Bukefalos 28 år!

Jrt eller dsg?

Sv: Jrt eller dsg?

barajag... Tack! Precis vad jag behövde. Det är lite den uppfattningen jag har om vad som skiljer dem åt. Båda raserna har onekligen för- och nackdelar. Jag gillar båda *suck* Måste fundera på om jag orkar med en tuffare hund. Sheltien verkar ju vara väldig lätt pga av följsamheten.

Tror du en DSG och en chihuahua skulle kunna leka ihop eller blir DSG för hårdhänt?

Jag vill ha en litet större hund denna gång med förstfarande en lekkompis till min lilla hund.

Var det svårt att träna inkallningen? Jag vill gärna kunna ha hunden lös på promenader. Min jag nuvarande hund skulle aldrig springa ifrån mig, gå fram till någon annan hund eller människa, men inte kommer han direkt när jag kallar in honom heller... Han är av sorten att han ska lukta och kissa färdigt först innan han kommer. Spelar ingen roll hur mycket jag försöker med träning och lek eller att gömma mig. Så att behöva träna är inget problem för mig men jag vill helst inte ha en hund som sticker iväg.

Sedan har jag funderat på om Sheltien är lite för mesig (men det är ju individuellt förstår jag), min hund är rädd och osäker på det mesta. Han kanske skulle må bättre av någon som visar att saker inte är farliga jämfört med en hund som också tycker det är läskigt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jrt eller dsg?

Jag upplever att JRT är mer hårdhänt i sitt lekande än DSG. Samtidigt så är ju alla hundar individer.
Föredrar Dansk Svensken istället för terriern i alla lägen just för att den är mer samarbetsvillig och inte lika självständig som JRT. Det är min personliga åsikt...
 
Sv: Jrt eller dsg?

Tror du en DSG och en chihuahua skulle kunna leka ihop eller blir DSG för hårdhänt? Inga problem alls, de anpassar sig

Var det svårt att träna inkallningen? Inkallning med störning jobbar jag fortfarande på... Ser jag hund eller annat före/samtidigt som Nila är det inga problem. Men hinner hon sticka iväg får jag inte alltid stopp. Däremot springer hon inte ända fram till hunden utan stannar några meter ifrån, skäller ibland till (1-2 skall), o vänder tillbaka till mig.

Jag vill gärna kunna ha hunden lös på promenader. Min är ofta lös, men jag måste som sagt ha koll. Hennes egen radie är ca 30-50 meter o det avståndet är lite stort i tätbebyggda områden. MEN hon skulle aldrig springa ifrån mig bara för att.. Då ska det komma en räv eller annat djur. Kan springa efter katt men då är det max 30 m sen kommer hon tillbaka. Sheltiens egna radie är ca 10-15 meter men kan även hon jaga katter.

Min jag nuvarande hund skulle aldrig springa ifrån mig, gå fram till någon annan hund eller människa, men inte kommer han direkt när jag kallar in honom heller... Han är av sorten att han ska lukta och kissa färdigt först innan han kommer. Så är kompisens sheltie.

Spelar ingen roll hur mycket jag försöker med träning och lek eller att gömma mig. Så att behöva träna är inget problem för mig men jag vill helst inte ha en hund som sticker iväg. Båda våra hundar reagerar positivt på sådant o blir väldigt uppmärksamma, törs nästan inte avvika från vår sida om vi gömt oss nyligen. Fast sheltien hinner man oftast inte gömma sig för innan hon kommer tillbaka.

Sedan har jag funderat på om Sheltien är lite för mesig (men det är ju individuellt förstår jag), min hund är rädd och osäker på det mesta. Han kanske skulle må bättre av någon som visar att saker inte är farliga jämfört med en hund som också tycker det är läskigt... Kan ju vara en risk men beror nog mycket på hur individerna funkar tillsammans, inverkan på varandra.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Följande text är kopioerad från http://www.malvetorpskennel.se/om.htm o stämmer till 100% på min tjej. Speciellt det här med att stirra, skulle aldrig hitta på något tok själv. Hon vill umgås med matte :laugh:
Hur gör en jrt som har överskottsenergi? Kanske någon annan kan svara på....

"En aktiv och påhittig hund
En utmärkt drag hos gårdshunden är att den är snabbtänkt, klok och påhittig. Det livliga temperamentet och nyfikenheten gör att livet med en gårdshund aldrig blir långsamt eller tråkigt. Om den skulle bli uttråkad visar den det genom att aktivera sig själv - och därigenom även sin husse/matte. Varför inte hämta en leksak, en strumpa ur tvättkorgen eller en sko och sedan ställa sig framför matte/husse och stirra bevekande. Då är det ingen tvekan om att det är dags att göra något. En rejäl motionsrunda är alltid bra, men dessutom vill den använda huvudet. En stunds nosaktivering, leta godisövning eller hitta gömda leksaker utomhus gör den precis lika nöjd, eller nöjdare."

För mig är den stora skillnaden mellan dsg o jrt energinivån.
* En dsg vill, kan o orkar lika mycket, men terriern kräver det.
* En dsg håller sig till sin flock o struntar i andra även om den accepterar dem. - jrt gillar allt o alla som verkar kul
* En upphetsad dsg hoppar o studsar o pratar/piper. - jrt skäller gärna
* Säg nej o dsg säger ok, förlåt - jrt säger varför? JAG vill, vill...
* dsg jagar gärna djur av alla de slag, men föredrar råttor o möss - jrt jagar allt, finns inga djur hittar den annat o ta ut det på tex bilar, cyklar mm

Än en gång poängterar jag ätt det är mina egna åsikter o erfarenheter ag jämför. Finns säkert terriers som inte är på detta vis, men inte i min närhet i alla fall. I mitt område finns 7 jrt varav 5 hanar. Inga av hanarna gillar andra hanhundar.. de flesta av dem skäller o kastar sig i kopplet vid hundmöten.
Har aldrig träffat en dsg som är aggresiv mot andra hundar, griniga kan de vara men går hellre undan än muckar gräl.

Hur stor utmaning vill du ha? Råder dig till att besöka seriösa kennlar eller andra vuxna hundar av båda raserna för att bilda dig en egen uppfattning o känna efter vad du verkligen vill ha. :idea:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag vill inte ha någon utmaning alls:D
Nä men ju mer jag läser ju mer inser jag att min hund har fått det bästa av jrt och dsg, han säger "förlåt" inte "jag vill" han skäller när någon kommer för att påkalla min uppmärksamhet men fortsätter inte när jag har tackat honom och sagt att det är bra. (däremot om man bara öppnar dörren så fortsätter han skälla tills han själv har insett att besökaren inte utgör ett hot, något jag har försökt träna husse att förstå men det är svårare att få honom att förstå det än vad det är att fostra hunden:crazy:)

Min kille hämtar en leksak om han vill leka, sedan piper han tills man leker eller säger nej, säger jag nej så lägger han sig och väntar tills jag har tid.

Han stannar även om han har fått syn på något kul om jag ropar stanna, han vänder sig om och säger jag "här" så kommer han, utom just den tionde gången då:cool:

Min jagar gärna katter men lyssnar när jag säger nej, katterna inne leker han med istället för jagar, stallkatterna har han haft svårare att förstå att man inte får jaga dem (kanske för att de inte vill leka med honom), men rådjur och harar bryr han sig inte om, fåglar däremot är han väldigt intresserad av.

Han älskar alla hundar han har fått leka med hitills men bryr sig inte om andra hundar när vi tränar eller går på stan.

Hm, jag får nog klona honom:angel:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Tack igen för bra svar barajag...! Ska klura och fundera lite på vad det rktigt är som jag och sambon är ute efter.

Till TS förlåt för mitt trådkap.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jrt Dsg? Svaret blir såklar.......................


JRT! Dom är snälla , gulliga, keliga, aktiva , leksugna dom har allt. Visst dom är terrier ut i tåspetsarna MEN dom har så underbara personligheter. Visst dsg, kanske är mer tillmötesgående men jag kan berätte lite vad gör min speciell(jrt): Han leer(alltså inte att han är arg han viftar på svansar och härmar oss när vi kommer) han klättrar i träd , gosar med gosedjur(slickar, bär runt,brottas och sover med dom) och så sover han under täcket:love: Han är så mysig. Så om du vill ha en hund som har ALLT så ta en jrt.:love:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag tycker absolut DGS passar bäst in på det du skrev och inte JRT. Jag personligen skulle aldrig köpa en JRT och har träffat väldigt få trevliga av rasen. Det är en liten stor hund i liten förpackning och den blir tyvärr behandlad som en liten hund vilket lätt leder till att de blir odrägliga. Ättriga, understimulerade, lätt till att naffsa till och bjebbiga tycker jag beskriver de flesta jrt jag träffat eller känner.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag tycker absolut DGS passar bäst in på det du skrev och inte JRT. Jag personligen skulle aldrig köpa en JRT och har träffat väldigt få trevliga av rasen. Det är en liten stor hund i liten förpackning och den blir tyvärr behandlad som en liten hund vilket lätt leder till att de blir odrägliga. Ättriga, understimulerade, lätt till att naffsa till och bjebbiga tycker jag beskriver de flesta jrt jag träffat eller känner.

Många får det att låta som att Jrt är någon slags elaka,odrägliga saker. Jag vet iaf att jrt kan vara världens bästa hundras. Men det är er ensak. Men är lite jobbigt att så många har fått fel uppfattning om jrt.Jag menar en dsg kan vara stämma in exact på din beskrivning på jrt. Men jag vill inte att vi ska starta någon fajt här , men vill bara säga vad jag tycker.
 
Sv: Jrt eller dsg?

DSG, helt klart

/boccia, som hellre är hundlös än äger en JRT :angel:


Förlåt alla att jag måste säga detta men , det skär verkligen i hjärtat när ni säger sådana saker. Men visst, tyck att JRT är odrägliga,elaka, bitiga,egoistiga MONSTER.

Jag äger en JRT och han är världens goaste.

Förlåt igen.


// En mycket besviken och ledsen sjunga.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag tycker också att det skrivs väldigt mycket negativt om jrt här. Låter inte som om ni träffat på jrt:s från seriösa kennlar.
Jag har en jrt, en hane på 1½ år. Min mor har en dsg, och enligt vad som skrivits om de båda raserna i denna tråd så kunde man trott att de bytt ras! Min jrt skäller i princip aldrig, älskar alla hundar (även hanar), han kommer som en klocka på inkallning (trots ett stort viltintresse), vill alltid vara där jag är, blir inte odräglig om han inte får aktivering och tuggar endast på det han får lov att tugga på. Min mors dsg däremot, skäller så fort han hör minsta lilla ljud och skäller när han blir upphetsad, tåler inte andra hanhundar och morrar till och med på de hundar han umgås med. Kräver mycket aktivering annars tuggar han sönder inredningen.

Jag tycker inte det är en slump att min jrt är så pass lugn, för hos kenneln han kommer ifrån är alla hundarna harmoniska.

Mina erfarenheter av de båda hundarna blir därför att rekomendera en jrt!
 
Sv: Jrt eller dsg?

Eller varför inte släthårig foxterrier? :D

1-1.jpg
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag är konsekvent men vill inte ha en hund som kräver massor av uppfostran utan det ska räcka med normal uppfostran, en mjuk hund helt enkelt.
Det jag vill ha av hunden är lagom vakt, (dvs säga till när någon kommer, detta eftersom jag har väldigt lite hörsel kvar så jag hör dörrklockan enbart om jag står i hallen) och en kompis.

Jag har ingen egen erfarenhet av DGS, men har vänner som har fallit för den typen av hundras. De är verkligen underbara hundar. Och så oerhört vackra. Jag har själv Jack Russel terrier, som är mycket rastypisk i sina egenskaper. Det kräver stor mängd med konsekvent uppfostran. Hon har mycket jakt i sig, vilket också innebär ännu mer konsekvent träning för att hon ska kunna fungera i naturen och mark. Jag har flera hundar och har också haft andra typer av hundraser genom mina år som hundägare. För mig är JRT den mest ultimata hunden - jag älskar den typen av utmaning. Men, jag skulle ljuga om jag sade något annat, än att hon också varit den mest tuffaste hunden att träna.

På gott och ont. :D
 
Sv: Jrt eller dsg?

Förlåt alla att jag måste säga detta men , det skär verkligen i hjärtat när ni säger sådana saker. Men visst, tyck att JRT är odrägliga,elaka, bitiga,egoistiga MONSTER.

Jag äger en JRT och han är världens goaste.

Förlåt igen.


// En mycket besviken och ledsen sjunga.

Inte ska du be om ursäkt för att du älskar din vovve o din egen ras. Det är ju så det ska vara :bow:

Jag tycker inte illa om jrt, tycker bara att den rasen inte passar mig o min familj. Mycket av det som kan tas negativt i mina inlägg är pga den min dagmatte tar hand om med jämna mellanrum. DEN är jobbig förmodligen pga lite uppfostran o understimulering.

Jrt är trevliga, glada positiva hundar OM de blir rätt stimulerade. Jag har träffat såna också o de är jättemysiga hundar :love: De som finns hemma runt omkring mig är glada, pigga o gosiga hundar, men tyvärr skäller de mycket o bestämmer över sin husse o matte som åker bakom dom i kopplet.

Tror man ska vara medveten om att de behöver aktiveras med huvudet o inte bara gå ut korta promenader i området för att må bra. ;)
 
Sv: Jrt eller dsg?

Och det är så sant då.

Givetvis gäller understimulering och för dålig och/eller inkonsekvent uppfostran illavarslande för de flesta hundraserna - MEN som du också antyder - så slår det riktigt hårt på Jack Russel Terriern.

Och flertalet ägare till denna hundras som jag mött bidrar att späda på en redan präglad "jack russel=galen, hoppande, naffsande, överaktiv hund" just för att deras hundar inte får det som krävs. De behandlas i mångt och mycket som en LITEN hund ... och vi vet de flesta här inne på Buke .... Att det är de INTE .... :angel:
 
Sv: Jrt eller dsg?

Inte bli ledsen, sjunga.
Jag har dsg, och tycker förstås också hon är toppen, men känner många jrt som också är det.
För min del handlade valet om 1, att jag ville ha lite längre ben och 2, lite större hund, 3, blev jättekär i just min klimp. Jrt var ändå med i matchen länge.
Tycker det är inne att klanka på terriers: alla, oavsett hundvana kan förklara hur de aldrig kan tänka sig en terrier. Jag får ofta förklara att min hund INTE är en (P)jrt, och då kommer störtfloden med "terriertrashing", som de mycket listigt höll inne med när de trodde hon var en jrt... Först låter det Åååh vad söt (hon är valp), det är en parson, va? Nej, en dsg. Åååh, vilken tur, bla bla. Det är ju faen samma hund de ändrar uppfattning om baserat på ras:cool:

Jag har hört en massa negativt om dsg också (fula, trista etc), det är bara att skita i, jag vet ju sanningen;)
 
Sv: Jrt eller dsg?

Många får det att låta som att Jrt är någon slags elaka,odrägliga saker. Jag vet iaf att jrt kan vara världens bästa hundras. Men det är er ensak. Men är lite jobbigt att så många har fått fel uppfattning om jrt.Jag menar en dsg kan vara stämma in exact på din beskrivning på jrt. Men jag vill inte att vi ska starta någon fajt här , men vill bara säga vad jag tycker.

Förlåt alla att jag måste säga detta men , det skär verkligen i hjärtat när ni säger sådana saker. Men visst, tyck att JRT är odrägliga,elaka, bitiga,egoistiga MONSTER.

Jag äger en JRT och han är världens goaste.

Förlåt igen.


// En mycket besviken och ledsen sjunga.


Du behöver inte be om ursäkt och jag hoppas att du inte är ledsen längre:(

Jag har ju ett litet underbart "monster" som jag älskar så oerhört mycket:love:
Jag har funderat mycket på vad som kommer från vad i hans sätt att vara men kanske är det så att han har fått det bästa från bägge raserna;)
Eftersom han är bäst menar jag:love:

Jag ville ju veta andras erfarenheter och åsikter och tanken var ju när jag skaffade min lille att det skulle bli en dsg, men nu blev det inte så eftersom jag förälskade mej i honom första gången jag såg honom, på kort:o

Det hade inte spelat någon roll vad det hade varit för raser i honom för han tog mitt hjärta med storm.
Trots att han inte kommer från några bra föräldrar (jag har träffat dem, jag kontaktade uppfödaren och åkte och hälsade på) och trots att jag aldrig hade köpt en hund av den uppfödaren just för att hon avlade så oseriöst så är jag så oerhört glad att jag just den dagen tittade på hundannonser.
Annars hade jag ju inte haft min underbare lille kille här, jag hade inte fått allt jag fått av honom.
Jag skulle inte ens ha någon hund just då, jag skulle bara kolla lite och längta eftersom jag inte skulle ha någon förren efter mina operationer.

Jag tror att om min hund, med den bakgrunden han har, med taskig mentalitet på föräldradjuren, dålig uppfödare och dåligt första hem kunde bli en så bra hund så hade jag säkerligen blivit nöjd oavsett om jag skaffar en jrt eller en dsg från en seriös uppfödare.

Men för mej är det lika viktigt att hunden får allt den behöver och eftersom jag vet mina begränsningar så ville jag veta vilken som rent erfarenhets mässigt från så många som möjligt skulle passa mej bäst.
 
Sv: Jrt eller dsg?

Jag tycker också att det skrivs väldigt mycket negativt om jrt här. Låter inte som om ni träffat på jrt:s från seriösa kennlar.
Jag har en jrt, en hane på 1½ år. Min mor har en dsg, och enligt vad som skrivits om de båda raserna i denna tråd så kunde man trott att de bytt ras! Min jrt skäller i princip aldrig, älskar alla hundar (även hanar), han kommer som en klocka på inkallning (trots ett stort viltintresse), vill alltid vara där jag är, blir inte odräglig om han inte får aktivering och tuggar endast på det han får lov att tugga på. Min mors dsg däremot, skäller så fort han hör minsta lilla ljud och skäller när han blir upphetsad, tåler inte andra hanhundar och morrar till och med på de hundar han umgås med. Kräver mycket aktivering annars tuggar han sönder inredningen.

Jag tycker inte det är en slump att min jrt är så pass lugn, för hos kenneln han kommer ifrån är alla hundarna harmoniska.

Mina erfarenheter av de båda hundarna blir därför att rekomendera en jrt!

Halleljua. Många här skriver så hemska ord om JRT. Fast vad jag har märkt så är svenska Jr hårdare än de som är stammade från australien. (har 5 därifrån) Har tränat svenska Jr som är vassare och mer terrier-aktiga
 
Sv: Jrt eller dsg?

Fast det är ju inte så att folk har skrivit hemska saker om Jack Russel Terriers.

Jag är själv ägare till Jack Russel ifrån Irland och så är så gott som en helsåld terrier människa. Därför är det om än viktigare för mig att dessa hundar också får det bra - har sett alltför många Jack Russels som inte får det de behöver.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 927
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 909
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 351
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 442
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp