Journalsekretess

Men andra kliniker inom samma vårdgivare är ok. När man skickar remisser till andra vårdgivare får man iaf i vårt journalsystem kryssa i en ruta som säger att patienten samtycker till att mottagande enhet får läsa journalanteckningarna.
Så är det i vårt journalsystem också! Eller jag skickar aldrig remisser själv men tar emot från privata och då brukar det samtycket vara ifyllt 😊
 
Hur tänker du att en patient som är medvetslös ska ge sitt tillstånd? Eller en patient med grav utvecklingsstörning? Eller en patient med svår demenssjukdom? :) Det är inte svart eller vitt, man kan bryta sekretessen om behov finns. Och tack och lov för det! Hade varit ett helvete annars med sommargäster från andra regioner. Hur ska man få tillstånd av en patient med hjärtstopp som kommer från en annan region?

Eftersom regionen är en vårdgivare så är det främst aktuellt när det gäller informationsutbyte från privata vårdgivare och regionen. De privata klinikerna inte tillgång till regionens journalsystem (jag har inte varit med om det iaf) och vise versa. Därför brukar man få frågan när man listar sig hos VC i vår region, om de får ta del av journaler hos eventuellt andra vårdgivare. Det görs alltså inte vid varje besök/telefonsamtal, utan en gång vid listning.

Vi brukar skicka journalkopior till privata vårdgivare eftersom de inte har tillgång till våra system, när dessa remitterat patienter till oss. De måste få en återkoppling om utredningen vi gör.
Fast det är ju skillnad. När patienten är medvetslös så förutsätter man att patienten hade givit sitt medgivande till åtgärderna. Medgivandet behöver inte vara skriftligt eller ens uttalat muntligt, tex kan man med handrörelser visa att man vill eller inte vill ha en viss vård.
I denna tråd så är det ett fall som gäller en helt frisk, fullt talför människa i en icke akut situation.
 
Jag försöker komma ihåg vad det står i vårt journalsystem just när man öppnar journaler från privata vårdgivare, men minns inte riktigt formuleringen.. Man måste ju iaf lämna en motivering när man öppnar.

I akuta situationer får man väl alltid öppna. Och ofta anger ju inremittent i remissen om patienten gett sitt samtycke.
Brukar finnas en ruta man kryssar i att patienten gett sitt medgivande. I alla fall i ”mitt” system.
Nu svarade jag dig fel tror jag. Jag skrev om remisser. :)
 
Man måste skilja på två frågeställningar.
Vilken information kan man få tillgång till (sekretess) och vilken information kan man få direktåtkomst till (patientdatalagen).
Grundregeln för sekretess är att det är den som har ("äger") informationen som prövar sekretessen och lämnar ut den. Men inom den egna organisationsenheten så avgör personalen om de själva får plocka fram den till sig själva (inre sekretess).
C.U. hade med faderns medgivande kunnat informationen från vårdgivaren - men inte ha rätt att själv plocka fram den.

Så jag skulle säga att detta "Det innebär att patientdatalagens regler om direktåtkomst begränsar möjligheten att ta del av information mer än vad sekretessreglerna gör." är lite felformulerat. Det är bara en utvidgad möjlighet som finns i vissa fall att göra det på ett annat sätt, som inte är tillämpligt i detta fall.
Sekretessen sätter begränsningar i vilken information du kan få och inte. Patientdatalagen tillför fler praktiska sätt att genomföra det på än vad som annars hade varit fallet, men den tillför inte mer begränsning.
Jag håller helt med dig där. Använde bara artikeln som en källa på de tre kriterierna. Inte fallet i artikeln i sig :)
 
Japp, eftersom din VC är privat så är det två olika vårdgivare. Men det är ju med största sannolikhet för att läkaren vill vara uppdaterad kring din hälsosituation. Jag tittar alltid på patientens vårdcentralsanteckningar (och muttrar surt när de är låsta pga privat VC) och det är bara för att kunna göra mitt jobb så väl som möjligt.
Kollar du utan tillåtelse från patienten? Och du vet att det inte är tillåtet? Hoppas att jag aldrig träffar/träffat dig inom vården. Sammanhållen journalföring förutsätter att man kan ha förtroende för vårdpersonal.
Tur att det går att spärra journaler.
 
Kollar du utan tillåtelse från patienten? Och du vet att det inte är tillåtet? Hoppas att jag aldrig träffar/träffat dig inom vården. Sammanhållen journalföring förutsätter att man kan ha förtroende för vårdpersonal.
Tur att det går att spärra journaler.

Inte när de är låsta, som sagt (vilket de där vårdgivare emellan).
 
Jag försöker komma ihåg vad det står i vårt journalsystem just när man öppnar journaler från privata vårdgivare, men minns inte riktigt formuleringen.. Man måste ju iaf lämna en motivering när man öppnar.

I akuta situationer får man väl alltid öppna. Och ofta anger ju inremittent i remissen om patienten gett sitt samtycke.
I alla mina remisser som jag läst står det att jag gett medgivande till att mottagaren får ta del av ospärrade journaluppgifter, trots att jag inte gett medgivande och inte ens blivit tillfrågad om medgivande.
 
Kollar du utan tillåtelse från patienten? Och du vet att det inte är tillåtet? Hoppas att jag aldrig träffar/träffat dig inom vården. Sammanhållen journalföring förutsätter att man kan ha förtroende för vårdpersonal.
Tur att det går att spärra journaler.
Man behöver inte samtycke från patienten om det är samma vårdgivare (en region räknas som en vårdgivare).
 
Men andra kliniker inom samma vårdgivare är ok. När man skickar remisser till andra vårdgivare får man iaf i vårt journalsystem kryssa i en ruta som säger att patienten samtycker till att mottagande enhet får läsa journalanteckningarna.
Den rutan har flera läkare kryssat ja i utan mitt samtycke flera gånger …
 
Man behöver inte samtycke från patienten om det är samma vårdgivare (en region räknas som en vårdgivare).
Jag bor i Stockholm och här är inte regionen en vårdgivare utan uppdelad, jag går ju inom psykiatrin, den är också uppdelad i flera vårdgivare (norra, sydväst, södra, nordväst). Går även på hab, som är en egen vårdgivare. Vårdcentral går jag på en privat. SÖS är också en separat vårdgivare.
Så det du skriver stämmer inte.
 
Jag bor i Stockholm och här är inte regionen en vårdgivare utan uppdelad, jag går ju inom psykiatrin, den är också uppdelad i flera vårdgivare (norra, sydväst, södra, nordväst). Går även på hab, som är en egen vårdgivare. Vårdcentral går jag på en privat. SÖS är också en separat vårdgivare.
Så det du skriver stämmer inte.
Juridiskt tillhör alla regionens enheter/mottagningar/kliniker samma vårdgivare.
 
Menar du spärrade? Det är de ju bara om patienten begärt det.
Journalanteckningar har olika sekretessklassningar beroende på diverse saker. För att jag ska se andra anteckningar än de på min egen enhet så får jag först öppna ”alla anteckningar”, där kan sedan anteckningar ligga öppna eller dolda beroende på sekretessklassning. Anteckningar från privata vårdgivare är dolda, jag kan då öppna upp dem. Vissa anteckningar kan ha så hög sekretessklassning att de inte går att öppna alls beroende på vart jag jobbar.

Det här har inget att göra med om patienten spärrat.
 
Om patienten inte samtycker så kan man ju lika gärna låta bli att skicka remissen, kan jag tycka. Det blir omöjligt att göra ett bra jobb om man inte får ta del av informationen i journalen.
Det kan ju finnas massor i en journal som är helt irrelevant och bara mindre delar som den som får remissen behöver se. Och en del som kanske skulle tillföra lite nytta, men som inte är avgörande att ha tillgång till.
Och vad jag förstår så hanterar inte dessa kryssrutor att avgränsa vilka delar man ger medgivande till och inte? Så då kanske man får lösa den informationsöverföringen på annat sätt än med direktåtkomst?
 
Juridiskt tillhör alla regionens enheter/mottagningar/kliniker samma vårdgivare.
Okej, kanske det men inte när det gäller sammanhållen journalföring.
När jag skulle spärra journalen på hab fanns det tre spärrnivåer att välja mellan, jag valde den som spärrade journalen för alla utom det habiliteringscentret.
 
Okej, kanske det men inte när det gäller sammanhållen journalföring.
När jag skulle spärra journalen på hab fanns det tre spärrnivåer att välja mellan, jag valde den som spärrade journalen för alla utom det habiliteringscentret.
Ja det är något annat. Vi pratar om hur det ser ut i normalläget utan spärrar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 465
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 685
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 121
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp