Bukefalos 28 år!

Jordgubbs & Glassfrågor!

Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Svenska jordgubbar får besprutas med nervgift. Tror det heter Vertimec. Det kan ge fosterskador. Kemikalieinspektionen tillåter att man får bespruta jordgubbarna 3 dagar innan dom plockas och hammnar i affären.

Köp kravmärkta jordgubbar om du ska köpa.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

I så fall borde det ju vara farligt att gå ut i 25 minus med ju. Ät du din glass i godan ro.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Det går utmärkt att laga och äta havregrynsgröt utan mjölk. Det gör jag jämt.

Ja det gör jag också men måste ha mjölk till gröten. Fast. Om jag verkligen vill kan jag nog hoppa mjölken.
Levde på havregrynsgröt med jordgubbssylt när jag var gravid och hade så högt Hb att jag fick sluta äta järntillskott de få gånger jag gjorde det ;)

CillaW skrev:
Nervgift på jordgubbar? Vad ska det vara bra för?


Medlet paralyserar insekterna genom att störa signalerna mellan nerverna. Anledningen att det tidigare förbjudna medlet nu har blivit tillåtet att använda med så kort karenstid är att den gamla versionen hade en annan blandning. Halten nervgift är enligt Svenska Dagbladet samma som tidigare.

Källa: SR.se

Efter att ha sökt vidare så verkar jordgubbskvalserna vara väldigt stora problem för odlarna men många besprutar sina växer efter skörden.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Dom använder det för att bekämpa jordgubbskvalster. Kvalstret är tydligen ett stort problem bland jordgubbsodlare.
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Svenska jordgubbar får besprutas med nervgift. Tror det heter Vertimec. Det kan ge fosterskador. Kemikalieinspektionen tillåter att man får bespruta jordgubbarna 3 dagar innan dom plockas och hammnar i affären.

Köp kravmärkta jordgubbar om du ska köpa.

Och detta vet du med säkerhet??
Du odlar själv jordgubbar och besprutar med ovan nämnda gift eller??

Jag köper helst (om jag inte har egna i landet) lokalt odlade.
Jag har MYCKET svårt att tänka mig att mina lokala odlare besprutar sina jordgubbar med detta gift....
 
Sv: Jordgubbs & Glassfrågor!

Nä, jag bara hittar på för spänningens skull. Kan bli så tråkigt på Buke annars.

Tro vad du vill. Är väl inte så himla svårt att leta reda på fakta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp