Bukefalos 28 år!

Jrt eller dsg?

Sv: Jrt eller dsg?

DSG, helt klart

/boccia, som hellre är hundlös än äger en JRT :angel:

Säger samma sak igen :p
Fast med förläning av svaret. DSG är mildare än JRT. Efter att oprovocerat blivit biten av en JRT som även hängde sig kvar i armen, står de inte högt upp på min lista över most wanted, DSG och andra hand ligger många hundra placeringar över JRT'n :p Grannen har en JRT på sin gård ibland som rymmer ut ur den inhägnade trädgården och springer efter oss när vi är ute och går med hundarna och skäller. Mamma är mycket räddare för deras JRT än vad de är för deras överdimensionerade gigantiska Rottweilerhane som bara lystrar till sina ägare :angel: Kan tänka mig att DSG är friskare än många JRT, med HD och sådant alltså. Och så är de barnsligt söta :love:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Säger samma sak igen :p
Fast med förläning av svaret. DSG är mildare än JRT. Efter att oprovocerat blivit biten av en JRT som även hängde sig kvar i armen, står de inte högt upp på min lista över most wanted, DSG och andra hand ligger många hundra placeringar över JRT'n :p Grannen har en JRT på sin gård ibland som rymmer ut ur den inhägnade trädgården och springer efter oss när vi är ute och går med hundarna och skäller. Mamma är mycket räddare för deras JRT än vad de är för deras överdimensionerade gigantiska Rottweilerhane som bara lystrar till sina ägare :angel: Kan tänka mig att DSG är friskare än många JRT, med HD och sådant alltså. Och så är de barnsligt söta :love:

Jag har en jrt som är barnsligt söt:love: Vill bara tillägga att jag mer en en dsg som har vart helt omöjlig. Så jag menar dom kan vara exact likadana. Så jag tycker att alla som säger " Dsg brukar vara snällare än Jrt och Jrt brukar vara dumma " monster"" Jag tkr också om Dsg. Dom är skitsöta och goa. Men det är Jrt också.

Det här är nästan som travhästarna. En del säger att dom är jättebra och goa(det tycker jag med:love:) men många har fördomar mot dom ( jag säger inte att just ni har det , men jag har hört många )

Förlåt om jag verkar dum , men jag tycker inte man säger så om man inte har träffat så många. Det kan ju hända att ni har mött en som har varit dum. Och då är hela rasen knäpp? Jag har sett en Dsg som varit dum , men jag tycker inte illa om rasen för det.

Och till Ts: lycka till!
// Mvh Sjunga
 
Sv: Jrt eller dsg?

Kan tänka mig att DSG är friskare än många JRT, med HD och sådant alltså. Och så är de barnsligt söta :love:

Där har du faktiskt fel! Dsg lider av stora problem med hd, upp emot 18-20 % av rasen har hd C eller sämre. Men jag vet inte av någon som verkar lida av det. Medlemmarna i rasklubben har nyss fått ihop en motion till skk om hälsoprogram, dvs vi vill att alla föräldradjur måste vara röntgade annars får inte valparna registreras. Föräldrarna får ha vilken grad som helst för registreringens skull men det ska göras... men A eller B är det som rekommenderas av rasklubben. Allt för att kunna kartlägga o försöka få bukt med problemet innan det eskalerar. :bow:

Min dsg har på vissa områden itne varit någon lätt hund. Hon har mycket jakt i sig o har försvunnit uppp emot 1 timme några ggr. Har nu fått bukt med det problemet till 98%, men har lagt mycket jobb på inkallning mm.

Dessutom är det mycket vakt i henne o hon tycker inte om folk som rusar på eller böjer sig över henne. Detta jobbar jag fortfarande på, även om det är mycket bätttre. Hon skulle aldrig bita eller morra åt en människa utan hon hoppar undan medan hon skäller till. Tyvärr lyckas hon ibland skrämma folk på det sättet o då blir hon genast tuffare nästa gång hon träffar folk (kan ju lyckas igen). Detta är inget problem hemma hos oss utan det är dagmatten som måste jobba mer det det då hon vaktar henne... tyvärr..

Så att välja dsg innebär inte att man kan ta det lugnt, rasen kräver aktivering precis som jrt o har vissa likheter även om min tjej faktiskt är ganska extrem. Det är vissa omständigheter som gjort att hon är som hon är.. men det vill jag inte gå in på här..

Finns som sagt olika linjer inom denna ras också o därför är det viktigt att träffa föräldrarna till sin blivande valp o kolla upp deras egenskaper. Då har man större chans att få det man vill. Själv valde jag med flit en tjej med mycket aktiva föräldrar med just de egenskaper jag fått :love: Jag ville ha något att jobba med o min sambo vill bruka henne till jakt på rådjur o eftersök så därför var jakten viktig. Fast hon måste lära sig när det är ok att jaga o inte. :angel::D
 
Sv: Jrt eller dsg?

Många får det att låta som att Jrt är någon slags elaka,odrägliga saker. Jag vet iaf att jrt kan vara världens bästa hundras. Men det är er ensak. Men är lite jobbigt att så många har fått fel uppfattning om jrt.Jag menar en dsg kan vara stämma in exact på din beskrivning på jrt. Men jag vill inte att vi ska starta någon fajt här , men vill bara säga vad jag tycker.


Jag tar det absolut inte som någon fajt. Alla har rätt till sin åsikt. Jag förstår att de som har jack russel kan bli trötta på alla fördommar och jag som har pudel kan själv känna så då det finns många fördomar om även min ras. Jag sa bara vad jag personligen upplevt och att jag själv aldrig vill ha den rasen då det inte är någon som till sättet uppfyller vad jag vill ha i en hund. Det betyder ABSOLUT inte att det finns trevliga jrt vilket det så klart finns. Jag har tyvärr inte stött på så många och där säger jag tyvärr. Det kan delvis bero på ägare och att en del av dem kan ha varit understimulerade och ouppfostrade. Men sen tycker jag överlag det är lite för tuff ras för min smak. Jag beskrev bara min bild av rasen.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Ja.. du har rätt. Fel att dra alla över en kam. Tror på dig och dina hundar! Lätt att bli lite blåögd.... :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 891
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 346
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 429
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 362
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp