vid 2 hektar för att det skulle kunna klassas som jordbruksfastighet - men det kommer med all sannolikhet att höjas till ca 4 hektar inom ganska snar framtid.

Men det har inte bara att göra med hur mycket mark det är, utan det handlar mest om huruvida man har några inkommster på gården och med vilken varaktighet det kan ske.

T.e.x. så kan ju 4 hektar åker ge mellan 5 000 - 20 000 i EU-stöd varje år och man kan ju plocka ut "hö" för 10 000 -30 000 per år utöver det.

Så då får man ju in 15 000 - 50 000 per år på dessa 4 hektar... då ligger det ju nära till hands att det klassas som jordbruksfastighet.

Normalt behöver men inte bygglov för ekonomibyggnader för eget bruk på jorbruksfastighet (hyr du ut stallplats så är det ju inte för eget bruk...), dock kan en del kommuner hålla på och j****s med hyggligt folk (i synnerhet när det är hästar inblandade) så det bästa är att höra med kommunen hur dom ser på det hela - MEN det är långtifrån alltid som kommunen verkligen har rätt så vilket svar du än får därifrån så är det värt att "syna det i sömmarna" s.a.s.

Tex så är ju hästar de facto köttproducerande djur (därav hästpassen) men myndigheter har en osviklig förmåga att behandla hästar som sällskapsdjur ibland och som köttproducerande ibland :mad:

Så det skulle vara väldigt intressant att få dra ett ärende där en kommun vill ha bygglov på jordbruksfastighet med hänvisning pga av det rör sig om just hästar i "långbänk" i samtliga instanser - så kanske det blir lite klarhet i vad som egentligen gäller !

Förprövning krävs när man har fler än 4 djurenheter, en djurenhet är tex 1 häst eller 10 getter eller 100 höns... typ. Det varierar mao med vilket djurslag hur många djur som det går på en djurenhet.

Du är dock alltid skyldig att följa de föreskrifter som finns för djurhållning tex jorbruksverkets krav på boxstorlekar oavsett om det du är förprövningspliktig eller inte.

Ska du hyra ut stallplatser kan det krävas ett §16 tillstånd för detta och om du har mer än 10 hästar så behöver du ha egen spridningsareal eller ha skriftligt kontrakt med någon "bonde" som kan ta hand om dyngan.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Kl

Jag funderar lite på vad är de för fördel med att äga en jordbruksfastighet? och vad får man göra avdrag på?

TS hoppas de går bra med ett trådkap:)
 
Sv: Jordbruksfastighet

en djurenhet är tex 1 häst eller 10 getter eller 100 höns

Kan det där skilja mellan olika kommuner? Min kompis har nämligen inte 4 djurenheter på 4 hästar, utan färre...

Minns inte exakt vad hon sa, men vi diskuterade att det var konstigt att ett såpass stort och "belastande" djur som hästen inte var en hel enhet.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Kl

Jag funderar lite på vad är de för fördel med att äga en jordbruksfastighet? och vad får man göra avdrag på?

TS hoppas de går bra med ett trådkap:)
Har man inkomster på gården att göra avdrag mot så kan det vara positivt att ha en jordbruksfastighet. Det är ju bara under första åren som man får kvitta avdragen mot en annan inkomst från t ex ett vanligt arbete. Har man inte någon inkomst på gården det så är mer betungade att ha det som näringsfastighet med kraven på bokföring och speciell deklaration.

Det man får göra avdrag på är sådant som antingen gör med fastigheten som underhåll av byggnader eller markbearbetning. Eller sådan som ger inkomst till fastigheten som om man t ex har uppfödning av köttdjur till slakt som ger en inkomst. Man får då dra av allt som rör djuren som foder, veterinär eller seminavgifter.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Jag funderar lite på vad är de för fördel med att äga en jordbruksfastighet?
Egentligen är det bara fördelar. Pappersmässigt är det inte svårare än att ha villa. Har man villa så bör (måste) man också spara kvitton på underhåll och ombyggnader för att kunna göra avdragen när man till slut säljer villan.

Jordbruksfastigheten innebär att du slipper en del bygglovsfrågor mot kommunen, har man tillräckligt med mark så kan man få EU-bidrag, troligen minskar värdet på gården i de flesta fall om man gör om det till "vanligt" hus.

Har ägt villa under många år och vi har nu jordbruksfastighet och det är ungefär lika okomplicerat. Däremot så finns det andra saker att titta på när man ska köpa gård jämfört med villa. Exempelvis se till att stödrätter förs över, ha koll på arrenden och samfälligheter. Oftast har gårdar en lång historia som spökar. Vi upptäckte till vår förvåning att vi var med i en stor häradsallmänning och en vägförening utan att det framgått när vi köpte gården. Häradsallmänningen gav extra pengar och delen i vägföreningen var 0% så det innebar inget praktiskt!
 
Sv: Jordbruksfastighet

Tack för svaren!

Så om vi gjuter igen en skitränna i en gammal ladugård kan vi få göra avdrag på de då? Och om vi äger 7ha kan man få bidrag för de då? Vi ska köpa en jordbruksfastighet nu och jag känner mig helt snurrig om allt runt omkring!:)
 
Sv: Jordbruksfastighet

Du kan få gör av drag och du kan få bidrag. När det gäller bidragen så hänger det till stor del på vad det är för typ av mark för det finns olika typer av bidrag. En får man "bara" man har stödrätter andra finns det fler krav som måste uppfyllas för att man ska få.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Och om vi äger 7ha kan man få bidrag för de då?
Se till att det skrivs in i köpeavtalet att eventuella stödrätter ska överföras! Det ska mäklaren kunna hjälpa till att ni får inskrivet. Vi hade ganska lång tid fram till dess vi skulle flytta in från det att köpeavtalet skrevs, bidragen ska ju gå till den som brukar marken så vi gjorde själva överföringen av stödrätter den dagen som vi flyttade. Rör det sig om större summor så kan man fördela årets bidrag efter hur länge man brukat den.

Sedan går det praktiskt till så att när ni köpt gården fyller du och förre ägaren i en överföringsblankett. Tag kontakt med länstyrelsen också, de var mycket hjälpsamma och la upp ett kundnummer (det behöver man för bidragen) samt plockade ihop de broschyrer och blanketter som behövdes.
 
Sv: Jordbruksfastighet

Se till att det skrivs in i köpeavtalet att eventuella stödrätter ska överföras! Det ska mäklaren kunna hjälpa till att ni får inskrivet. Vi hade ganska lång tid fram till dess vi skulle flytta in från det att köpeavtalet skrevs, bidragen ska ju gå till den som brukar marken så vi gjorde själva överföringen av stödrätter den dagen som vi flyttade. Rör det sig om större summor så kan man fördela årets bidrag efter hur länge man brukat den.

Sedan går det praktiskt till så att när ni köpt gården fyller du och förre ägaren i en överföringsblankett. Tag kontakt med länstyrelsen också, de var mycket hjälpsamma och la upp ett kundnummer (det behöver man för bidragen) samt plockade ihop de broschyrer och blanketter som behövdes.

Så går det till i en perfekt värld för köparen, men det långt ifrån så alltid i verkligheten. Först så är de här stödrätterna personliga och inte knutna till fastigheten. Så om säljaren har sådana kan man behöva ta dem med sig om köper en ny jordbruksfastighet. Tyvärr är det också så att efter som det är brukaren av marken som kan utnyttja stödrätterna har långt ifrån alla fastighetsägare fått några när systemet infördes. Har marken varit utarrenderad så har arrendatorn fått stödrätterna. Det är alltså inget man kräva att få vid ett köp av en fastighet Nästa bit är att de inte är gratis om nu säljaren är uppdaterad utan de kostar ett antal tusenlappar, hur mycket beroende på vilken typ de avser.
Tills sist så kommer nu en del stödrätter att dras in för Sverige har enligt EU lämnat vissa på felaktiga grunder och vissa marker kommer inte heller att kunna utnyttja stödrätter längre av samma orsak.

Sedan är det inte heller alla typer av bidrag som kräver stödrätter det beror helt på vilken typ man ansöker om.
 
Senast ändrad:
Sv: Jordbruksfastighet

Visst har du helt rätt i att det inte alltid går till så och dina invändningar är helt riktiga. Som köpare så är det dock så otroligt mycket enklare om stödrätter kan överföras i samband med köpet så det kan vara värt att bevaka. Vi gjorde faktiskt precis som jag beskrev ovan men då "läste jag på" så mycket det gick innan vi förhandlade. Man vill ju få så mycket som möjligt för pengarna!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 317
Juridik & Ekonomi Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 092
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp