Jul och ateism

Julen är fin, påminner en om att tänka lite på andra och sprida lite glädje till folk. Oavsett grunden till att vissa firar så tycker jag att hela grejen med jul är fint. Förstår inte folk som orkar haka upp sig på smågrejer hit och dit och väljer att inte fira denna mysiga högtid. Det behövs jul i denna mörka årstid då allt är grått och mörkt och kallt.
 
Som barn reflekterade jag aldrig över julens mening, hela familjen är ateister mer eller mindre, ändå var det en julkyrka och något år en julkrubba och bara en otrolig lycka och mys. Familj julkyrka (på ett bord) ledighet, julklappar, massor med god mat, godis, dekorationer osv. Sedan naturligtvis det klassiska, adventsljusstakar, julgran, lucia. Visst är det så att den 'klassiska' svenska julen är en mishmash av olika traditioner från andra länder vi tagit till oss men de är i grund och botten också religiösa - julgranen var ju från början en tysk medeltidslegend, liksom den svenska tomten och julbocken har sammanfogats till 'finns det några svenska barn här?'

Lucia är ett italienskt helgon som blir levande bränd och dör av att hennes fd älskare stöter ett spjut i sidan på henne och sedan ledsagas till himmelen av änglar. Vilket i Sverige blivit gulliga sm barn som tågar på luciamorgonen och alla oooah och aaah och vilket serveras med lussekatter som till stor del formas till kors, prästens hår, kyrkporten osv. Egentligen lite morbid. Staffan handlar om en ett helgon som dödas av hedningar. Jag älskar ffa engelska julsånger och psalmer och kunde när jag pluggade i York smita in och lyssna i York Minster.

Alla 'vet' att en del svenska traditioner har ett pre-kristet ursprung, Jul som kommer från Yule, grisen som möjligtvis kan spåras till midvinterblotet - även om det även antagligen var mer praktiskt att det var det enda gången man fick färskt kött under vintern. Sedan blir det lite surrealistiskt med alla julmusiken som skvalar, en särskild favorit är Do They Know It's Christmas Time Again' som handlar om svältande barn samtidigt som man trängs för att köpa julklappar. Jag tycker oändligt synd om människor som arbetar inom retail i december.

Ska jag hänga upp julstjärnor i år. Det är vackert och lyser upp mörkret. Eller ska jag hänga upp andra lampor och strunta i allt utom kattens sidenband runt halsen. Julgran? Nu sätter jag upp kattens leksaker som hon fick i en strumpa för många år sedan och skiter fullständigt i, en liten plastgran och lägger hennes julklappar under den. Hur stor hycklare är jag?
 
En sak jag reflekterar över är att flera verkar se sig som ateister eller agnostiker och tycker det känns helt ok med de hedniska traditionerna men inte de kristna och då undrar jag varför?
De hedniska traditionerna handlade väl lika mycket om tro som de kristna?
Varför är en tro mer ok än en annan?

Och kom inte dragande med att de är så gamla, räcker det inte med 2000 år? ;)
 
En sak jag reflekterar över är att flera verkar se sig som ateister eller agnostiker och tycker det känns helt ok med de hedniska traditionerna men inte de kristna och då undrar jag varför?
De hedniska traditionerna handlade väl lika mycket om tro som de kristna?
Varför är en tro mer ok än en annan?

Och kom inte dragande med att de är så gamla, räcker det inte med 2000 år? ;)
Jag tänker lite samma sak. Vad är skillnaden med att fira jul mot att fira midsommar, valborg, halloween, nyårsafton eller födelsedagar? Man firar väl det man vill fira, på det sätt man vill. Ursprunget borde väl ha mindre betydelse och även de flesta religionstraditioner grundar sig väl i något annat.

Jag är inte troende, inte min familj heller. Vi firar jul som en trevlig familjehögtid, har firat midsommar med engelsmän utan att de känt sig som hycklare och mina familjemedlemmar som bott i Asien i flera år har firat det mesta där, utan att vara det minsta troende. Det kan ju vara kul och trevligt ändå. :up:
 
Jag är agnostiker, och jag kan inte påstå att kristendomen genomsyrar en "modern" jul något nämnvärt egentligen? Tomtar, pepparkaksgubbar, julskinka, julgran, glitter, julgranskulor, jansons frestelse, sill, ljus, Kalle Anka och sockerchockade barn? Visst finns det element som har mer eller mindre långsökt kristet ursprung, men jag kan inte påstå att det känns särskilt påfluget.
 
Jag tycker om att fira. Om det är födelsedagar/jul/nyår/midsommar etc är skitsamma.
Jag är inte kristen eller följer någon annan tro.
Jag tycker bara det är mysigt och kul med nära och kära, god mat, presenter etc.
Vi hämtade idag hem lite saker jag haft magasinerat. Där i fanns miljarders julprylar jag glömt och köpt nytt. Sambon har också massor. Så det lär se ut som en tomtenisse spytt här när jag är klar. Jag är lite anti-Grinchen tror jag.
 
En sak jag reflekterar över är att flera verkar se sig som ateister eller agnostiker och tycker det känns helt ok med de hedniska traditionerna men inte de kristna och då undrar jag varför?
De hedniska traditionerna handlade väl lika mycket om tro som de kristna?
Varför är en tro mer ok än en annan?

Och kom inte dragande med att de är så gamla, räcker det inte med 2000 år? ;)

Jag är inte ateist men inte heller kristen så jag får ihop det rätt bra :p :D
 
Jag har inte problem med att fira vad som helst som inte är något jag tror på. Hade jag blivit bjuden på Hanukka hade jag tagit till mig den maten, attiraljerna och sagt som de gör.
Samma med någon muslimsk traditionsbundet firande.

Att använda sig av kristna symboler i mitt firande hör till mina traditioner jag vill ha kvar och för mig ger det en fin stämning, glädje och ro. Ser inget problem med det då de ska symbolisera det goda i religionen. Jag ser inte att de symbolerna skulle symbolisera något dåligt, illa eller fult.

Jag tror ju också på att Jesus funnits men inte som guds son utan som en person som tillskrivits mer än han borde.
 
AABFDE68-1854-4A9D-A3A0-BD3395E3E6F8.jpeg
 
Jag är ateist - kanske en blandning mellan ateist och agnostiker - och får alltid samma tveksamhet inför julen varje år. I USA har man det bra och neutrala 'Happy Holidays' men här i Sverige är det bara god jul. Allting runt julen är också kristet/religiöst, adventsstjärnona, julgranen, lucia med sina tärnor och stjärngossar - det är väl bara pepparkakorna som inte är det. Tom lussekatterna är kristna. För att inte tala om Staffan och alla julsånger utom de som importerats från USA. Maten är god och känns inte som den har någon direkt religiös anknytning?

Jag gillar dekorationerna men samtidigt känner jag mig som en hycklare. Är det någon mer än jag som delar samma ambivalens?

Religiöst förutom kanske då maten, som mer handlade om att använda den vintermat man hade.
Eller tidpunkten som mer handlar om midvinterblot, innan kristendomen kom till Sverige.
Tomten är ju heller inte ett religiöst inslag i Sverige, utan mer traditionell folktro.

Så du kanske ska frossa i tomtar?
eller så kan du kanske tänka att stjärnor är himlakroppar... och att de väckt människors fascination genom alla tider och i olika kulturer. Astrologi, som ju handlar om stjärnor, är ju inte särskilt besläktat med kristendomen...

Själv pyntar jag ogärna, ser inte vitsen. "Firar" med god mat och lite julklappar, dels med min biologiska familj och dels med min "extrafamilj". Och det är ju inte speciellt religiöst grundat.
 
Instämmer med @tanten och @hastflicka.

Sedan... många av Jesus idéer är ju faktiskt fina även om man inte är kristen: Medmänsklighet och att hjälpa de som är svaga och utstötta. Även om man inte tror på honom som Guds son kan man väl fira sådana saker. Gudarna ska veta att vårt samhälle behöver mera av sådant.

Sa pratar vi med barnen om Jesus, att han sakert funnits och var en snall man som gjorde bra saker precis som St Martin och St Nikolaus (bor i ett katolsk land dar dessa helgon firas stort).

Det ar svarare att fira en "okristen" jul har i Österrike jamfort med i Sverige tycker jag. Bara att tomten kommer med julklapparna kanns mer "neutralt" an jesusbarnet som fet ar har.
 
Jag är ateist och firar inte jul.
Jobbar precis som vanligt och märker inte av julen så mycket mer än att det är mer folk som reser. Mera sura och stressade människor, jul verkar högst osunt för väldigt många 😅
Äter julbord med jobbet för att det är en rolig tradition med efterföljande fest.
Har lite julpynt hemma från mamma och pappa som jag plockar fram av nostalgiska skäl.
Ljusslinga utanför ytterdörren, praktiskt eftersom jag jämt gömmer tända utelampan.
 
Jag är lite så där att jag tycker man anammar det man gillar och tar bort det man ogillar, eller inte finner nöje i.
Man kan å andra sidan berätta för sina barn (utan att låta dömande eller pådyvla sin egna åsikt) vad som är vad och de kommer så småningom att själva tänka och vad de kommer fram till, oavsett åsikt, ska inte vara av ondo, även om den inte är min åsikt.

Mina barn, nu vuxna, är inte troende trots firande med både julkrubbor, kyrkobesök och annat superkristet. Själv är jag uppfödd med både "kristen" påsk och ortodox påsk, har en troende förälder, den andra inte. Jag är inte troende men jag älskar allt sådant ändå. Varför begränsa sig för att man inte tror på det som grundat just det man gillar?
 
Jag är inte troende för fem öre, är inte ens medlem i Svenska Kyrkan. Men jag "jular". Jag har plockat ihop det jag tycker om med julen och gör den på mitt sätt utan att analysera det mera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp