Julkalendern?

När jag var 12 gick Allrams höjdarpaket. Uttryckt i mina känslor då var det den värsta skiten som fanns, handlade om ingenting, ingen snö, bara gaphalsiga fån som .. ja, jag visste inte vad de gjorde. Det året var kalendern riktad till en yngre publik, som jag förstått det så skiftar svt lite i vilken ålder de riktar sig till.

Angående hur yngre barn tar emot kalendern, alltså. :)

lite OT men...

2004 var jag 6 år och jag tycker, sådär 11 år senare, att Allrams Höjdarpaket är den allra bästa julkalendern! :D Älskar dockorna, älskar humorn ("Silvia, jag är allergisk mot dig") och jag ÄLSKAR musiken!! Skulle helst se den VARJE år :love: Men mina jämnåriga kompisar tycker inte alls som jag så jag verkar vara rätt ensam om att älska Allram och Höjdarna?? :confused:
 
Så, ska ni se på julkalendern? =D

Jag ska, tror väl inte det kommer bli nåt i stil med Greveholm eller Gyllene Knorren, men ska ge den en chans =D
Brukar se om någon/några kalendrar varje år också, tror det blir Knorren i år =)

Och, en fråga som hör till, har ni snö där ni bor? Ingen snö här, hade jag velat ha!!

//r

Såg alla 3 avsnitt nu. Tycker det är skitbra :) :)
 
Hmm... jag har ännu inte sett dagens avsnitt och överväger att sluta se kalendern, men den har ju fått positiv respons här från flera av er, så... får se hur jag gör..


//r
 
Dagens avsnitt var lite träligt, det måste jag hålla med om, men det var lite roligt att kunna peka och säga "haha, där gick jag för mindre än en halvtimme sedan" och "va roligt att de gick in genom den dörren i ena änden av stan men helt plötsligt dök upp i ett annat hus" :D
 
Jag kan inte bestämma mig vad jag tycker! Än så länge har jag gillat avsnitten men jag tänker att det kanske blir lite tråkigt i längden om alla avsnitt är uppbyggda på samma sätt?

Jag ska i alla fall fortsätta kolla ett tag till :) Och hoppas Cleo (?) är med igen för hon är ju så söt!
 
Jag gillar den överlag! Jag tycker att upplägget är roligt och att det är lärorikt och intressant, men jag undrar om små barn förstår Erik och Lottas humor, det kan säkert vara svårt med alla ironiska kommentarer och ansiktsuttryck. Hade också gärna sett en lite magisk och härlig historia/röd tråd invävd i avsnitten. Älskar Cleo, sötaste ungen jag sett på länge!
 
Jag funderade på en grej..
Först vill jag konstatera att den här julkalendern är ju en helt ny typ av julkalender.
Jag tittade på nyheterna igår där det handlade om just julkalendern. Först läste de upp lite twitterinlägg (?), sedan intervjuade de några barn.

Twitterinläggen som var negativa gick ut på att det här var mer som en dokumentär, barn ska inte behöva lära sig historia i julkalendern utan den ska vara ren underhållning. Barnen tyckte julkalendern var okej, men lite tråkigt med all fakta.

Är det så att vi premierar okunskap?! Varför denna skygghet för att lära?! Jag tänker mig att den här julkalendern har enorm potential, men den kräver också visst engagemang från föräldrarna som kanske kan förklara och diskutera hur det var under varje tidsepok utifrån det som framkommer av julkalendern.
 
Jag tror att barn är nyfikna och vill lära sig saker, men jag känner att man hade kunnat lägga upp kalendern på ett roligare sätt! Med en handling! =)

//r
 
Jag har precis sträckkollat på de fyra första avsnitten. Jag tycker att den är både rolig och intessant och kommer absolut att fortsätta kolla :) För min del var det inte många barndomsår som jag var tillräckligt stor för att förstå och uppskatta julkalendern och tillräckligt liten för att inte tycka det var töntigt. Det är nog snudd på omöjligt att göra en kalender som passar alla barn, så jag tycker om att de varierar sig. Mina favoriter de senaste åren har varit Hotell gyllene knorren och Tjuvarnas jul, men personligen tycker jag att julen går på extrem overload redan från typ november, så det gör mig inget om julkalendern inte är "snö och tomtar" varje gång. :)
 
Har aldrig kollat på julkalendern men denna fick mig att testa. Har aldrig förstått grejen men denna är ju hittills jättebra! Hade varit mysigt att sitta med egna barn och få förklara hur livet funkade förr.
 
Jag frågade mina småkusiner (5 och 8 år gamla) vad de tyckte om julkalendern häromdan. Åttaåringen, lite lillgammal av sig, tycker den är bra. Femåringarna tycker den är "okej, men den handlar ju inte om något". Då hör det till saken att deras favoritprogram för övrigt är Halv åtta hos mig respektive Bygglov, så de tittar redan på "vuxenprogram". ;)

Överlag känns det som att vuxna uppskattar den mer, och det är säkert positivt i den bemärkelsen att fler föräldrar faktiskt sätter sig ner med sina barn och kollar. Jag och mina syskon har alltid tittat på julkalendern med mamma, och det har varit en mysig tradition som man minns så här i efterhand. En vuxen kanske inte fick ut så mycket av Allram eller den där superhjälte-kalendern.

Jag tycker Erik är rätt underhållande, och Chloe är ju jättesöt och charmig. :love:
 
Jag älskar den! Men sen tycker jag ju att Historieätarna är det bästa programmet nånsin. Cleo är redan en stor favorit, så söt och bara sprutar ur sig roliga citat :)
 
Jag och 4,5-åriga dottern är nu i fas med resten av Sverige :p Vi gillar den. Dottern kommenterar maten och tycker att vi ska laga rätt många av rätterna. Någon som har förslag på var jag hittar bäver? :D

Sen tidigare är vi historieintresserade båda två och matlagningsprogram ser vi i ohälsosamma mängder. Det gör att kombinationen känns bra för vår del. Dottern har inte haft synpunkter på att det skulle saknas handling. Hon tycks anse att tidsresan är handlingen och jag håller med henne :)
 
Jag och 4,5-åriga dottern är nu i fas med resten av Sverige :p Vi gillar den. Dottern kommenterar maten och tycker att vi ska laga rätt många av rätterna. Någon som har förslag på var jag hittar bäver? :D

Sen tidigare är vi historieintresserade båda två och matlagningsprogram ser vi i ohälsosamma mängder. Det gör att kombinationer känns bra för vår del. Dottern har inte haft synpunkter på att det skulle saknas handling. Hon tycks anse att tidsresan är handlingen och jag håller med henne :)
Typ samma reaktion här hemma. Idag gick ungen baklänges och hävdade att hon var en häxa :D
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 799
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 311
Senast: Cattis_E
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 594
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp