Julklapp till pedagoger?

Vi samlade ihop till en present vid avslutningen i våras men gav ingenting i julas. Jag hade tänkt ge en chokladask typ men blev aldrig av eftersom mina barn blev sjuka precis innan jul. Nu är mina barn på en ny avdelning så är rätt många föräldrar jag inte har koll på så kanske gör likadant i år med en mindre symbolisk present typ.
 
Jag har bara träffat ett fåtal av föräldrarna på vår avdelning, det var väl sex stycken som kom på föräldramötet som var förra veckan och har träffat ett par stycken vid lämning på morgonen. Så räknar inte med att det blir någon insamling eller så.

Skulle gärna vilja ge något litet som uppskattning dock för de är verkligen helt underbara. Funderar på att göra bokmärken eller något sådant tillsammans med dottern :)
 
En kollega till mig älskar att baka och brukar göra lite kolor eller liknande och ge i lite cellofan och så får henness barn skriva/måla kort till, Tycker det var lite gulligt och rätt lagom :)
 
Har dåligt med förslag, men vill bara påminna om att det dels är ett ”krav” att man samlar så presenten är från alla, då det annars kan uppfattas som muta.
Sen bör man hålla värdet lågt eftersom presenter kopplade till yrket ska förmånsbeskattas om de är av ”betydande värde”. Lite trist att det behöver vara så, men kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.
 
Har dåligt med förslag, men vill bara påminna om att det dels är ett ”krav” att man samlar så presenten är från alla, då det annars kan uppfattas som muta.
Sen bör man hålla värdet lågt eftersom presenter kopplade till yrket ska förmånsbeskattas om de är av ”betydande värde”. Lite trist att det behöver vara så, men kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.

Skulle just skriva något liknande. Jag jobbar inte på förskola men väl inom vården där det också ibland dyker upp gåvor från patienter. Medan jag verkligen förstår välviljan och viljan att visa uppskattning så är det inte en odelat positiv känsla att ta emot gåvor i sin yrkesroll. Ett verbalt tack är alltid mer än tillräckligt!

Så ja, även från ett rent känsloperspektiv: så håll nere på värdet på presenten och se gärna till att både avsändare och mottagare är kollektiv (från alla barn, till alla pedagoger).
 
På vår förskola (och våra bekantas förskola) är det absolut vanligt att man köper present, både vid julavslutning och sommaravslutning. Känns som att det är rätt generösa presenter på vår förskola, jag har inte sett någon insamling utan alla köper själva. Vi har försökt hålla det relativt enkelt med lite praktiska saker, en vattenflaska i somras och reflexer förra julen men känns helt klart lite fattigt mot en superfin stor hortensia. Finns såklart inget krav utan är mer en gest för att visa att man uppskattar deras arbete.
 
På vår förskola ges inget till jul, utan när de slutar på en avdelning på sommaravslutningen. Dvs flyttar upp från småbarn- till storbarnsavdelning eller går till förskoleklass. Det är frivillig gemensam insamling, 10-20 kr per barn och helt frivilligt, från alla barn till pedagogerna på den avdelningen. Hade känt mig ganska obekväm i att vi som enskild familj skulle köpa något till pedagogerna faktiskt. Trevligare att de kan få något lite större från fler, och att de som inte vill eller inte har möjlighet att ge inte utmärks liksom :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 545
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 483
Senast: Fibusen
·
Gnägg Snart är det jul! Jag är redan i julmode och lyssnar ivrigt på julmusik och planerar för julen tillsammans med Halle. Hur brukar ni...
Svar
16
· Visningar
1 125
Senast: Fiorano
·
Kultur Hallå! Sonen slutar förskolan snart, har köpt ett presentkort på lokala bageriet till pedagogerna så de kan köpa fika till...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp