Nån som är med eller känner någon i hemvärnet?

Bukefalos 30 år!

KesoNeso

Trådstartare
Inte det bästa prefixet, men visste inte vilket jag skulle välja.

Jag tänkte köpa en termos eller termosmugg med namn i julklapp till en som är med i hemvärnet.
Frågan är bara vilket av det som han skulle ha bäst nytta av när han är ute på övning?

Personen är även ute och reser en del och ibland fotograferar i naturen.

Själv dricker jag inte kaffe eller andra varma drycker så jag använder varken det ena eller andra, men jag har fått uppfattningen att termosmugg inte håller värmen särskilt länge.

Stämmer det ? För i så fall kanske en termosflaska är bättre, men då kommer frågan om en sån är för klumpig på övning?

Någon som vet?

Tacksam för hjälp, det börjar ju bli lite bråttom :D

Jag tänkte köpa en termos eller termosmugg med namn i julklapp till en som är med i hemvärnet.
Frågan är bara vilket av det som han skulle ha bäst nytta av när han är ute på övning?

Själv dricker jag inte kaffe eller andra varma drycker så jag använder varken det ena eller andra, men jag har fått uppfattningen att termosmugg inte håller värmen särskilt länge.

Stämmer det ? För i så fall kanske en termosflaska är bättre, men då kommer frågan om en sån är för klumpig på övning?

Någon som vet?

Den termos man får ut är jättebra, men man får bara ha vatten i den. Så en termosmugg att ha kaffe i är jättebra. Clas Ohlsons är rätt bra, de med grå gummerad yta. Den mindre får plats i bröstfickan.

Den termos man får ut är jättebra, men man får bara ha vatten i den. Så en termosmugg att ha kaffe i är jättebra. Clas Ohlsons är rätt bra, de med grå gummerad yta. Den mindre får plats i bröstfickan.

Jag tänkte som sagt en med hans namn på så jag blir ju tvungen att ta vad de har att välja på där den ska tryckas.
Men du tror alltså en termosmugg skulle bli bäst?
Om man bara får ha vatten i hemvärnets, borde han inte vilja ha en egen då? Om han är på övning.
Jag vet ju inte hur det fungerar så han kanske inte är ute i skogen och springer med packning och grejor som jag inbillar mig :D

Jag tror en termosmugg riskerar bli en överflödig pryl, är inte med i hemvärnet men gjort militärtjänst.

Menar du bara termosmugg så att en termosflaska är bättre, eller menar du både och är överflödigt?
Jag tänker mig termosmugg mer är användbar inomhus. När vi hade övning och man satt vakt var det inte läge att använda något av dem men en termos skulle man t.ex. kunna fyllt med kaffe vid lunch för att ha sen ha efter ett kallt vaktpass.

Fast jag är ju inte med i hemvärnet så ta inte det jag skrev som allmängiltigt :)

Jag tänker mig termosmugg mer är användbar inomhus. När vi hade övning och man satt vakt var det inte läge att använda något av dem men en termos skulle man t.ex. kunna fyllt med kaffe vid lunch för att ha sen ha efter ett kallt vaktpass.

Fast jag är ju inte med i hemvärnet så ta inte det jag skrev som allmängiltigt :)

Lite så jag föreställer mig också, att han kan ha mer nytta av en termos. Men jag har egentligen ingen aning.
Dessutom vet jag inte hur det fungerar, han är chef av något slag (jag kan inte indelningarna, kanske plutonchef?) och jag vet inte om han gör samma saker som andra man hör om som är på övning då.

Någon som vet?

Tyvärr verkar inte min favorit finnas kvar längre. :( Jag har en stanley trigger action, kombo mellan termosmugg och termos, helt läcksäcker och lätt att dricka ur. Jag har med den ut på jakt i ryggfickan och den håller värmen i flera timmar.

Vilket märke är det? Jag har testat olika men inte varit nöjd, kaffet har svalnat för fort.
Tefal. Ser att den finns på net on net verkar det som. Jag har till och med gjort te på kvällen låtit den vara till 5 på morgonen och det är lagom varmt på morgonen. Så lagom att man kan dricka utan bränna sig.

Tefal. Ser att den finns på net on net verkar det som. Jag har till och med gjort te på kvällen låtit den vara till 5 på morgonen och det är lagom varmt på morgonen. Så lagom att man kan dricka utan bränna sig.
Ska kolla den, tack! En bra termosmugg är guld värd.

En följdfråga.
När jag tittar på olika alternativ så är det många som har sugrör, pip eller bara ett litet drickhål.
Blir det bra att dricka kaffe ur? Blir det gott?
Mitt ex sa alltid att man inte kan dricka på det viset för man bränner sig…..?

Jag tänkte som sagt en med hans namn på så jag blir ju tvungen att ta vad de har att välja på där den ska tryckas.
Men du tror alltså en termosmugg skulle bli bäst?
Om man bara får ha vatten i hemvärnets, borde han inte vilja ha en egen då? Om han är på övning.
Jag vet ju inte hur det fungerar så han kanske inte är ute i skogen och springer med packning och grejor som jag inbillar mig :D
Nu är jag inte med i hemvärnet.
Men jag har en känsla av att många av de man kan beställa med tryck är billigare variant med sämre egenskaper. Har ett par sådana, och de är ingen höjdare.

Jag hoppas jag har fel och det finns jättebra sådana, men försök hitta oberoende recensioner av den modell de har, om det går.

Oavsett mugg eller termos så välj en av vettig kvalitet. En som inte håller värmen eller i värsta fall läcker kommer bara bli en skräppryl som blir mer belastning än nytta. Få saker gör en mer irriterad än att upptäcka att det är kaffe överallt utom i muggen när man är ute.

En termosmugg kan vara svår att ha med sig. En termos är lättare att få ner i stridspackningen. Jag skulle valt termos.
Håller med! Hade valt termos alla dagar i veckan både när jag gjorde lumpen och var aktiv i hemvärnet. Även nu förresten. Har typ aldrig haft en termosmugg som inte läcker...

Tyvärr verkar inte min favorit finnas kvar längre. :( Jag har en stanley trigger action, kombo mellan termosmugg och termos, helt läcksäcker och lätt att dricka ur. Jag har med den ut på jakt i ryggfickan och den håller värmen i flera timmar.
Den är jättebra, särbon har också en sådan när han jagar och jag har en med även om jag inte jagar. Tyvärr var det något fel med locken så de återkallades och man fick ett nytt lock som inte är lika bra att dricka ur.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka