Sv: Julen...

Här är det så att pojkarna är hos sina respektive pappor antingen julhelgen eller nyårshelgen. Så varannat år så blir det julfirande på nyåret istället.
 
Sv: Julen...

Varför? För att han är pappa kanske?
Hade det varit som i Elins fall där barnet riskerar att fara illa så vore det ett annat läge. Men nu är det största problemet att lillebror inte får följa med. Ni behöver inte fira två jular utan fira jul med din mamma, sonen och din pappas familj. Sen får dottern julklappar när hon kommer hem. Spara bara en liten symbolisk julklapp till brodern. Det är väl inte konstigare än att systern får presenter när han fyller år och inte han.
 
Sv: Julen...

Kan du inte utnyttja läget nu då?

Typ: "Visst, du kan absolut ta hela helgen. Om du tar båda barnen."

Jag borde väl kunna göra det, men det känns inte helt rätt då heller. Jag vet att jag kommer bli skarpt ifrågasatt av min släkt om jag skickar iväg sonen och det är inte heller så enkelt att stå emot. Sen känns det märkligt att Viktor skulle fira jul med en familj han inte sett eller har kontakt med alls sen snart tre år tillbaka. Vet inte ens om han skulle vilja det själv. Risken finns att han skulle tolka det som att jag vill bli av med honom. Han har haft ett väldigt omtumlande år där hans egen pappa gått från icke närvarande, till att bry sig jättemycket och få åka dit flera gånger och även stanna där en vecka för att pappan återigen ska dra sig tillbaka och inte höra av sig. Det har varit mycket nattvak och sorgsenhet i killen vilket är väldigt tragiskt för en 8-åring.
 
Sv: Julen...

På den tiden min dotter träffade sin pappa så körde vi varannan-varianten. En av oss hade henne lilljulafton+ julafton. En hade juldagen+annandagen. Min släkt anpassade sig och flyttade julafton till juldagen de år hon var hos sin pappa julafton.

Kan ni inte fira lilljulaftom med din släkt? Sen åker dottern iväg och du får extra tid med sonen och mysa med honom med Kalle mm på julafton. Då får han lite extra uppmärksamhet av dig. Köp lite extra godis och hyr en film eller nåt och gör det till er mysdag.

Fast det skulle väl i så fall vara en av de bättre kompromisserna och då exempelvis att han hämtade henne julaftons förmiddag kanske. Den uppdelningen känns betydligt mer ok. Det är ju lite den uppdelningen jag vill ha medan han vill ha hela julhelgen och som jag förstått även dagen innan julafton för att inte behöva åka på julafton.

Det som stör mig i denna situation är ju att han faktiskt sagt att jag visst får ta henne juldagen, men han vägrar köra, för det är så besvärligt och jobbigt och stressigt och han tänker inte osv. Vill jag ha henne juldagen får jag hämta henne i Östhammar och så är det med det liksom. Jag ska försöka öppna för att vi iaf åker halva vägen var och kanske möts upp på lämpligt ställe men jag tvivlar på att han kommer gå med på det. För honom handlar det mer om egen bekvämlighet än att hitta en lösning som faktiskt skulle vara ok för alla parter.
 
Sv: Julen...

Varför? För att han är pappa kanske?
Hade det varit som i Elins fall där barnet riskerar att fara illa så vore det ett annat läge. Men nu är det största problemet att lillebror inte får följa med. Ni behöver inte fira två jular utan fira jul med din mamma, sonen och din pappas familj. Sen får dottern julklappar när hon kommer hem. Spara bara en liten symbolisk julklapp till brodern. Det är väl inte konstigare än att systern får presenter när han fyller år och inte han.

Det är hennes storebror som inte får följa med. Han är 8 och hon 4. Det kanske låter som ett ringa problem men när man har en vek känslig kille som har stora problem med sin egen pappa och med relationer över huvudtaget så är det inte så enkelt. Han är dessutom stor nog att begripa skillnad på jul och födelsedag och även nu på hennes födelsedag så vet han ju rent teoretiskt att det är Mirandas dag men han har svårt att hantera det med, då systern alltid får mer uppmärksamhet från fler personer (hennes släkt) än han själv får. Senaste året lovade hans pappa att komma men dök inte upp, han kom inte heller i efterhand och gratulerade. Ett par månader senare dök han upp som gubben i lådan och Viktor blir alldeles till sig och gör allt han kan för så mycket pappakontakt som möjligt. När han sen kommer hem är han å ena sidan lycklig men å andra sidan gråter han och är otrygg i ifall pappan stannar i hans liv nu eller ej.

Sen det här med att han ska bestämma för att han är pappa? Va? Menar du verkligen att han har bestämmanderätt bara iom sitt kön? Vi har gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Det är inte så att han har mindre tid med henne än vad jag har, borde det då inte vara något vi gemensamt diskuterar fram med hänsyn till alla inblandade, då främst Miranda?
 
Sv: Julen...

Sen det här med att han ska bestämma för att han är pappa? Va? Menar du verkligen att han har bestämmanderätt bara iom sitt kön? Vi har gemensam vårdnad och varannan veckas boende. Det är inte så att han har mindre tid med henne än vad jag har, borde det då inte vara något vi gemensamt diskuterar fram med hänsyn till alla inblandade, då främst Miranda?

Jag menar att att han och Miranada har rätt att fira jul ihop, precis lika mycket som du och Miranda.
 
Sv: Julen...

Jag menar att att han och Miranada har rätt att fira jul ihop, precis lika mycket som du och Miranda.

Ok då förstår jag vad du menar. Jag håller absolut med om att vi har liks stor rätt att fira med henne. Det är ju därför jag tycker att han ska ta julafton detta år då de ska vara hos hans syster, men att jag ska få en chans att ta juldagen och även hinna fira den med min familj.

Nu är det ju långt kvar till jul och ämnet är långt från färdigdiskuterat men jag tycker det är intressant att läsa andras åsikter i frågan.
 
Sv: Julen...

dök han upp som gubben i lådan och Viktor blir alldeles till sig och gör allt han kan för så mycket pappakontakt som möjligt. När han sen kommer hem är han å ena sidan lycklig men å andra sidan gråter han och är otrygg

:cry::cry::cry:

Det DÄR förstår jag precis :eek:

Nej, han har inte råd att få sitt hjärta krossat av dotterns pappa också, en gång till.

Du får bita i det sura äpplet och hämta dottern. Kan du inte få hjälp av någon i din släkt med bilandet?
 
Sv: Julen...

:cry::cry::cry:

Det DÄR förstår jag precis :eek:

Nej, han har inte råd att få sitt hjärta krossat av dotterns pappa också, en gång till.

Du får bita i det sura äpplet och hämta dottern. Kan du inte få hjälp av någon i din släkt med bilandet?


Min tanke nu är väl att försöka få till att vi möts halvvägs, typ Uppsala. Har inte tagit upp det med pappan än och just nu behöver jag avvakta för att se när och hur han tar upp det. Pappan kräver lite tid att tänka, när han fått gjort det ett tag eller man vänder på resonemangen brukar det först vara total bakut men sen kommer han och säger att det kanske inte var så dumt iaf. I vårt fall är det ju jag som är den verbala och det vet jag skrämmer honom lite.
 
Sv: Julen...

Känner igen din problematik. Det är svårt när man har olika fäder och de inte bryr sig lika mycket.

I mitt fall har jag kompenserat det barnet som inte får lika mycket genom att själv ge mer till henne av allt, och det har fungerat. Dottern som får mycket tid, uppmärksamhet och saker av sin far har med tiden själv insett det orättvisa och tycker det är bra att jag gett storassystern mer.

När det kommer till jul har jag precis som Silverkedjan inte svårt för att vara flexibel, den är inte ett dugg helig för mig. Stämningen finns ju där i rätt många dagar runt omkring.

Vi har rätt ofta firat julafton allihopa dagen innan, inklusive allt. Alla har fått sina paket och lillasyster har sedan åkt och firat julafton med sin andra släkt i lugn och ro. Syskonet som "blev kvar" hemma sparade jag ett paket till som hon fick på julafton. Ofta med något i som går att göra(beroende på ålder), typ spel, badsaker, böcker och annat så hon fick mysa länge med det. Dessutom fanns ju hela julkittet kvar och julafton blev en mysig dag för bara oss med fullt kylskåp, gran och hela köret.

För lillasystern som åkte var det rätt skönt att slippa stressa emellan. Har en bonusson också och han ska vallas runt till hela släkten under julen. Halva julafton här, halva där, juldagen nånannanstans osv, kul för de vuxna men hur kul är det för honom? Tänk på den aspekten när det gäller din lilla dotter, kan ju vara skönt för henne att slippa fara runt hit och dit i syfte att skapa julstämning åt de vuxna.....
 
Sv: Julen...

Jag menar att att han och Miranada har rätt att fira jul ihop, precis lika mycket som du och Miranda.

*egentligen kl*
Jag tycker att det är ledsamt att det inte fokuseras mer på _barnens_ rätt. I det här fallet Mirandas och Viktors rätt att få fira jul i lugn och ro. Du kan inte försöka göra så, pigleton, att du ber din familj att ge dig Mirandas julkappar i förväg så att du kan skicka med dem ihop med dina egna när hon åker till sin pappa. På så sätt kan du och Viktor och din familj fira jul på julafton, och han får sina julklappar på julafton, och sedan när Miranda kommer hem kan ni mysa till det lite alla tre och kanske äta lite gott utan att det behöver vara julafton en gång till. Och så behöver inte Viktor känna att han får sitta och titta på när Miranda öppnar julklappar.

Undrar lite smått om Viktor får hjälp med sina känslor av en psykolog eller liknande? Utifrån egen erfarenhet tror jag att det kan bespara honom framtida bekymmer med sin relation till båda pappafigurerna och ge honom hjälp att reda ut sina känslor.
 
Senast ändrad:
Sv: Julen...

Visst är det här drickande på jul en märklig förteelse?? Jag förstår inte alls varför folk gör det!!
 
Sv: Julen...

Nej jag släpper inte iväg henne till honom denna julen, som det ser ut NU. Men det komemr fler jular..... Jag hoppas att även han går på min linje att dela upp helgen istället för att ta varannan.

Jag var ett varannan helgbarn och jag minns min jul hos pappa som den värsta någonsin!!!!!!:cry: Jag var 11 år och så enormt ledsen över att jag skulle behöva fira jul med honom och hans nya flickvän med söner. Jag kände mig utanför och ville bara ha julen med mamma.
 
Sv: Julen...

Undrar lite smått om Viktor får hjälp med sina känslor av en psykolog eller liknande? Utifrån egen erfarenhet tror jag att det kan bespara honom framtida bekymmer med sin relation till båda pappafigurerna och ge honom hjälp att reda ut sina känslor.


Viktor har ej fått stöd hos psykolog, har försökt få komma in på BUP flera gånger med honom men inte fått till det. Har ringt själv, då hänvisades det till remiss, har försökt få via BVC, då tyckte de inte det behövdes och vill ej skriva remiss, har försökt via skolsköterskan men det har inte hänt nåt än. Viktor har dock fått gå till skolsköterska och prata ur som om saker han upplevt som jobbigt. Tyvärr råder det brist på skolkuratorer här. Jag förösker se till att de som finns runt Viktor är insatt i problematiken, senast idag pratade jag med hans lärare om att han blivit retad för att han inte träffar sin pappa. Jag försöker även få till en kontaktfamilj åt Viktor som ska ge honom ett avbräck och chansen att känna sig utvald och speciell. Det är tyvärr även brist på kontaktfamiljer.

Det är liksom så svårt att försöka räcka till för allt detta.
 
Sv: Julen...

Vi försöker så gott vi kan. Jag har öppnat upp senaste året och försökt förklara för sonen varför saker är som de är och till och med pappan har jag fått att förklara en del saker nu i somras när kontakten faktiskt fungerade. Nu har de dock inte hörts sen i slutet på juli igen och det börjar märkas på sonen. Han blir så osäker, vill lägga in pappa i diskussioner men samtidigt inte prata om honom.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 849
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 117
Senast: Acto
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 775
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 381
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp