Julkalendern?

Såg första avsnittet ikväll med sonen (4 år), håller fast vid att den verkar skittråkig tyvärr.
Sonens kommentar var " mamma den var lite konstig" så han tyckte väl inte jättebra om den han heller.
Får se hur den är i fortsättningen
 
Och min 4,5-åring satt som klistrad! Men vi har varit på museet i Gamla Uppsala många gånger så hon kände igen stilen på hus, mat och kläder och vet vad blot är. Bor man i Uppsala och har en mamma som hade Gustav Vasa som idol som barn :D (bytte dock till drottning Margareta senare!) så blir man tidigt fostrad i den historiska andan ;)
Hon ville iaf se ett avsnitt till på en gång efteråt, och så intresserad var hon inte av förra årets julkalender. Hedenhös sågs däremot om och om igen. Jag anar ett mönster! :p
 
Nä jag gillade det inte. Detta var inte en julkalender, det var en blandning mellan barndokumentär och realityshow. Väldigt konstigt format för att vara julkalender. Barnens kommenterande var (även om de var roliga) väldigt malplacerade i en julkalender. Och Erik och Lottas skådespelarinsatser var väl inte briljanta direkt..
 
Alltså jag vet inte riktigt vad jag tycker om själva mockumentär-upplägget. Vissa repliker är roliga men jag saknar en riktig berättelse att fastna i, jag vet inte riktigt hur det ska vara spännande i 22 avsnitt till. Men jag tycker verkligen mat är det tråkigaste på jorden att titta på :p.

Samtidigt så upplever jag att faktan känns rätt tillgänglig för barn(?). Och så tycker jag om hur självklart barnen pratar kring alla människors lika värde, det hade varit svårt att få in utan det dokumentära inslaget när det rör epoker före nutid. Framför allt så bara älskar jag hur SVT synliggör den skevt skrivna historien och verkligen lyfter fram problematiken (och kvinnan) i detta! :love:
 
Underbar! Älskar att barnen får kommentera så mycket. Den liknar som väntat Historieätarna väldigt mycket i upplägget. Kan dock tänka mig att denna kalender kan komma att generera samma typ av upprördhet som Luciafirandet i Malungs kyrka 2004 (bästa lucia i SVT ever om någon frågar mig). "Det är inte så här lucia/julkalendern SKA vara!!!1111%&!!!!"
 
Underbar! Älskar att barnen får kommentera så mycket. Den liknar som väntat Historieätarna väldigt mycket i upplägget. Kan dock tänka mig att denna kalender kan komma att generera samma typ av upprördhet som Luciafirandet i Malungs kyrka 2004 (bästa lucia i SVT ever om någon frågar mig). "Det är inte så här lucia/julkalendern SKA vara!!!1111%&!!!!"

http://www.gd.se/opinion/insandare/fy-vilken-kalender

:D

"Det är även minderåriga som tittar och hur kan man då visa avsnitt där man berättar hur barn blir till? Fy!"

:nailbiting:
 
Jättekul att läsa allas reflektioner!

Jag såg även dagens avsnitt (efter att mycket, mycket förfärat ha konstaterat att Gyllene Knorren tydligen inte längre finns att se på youtube???) och tja asså... ja, det är lärorikt, men det hade det ju kunnat vara med en riktig story också??? Jag tänkter typ Salve, böckerna om Theo o Ramona, ett sånt upplägg...! Det hade jag velat ha!

//r
 
Jag håller med dig, @strawberrysylt. Jag saknar en historia som binder ihop avsnitten hela vägen fram till julafton. Jag var exempelvis skeptisk mot Barna Hedenhös också, men blev positivt överraskad av den, men där fanns liksom en röd tråd. Det känner jag inte riktigt finns här.

Jag är intresserad av historia, och för en vuxen/ett lite äldre barn känns det här absolut intressant (även om jag, precis som någon annan tidigare skrev, är totalt ointresserad av matlagning och gärna hade sluppit den biten :p), men jag är fortfarande skeptisk till vad yngre barn tänker. Nu är det rätt länge sen jag gick i de låga årskurserna, men jag har för mig att vi inte läste vikingatiden förrän i typ trean (?) och även om man antar att de allra minsta kanske inte har så mycket ut av en annan julkalender heller så känns det här kanske lite svårt även för någon som är sex-sju?
 
Jag har tittat på de två första avsnitten tillsammans med sonen (9 år) och jag tycker barnen är väldigt charmiga, men sonen är inte så imponerad av upplägget. Å andra sidan är han så lycklig över att han får se på TV på morgonen att det inte verkar spela någon större roll ;).
 
När jag var 12 gick Allrams höjdarpaket. Uttryckt i mina känslor då var det den värsta skiten som fanns, handlade om ingenting, ingen snö, bara gaphalsiga fån som .. ja, jag visste inte vad de gjorde. Det året var kalendern riktad till en yngre publik, som jag förstått det så skiftar svt lite i vilken ålder de riktar sig till.

Angående hur yngre barn tar emot kalendern, alltså. :)
 
Hmm ja det var första avsnittet det...

Jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Jag gillar att det är lärorikt, för det tycker jag den var och jag är matintresserad så den biten gillar jag. Historia kan jag inte så mycket om så det känns som ett bra sätt att lära sig the basics, på ett lättillgängligt o roligt sätt. Hoppas barn tycker likadant. Jag har ju själv inga barn att titta med, någon som kollar med barn? Vad tyckte de? (Jag tänkte lite på Kim M Kimselius böcker om Thea och Ramona, någon som läst? De böckerna diggar jag, min ålder till trots^^)

Kanske lite väl dokumentär-upplagt som någon skrev innan också, ingen riktig story liksom... ingen julstämning fick/har jag, men det är ju bara 1a dec o ingen snö, så... hoppas den kommer!

//r

Helt OT nu, men vad roligt att du gillar Kim M Kimselius böcker. Är själv korrekturläsare till henne och har förstått att hennes böcker är populära i skolor och bra på att få barnen intresserade av historia. Tycker det är kul att hon har så varierande historiska händelser och tidsepoker i sina böcker.

On topic igen:
Jag saknar en berättelse att följa och längta efter en fortsättning på i årets julkalender. Har själv aldrig fastnat för Historieätarna och gillar inte Erik Haag, så jag kollade bara halva avsnittet igår innan jag gav upp. Programupplägget är en bra idé, men inte som julkalender. Jag och sambon kommer istället att kolla på gamla goda Sunes jul i år. :p
 
Jag har inte tittat än men även om jag gillar delar av konceptet och tyckte Historieätarna var kul så tror jag inte den kommer nå upp till de allra bästa kalendrarna och hoppet tänds inte direkt av vad ni skriver här :cautious:
 
@Ingela_S Åh, vad roligt! Ja, jag tycker de är jättebra! De senaste hon skrivit har jag nog inte läst, men många av de första har jag läst många gånger om =)

Ja, det kan jag tänka mig och det hoppas jag! Jag är ju själv lite äldre och har inga barn ikring mig, men jätteroligt att höra att de är poppis på skolorna.
Efter att ha läst boken om snapphanar, åkte jag och mitt ex runt o kollade på ställen hon hade med i boken, jätteskoj!

//r
 
Jag har sett de första två avsnitten nu och jag tror att den kan bli hur bra som helst! Intressant, roligt och dessutom så NICE att avsnitten verkar vara more or less fristående!!! :D (med andra ord; jorden går inte under om man missar ett avsnitt) Dessutom tror jag att julkänslan kommer!!Tanken är väl att de, förutom vad folk åt/hur de levde, även ska visa hur man har firat jul genom tiderna så jag tror på att det här kan bli en riktigt mysig och julig kalender om man ger den tid! :) Det här blir toppen!!!

(P.S jag kollar parallellt med denna även på Pelle Svanslös, för att få i mig en daglig dos av barnslig julglädje)
 
När jag var 12 gick Allrams höjdarpaket. Uttryckt i mina känslor då var det den värsta skiten som fanns, handlade om ingenting, ingen snö, bara gaphalsiga fån som .. ja, jag visste inte vad de gjorde. Det året var kalendern riktad till en yngre publik, som jag förstått det så skiftar svt lite i vilken ålder de riktar sig till.

Angående hur yngre barn tar emot kalendern, alltså. :)

Gud, det bottennappet hade jag glömt! Det var definitivt då jag slutade titta på julkalendern, även om jag var lite äldre än tolv. Jag var nog fjorton då, vilket betyder att min lillasyster måste ha varit sex, och inte ens hon gillade den. Sen började jag återuppta julkalendern i vuxen ålder i och med att de sände en ny Greveholm, även om jag gjorde ett litet gästspel med Gyllene Knorren 2010. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 799
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 914
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp