Jordgetingbo ??

Mynta2

Trådstartare
Rätt forum ??...ingen aning. Vi har ett jordgetingbo i ena rasthagen...hur i hela friden får man bort detta ? Vi kan inte ha någon häst där så länge dom finns...Vi upptäckte det en dag när vi tog in dom och hästarna jagade upp varenda geting ur boet. Dom stack hästarna ganska många gånger...så nu vågar vi definitvit inte sätta nån häst där alls...Dör getingarna på vintern eller ligger dom bara i dvala ? För det är en vinterhage...så om dom försvinner till vintern så kan man ju ha dom där, men vi vill ju ha dom där nu :-(
 
min svägerska gjorde så här.....
Hämtade gräsklipparen, startade den, ställde den över hålet till boet och sen sprang hon utav sjuttsingen.... de flesta dog väl så att säga antingen av avgaserna eller av klippen :o
 
Getingarna sover på vintern och vaknar igen när vårsolen börjar värma.
jag vet inte hur man gör för att bli av med dem, elda upp dem i vinter kanske?
*håll på bensin o tänd på* :devil:

(j aghar varit NÄRA att förlora en häswt som klivit i ett jordgetingbo, så jag VET vad de kan ställa till med! :crazy: :(
 
Om jordgetingar fungerar som vanliga getingar, så dör alla utom en eller annan hona när vädret blir kallare. På våren startar honan ett nytt samhälle, vilket kan bli var som helst.
Tycker därför att du kan låta boet vara ifred tills vidare. Skärma av så att hästarna inte klampar i det, om dom skall gå i den hagen.

LIA
 
Vi hade ett jordgetingbo i sommarhagen förra året. Anticimex tog hand om boet.
 
Getingar dör under vintern endast drottningarna övervintrar tror jag bestämt.

För att ta bort getingar om man är modig själv så ska man vänta tills kvällen då de flesta getingar är i sitt bo.

Vi brukar tända på getingbo som finns på olämpliga ställen i hagar mm. Finns ju även radar man kan använda!
 
Usch, så tråkig inställning till naturen ni har!
Döda, "ta bort", utrota så fort något djur inte passar in i (stadsbo?-)mönstret. Getingar är faktiskt nyttodjur, sett ur människans synvinkel.

Jag upprepar! Låt boet vara ifred. Det är bara fråga om dagar innan problemet löser sig självt. Konstigt att det först nu har blivit ett problem, förresten.

LIA
 
Jasså du, vart ska vi ha hästarna då ? I sommarhagen kanske så dom kan trampa ned ännu mera och snart ska vi maska...och då behövs en annan hage :confused:...sorry, jag är INTE stadsbo utan lantis...
 
Som jag skrev, är det bara att sätta av den lilla bit mark som behövs. 2-3 m2 under den lilla tid det är fråga om. Nog vore det konstigt, om ni inte kan lösa problemet på det sättet, fr a som ni tydligen har flera hagar.
Du får ta åt dig av kritiken, om du vill, men du behöver inte. Den var riktad mot övriga inlägg.

LIA
 
Vi har haft ett jordgetingbo vid insläppet till ena hagen *mysigt* :p
Anticimex var ute två gånger men fick inte bort dem. Efter att ha testat diverse metoder slängde vi på en massa hässkit och jordgetingarna försvann! :bow: Om nu det funkar hos er vet jag ju inte - men det kan kanske vara värt att prova?
 
Jag är en mordisk lantis och har alltid varit. Kom inte och kalla mig stadsbo :mad:
Tråkig inställning kalla det vad sjöen du vill!

Är själv allergisk mot geting/bistick. Blir väldigt dålig!
Som sagt var vi tar bort de getingbon som är på olämpliga ställen. Alla andra djur utom huggormar och getingar är välkomna hos mig :)
 
Älgflugor och fästingar också? :devil:

Min fundering om stadsbor (observera frågetecknet!!) bygger på iakttagna skillnader här i grannskapet.

Kan förresten lägga till att även vi har haft getingbo i en hage för ett par år sedan. Märkligt nog lämnades plätten runt boet ifred av hästarna (och även av oss människor), så dom levde sitt liv sommaren ut och nästa år var dom borta.

LIA
 
Älgflugor och fästingar biter inte på mig :devil:
Jag smakar antagligen fan!

Tillbaks angående getingar så blev min minishetland angripen rejält för två år sen då hon gick rakt i ett jordgetingbo. Ingen visste något om detta bo och jag lovar det var ingen vacker syn!
 
Nej, jag vet att dom inte är att leka med. Jag bodde en period hos en bonde och han och hans häst höll på att stryka med, när dom manglade ett jordgetingbo.

Vad jag ville få fram, var att det finns alternativ till att döda!

LIA
 
vi hade ett getingbo i hagen en gång. En traktorskopa med sand så var problemet löst. :devil:
 
ligger boet i bortesta änden av hagen så går det väl att undvika, men om de små sötingarna väljer att bygga där man ofta vistas eller passerar, så är konflikten onödig.
 
Jag är lantis så det skriker om det, med dödar "utan att blinka" både flugor, getingar på olämpliga ställen, bromsar, möss och råttor. Huggormar har jag faktiskt fångat i en hink och burit till skogs och flera stackars övergivna sommarkattor har jag kostat på kastrering och letat nya hem åt.

Sånt som sticks eller bits skall håla sig ur vägen för mig och hästarna :devil:, då får de leva.

För en hel del år sedan hade vi ett synnerligen olämpligt läge på jordgetingbo. Vi körde dit bilen när det var mörkt och stoppade ner en slang från avgasröret, sen fick bilen stå med tomgången på ett tag. Fungerade alldeles utmärkt.
 
Sv: Jordgetingbo ??

Aj aj aj!!!
Ryddade i vinterhagen för fullt i eftermiddas. Plötsligt hördes ett surr... rögsågen rakt in ett ett jordgetingbo!!!
Blev stucken fyra gånger på armarna, not nice!!!
Börjar bli bråttom... ska snart flytta över hästarna till nya hagen, önskar mer tips på förintelse av bon!!
Ja, jag är djurvän, men vissa få är undantagna!
 
Sv: Jordgetingbo ??

Vi hade såna som bodde i en liten kulle, pappa plockade helt enkelt fram gasolbrännaren o stekte dom små stackarna :devil: :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 367
Senast: Skye
·
Hästhantering Om en äldre ponny är hög I rang, och uppför sig som en stöddig Bisonoxe, kan man få den att uppföra sig lite trevligare? Min häst delar...
2
Svar
23
· Visningar
2 666
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp