Journalsekretess

Jag tycker det hela låter så konstigt, det är inte så att det helt enkelt bara skett ett missförstånd om proverna. Har svårt att tro att en läkare som ljuger får jobba kvar. Låter mer som det blivit någon miss i kommunikationen någonstans.

Jo då, läkare som ljuger får vara kvar. Har råkat ut för en läkare på VC som påstår sig ha gjort undersökningar av mitt knä som han aldrig utfört, han petade i själva verket aldrig på knät. Dessutom har han mage att påstå sig inte hittat något onormalt vid den undersökning som aldrig gjordes... Denna läkare är i 70-års åldern och medicinskt ansvarig läkare på VC ifråga. Ett skadat knä dör man inte av (men orsakade onödiga bekymmer för mig då det dröjde länge innan jag fick kompetent vård, är nu opererad och under rehab. Men har en förmodligen permanent rörelsenedsättning). Men om en t.ex. patient med, säg, elakartad tumör råkat ut för samma sak så kan det ju sluta illa...
 
Jo då, läkare som ljuger får vara kvar. Har råkat ut för en läkare på VC som påstår sig ha gjort undersökningar av mitt knä som han aldrig utfört, han petade i själva verket aldrig på knät. Dessutom har han mage att påstå sig inte hittat något onormalt vid den undersökning som aldrig gjordes... Denna läkare är i 70-års åldern och medicinskt ansvarig läkare på VC ifråga. Ett skadat knä dör man inte av (men orsakade onödiga bekymmer för mig då det dröjde länge innan jag fick kompetent vård, är nu opererad och under rehab. Men har en förmodligen permanent rörelsenedsättning). Men om en t.ex. patient med, säg, elakartad tumör råkat ut för samma sak så kan det ju sluta illa...
Men varför antar du att läkaren ljög? Läkaren kanske skrev fel, glömde, blandade ihop med någon osv. Klart att det ska stå rätt i journalerna och det är inte på något sätt bra att det blir fel men det blir ju konstigt att anta att det var en medveten lögn.
 
Men varför antar du att läkaren ljög? Läkaren kanske skrev fel, glömde, blandade ihop med någon osv. Klart att det ska stå rätt i journalerna och det är inte på något sätt bra att det blir fel men det blir ju konstigt att anta att det var en medveten lögn.

Jag antar inte, utan vet. Lögnen kom som försvar mot en anmälan om vårdskada. Läkaren har inte påstått något sådant tidigare.
 
Den här tråden gör mig mörkrädd. Ni vet väl att det inte är bara helgon som blir läkare? Att man inte per automatik blir en fantastisk, ärlig och pålitlig människa för att man blir läkare?

Vilket är så klart inte samma som att alla läkare är på något särkilt vis, ljuger etc. Men att försöka både lägga skuld på och trivalisera någon som känner sig illa behandlad, bara för att det var av just en läkare, det gör mig illamående.

Visst har jag anekdoer om läkare som både har varit försumliga med diagnosticering, journalföring eller bara varit avskum. Ex.... Läkare som hittar på lite eget att skriva i journalen ( knä, rygg och höftvärk blev axel och nackvärk) eller finner diagnos helt efter eget tycke ( bältros blir "fågelloppsbett", mitt i vintern, utan att personen har vistats i närheten av någon natur alls, inte ens balkong) men också läkare som så småningom blir dömda för sexuellt ofredande, fast patienter har försökt larma i åratal utan at bli trodda. ( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...r-sexbrott-aven-tidigare-anmald-for-ofredande ) Allt det här egna upplevelser och från nära anhöriga.

Nu menar jag inte att jag misstror läkare i största allmänhet, men det finns ruttna människor inom alla yrken. Läkarkåren är på intet sätt undantagen.

Självklar borde man kunna svartlista en vårdgivare som man finner ytterst obehaglig från att kunna ta del av ens journal!
 
Den här tråden gör mig mörkrädd. Ni vet väl att det inte är bara helgon som blir läkare? Att man inte per automatik blir en fantastisk, ärlig och pålitlig människa för att man blir läkare?

Vilket är så klart inte samma som att alla läkare är på något särkilt vis, ljuger etc. Men att försöka både lägga skuld på och trivalisera någon som känner sig illa behandlad, bara för att det var av just en läkare, det gör mig illamående.

Visst har jag anekdoer om läkare som både har varit försumliga med diagnosticering, journalföring eller bara varit avskum. Ex.... Läkare som hittar på lite eget att skriva i journalen ( knä, rygg och höftvärk blev axel och nackvärk) eller finner diagnos helt efter eget tycke ( bältros blir "fågelloppsbett", mitt i vintern, utan att personen har vistats i närheten av någon natur alls, inte ens balkong) men också läkare som så småningom blir dömda för sexuellt ofredande, fast patienter har försökt larma i åratal utan at bli trodda. ( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...r-sexbrott-aven-tidigare-anmald-for-ofredande ) Allt det här egna upplevelser och från nära anhöriga.

Nu menar jag inte att jag misstror läkare i största allmänhet, men det finns ruttna människor inom alla yrken. Läkarkåren är på intet sätt undantagen.

Självklar borde man kunna svartlista en vårdgivare som man finner ytterst obehaglig från att kunna ta del av ens journal!
Vem har påstått att alla läkare är helgon? Ingen vad jag kan se.
 
Vem har påstått att alla läkare är helgon? Ingen vad jag kan se.

I sida efter sida så påstås det att TS har missförstått, att hens redogörelse är oklar (jag tyckte inte att något var oklart) varpå istället för att förstå vad hen menar så börjar man misskreditera TS. Samt :

Men vad tror du läkare och annan vårdpersonal gör i journalen? Rotar och snokar bara för att de är nyfikna?

Ja, det händer ibland, med bättre eller sämre svepskäl. Det händer att människor gör dåliga saker som de inte borde, även läkare, och rimligen som patient så borde man kunna freda sig om man får dåliga vibbar. Man måste inte blåögt vänta på värre övertramp .
 
I sida efter sida så påstås det att TS har missförstått, att hens redogörelse är oklar (jag tyckte inte att något var oklart) varpå istället för att förstå vad hen menar så börjar man misskreditera TS. Samt :



Ja, det händer ibland, med bättre eller sämre svepskäl. Det händer att människor gör dåliga saker som de inte borde, även läkare, och rimligen som patient så borde man kunna freda sig om man får dåliga vibbar. Man måste inte blåögt vänta på värre övertramp .
Du tyckte inte det var oklart, andra förstod texten annorlunda. Själv är jag väl medveten om att det finns idioter i alla yrkesgrupper.
 
Den här tråden gör mig mörkrädd. Ni vet väl att det inte är bara helgon som blir läkare? Att man inte per automatik blir en fantastisk, ärlig och pålitlig människa för att man blir läkare?

Helgonförklaring? Det var väl att ta i en smula. Det flera, bl a jag, har försökt få fram är väl att det alltid finns två sidor och att det ibland kan finnas en god förklaring till någons handling. Vi har ju inte ens hört läkarens förklaring i det här scenariot.

Vilket är så klart inte samma som att alla läkare är på något särkilt vis, ljuger etc. Men att försöka både lägga skuld på och trivalisera någon som känner sig illa behandlad, bara för att det var av just en läkare, det gör mig illamående.

Jag förstår inte hur du får det till "just av en läkare". Det är ju det vi diskuterar i tråden så hur skulle det kunna bli något annat? Jag är säker på att det finns individer i andra yrkesgrupper som beter sig på samma sätt men de är ju inte dem vi diskuterar i tråden.

Visst har jag anekdoer om läkare som både har varit försumliga med diagnosticering, journalföring eller bara varit avskum. Ex.... Läkare som hittar på lite eget att skriva i journalen ( knä, rygg och höftvärk blev axel och nackvärk) eller finner diagnos helt efter eget tycke ( bältros blir "fågelloppsbett", mitt i vintern, utan att personen har vistats i närheten av någon natur alls, inte ens balkong) men också läkare som så småningom blir dömda för sexuellt ofredande, fast patienter har försökt larma i åratal utan at bli trodda. ( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...r-sexbrott-aven-tidigare-anmald-for-ofredande ) Allt det här egna upplevelser och från nära anhöriga.

Nu menar jag inte att jag misstror läkare i största allmänhet, men det finns ruttna människor inom alla yrken. Läkarkåren är på intet sätt undantagen.

Självklar borde man kunna svartlista en vårdgivare som man finner ytterst obehaglig från att kunna ta del av ens journal!

Jag tycker snarare att det är du som helgonförklarar läkare här. Läkare är människor; det blir fel ibland, minnet sviker (jag hade en gång en patient som tog upp en lista 16 punkter på ett 30 min-besök, inte helt lätt att hålla tungan rätt i mun under diktatet sedan), etc. Jag tycker mig se att denna attityd är rätt vanlig, att läkare inte får göra fel.

Att det finns läkare som blivit fällda för sexuella övergrepp lämnar jag därhän. Det utmärker inte läkarkåren utan förekommer ju i hela samhället.
 
Jaha ok. Det var verkligen otydligt skrivet, hon har formulerat det flera gånger men ändå inte fört fram vari kontrollen blivit fel så jag mfl förstod.

jag kan tänka mig två scenarier när en läkare kan tänkas ljuga om det. Det första är att läkaren är ett pervo och det rör sig om ett omotiverat gynekologiskt prov. Isf skulle jag säga anmäl på stört.
Scenario två är att det är något prov som rör missbruk av något slag. Isf skulle jag säga att ändamålet kanske helgar medlen och patienten bör vara glad att läkaren försökrr hjälpa.
Det kanske finns fler scenarier och då kanske det beror på vad det gäller om det är så oförlåtligt som TS tycker men jag ser inte det stora problemet riktigt. Boka av tiden och boka på annan klinik bara. Läkaren lär väl inte fortsätta läsa journalen, det var väl för att tiden bokats som han gjorde det. Eller tror du att han har personligt intresse av dig, TS?
Varför skulle ändamålen helga medlen om det handlade om ett missbruksprov? För det var just det som hände. På en patient med noll historik av missbruk, som aldrig har vägrat att ta sådana prover och alltid varit helt ren. Ja jag har faktiskt tillomed gjort övervakat pissprov trots att det triggar min PTSD. Det fanns noll och ingen anledning att ljuga om det. Jag hade bara sagt "haha, jaja visst" och gott vidare och gjort provet om han hade varit ärlig. Istället som nu där jag har noll förtroende för läkaren eftersom han uppenbarligen tycker att han har full rättighet att göra vad som helst med min kropp utan mitt samtycke.

OT, här är man borta 2 veckor och helvete vad ni har skrivit i tråden. Återstår att se om jag orkar läsa allt.
 
Fast då får en väl förutsätta att du vidtar de mått du känner rimliga (begär ny läkare, listar om dig etc).

Det kan ju inte random vårdpersonal i korridoren göra.
Hitta inte på egna scenarion. Jag var inte på plats när jag sa att jag inte ville ha med den läkaren att göra. Jag pratade med den sjuksköterska som har hand om mitt fall, det borde rimligtvis räknas som att begära ny läkare. Men visst, det hade kanske varit bättre att gå till chefen för avdelningen, men jag tänkte inte att det skulle behövas.
 
Har du pratat med läkaren och frågat vad som hände? Varför han sa ett prov och tog ett annat? I tråden låter det som att du bara pratade med sköterskan, blev arg, sa att du inte vill ha den läkaren mer och gick därifrån. Det kanske fanns en bra förklaring. Det kanske bara varit ett missförstånd?
Det var inget missförstånd. Säger man ett prov och sedan tar ett HELT annat så är det inte ett missförstånd. Klickat fel på datorn kan jag köpa, absolut, läkare är bara människor de med, och alla kan göra fel. Men om han hade gjort det så borde han ju rimligtvis ha kontaktat mig och velat ta det egentliga provet eftersom han vidhöll att det var ett otroligt viktigt prov. Och sjuksköterskan bekräftade att rätt prov hade tagits och att läkaren inte hade råkat klicka fel eller något sådant.

Ponera att sjuksköterskan istället var den som ljög, och att läkaren då alltså har klickat fel. Då har han alltså klickat fel och dessutom inte i efterhand noterat att han har tagit fel prov och därför inte kallat mig igen. Låter det speciellt troligt? Nej. Men visst, det är inte omöjligt! Men har han så dålig koll på vad han håller på med så vill jag ändå ha en annan läkare ärligt talat 😅😅😅
 
Jag vill göra ett kort inlägg i diskussionen (som motvikt). Jag tycker det är fantastiskt bra om min läkare tar del av så mycket material som möjligt från andra instanser innan mitt möte med läkaren. Jag vill ha ett konstruktivt möte med väl underbyggd vård, och det går omöjligt att få det utan att ha tillgänglig fakta.
Jag håller i sak med dig, om det är rätt läkare! Det är skillnad om min älskade VC läkare går in, eller den i stockholm som jag har fullt förtroende för. Eller en läkare jag har noll förtroende för, han har inte i min journal att göra.
 
Jag håller i sak med dig, om det är rätt läkare! Det är skillnad om min älskade VC läkare går in, eller den i stockholm som jag har fullt förtroende för. Eller en läkare jag har noll förtroende för, han har inte i min journal att göra.

Jag får byta läkare varje gång jag behöver träffa en, vi har enbart stafettläkare här. Så det är ju nya, okända varje gång.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 958
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 629
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp