Julmatens hållbarhet i kyl

nickan1

Trådstartare
Läste att kokt julskinka håller sig en vecka i kylen men vi har alltid haft vår betydligt längre i kylen än så utan att bli sjuka, 3-4 veckor. Vi har 3 grader i vårt kylskåp och det är väl kallare än vad en del verkar ha det. Vi kokar julskinkan själva. Prinskorv och köttbullarna behöver man väl däremot äta upp inom någon vecka och krämig sill inom några veckor iallafall beroende på vad de innehåller.

Vad är er erfarenhet av julmat hur länge håller det sig?
 
Läste att kokt julskinka håller sig en vecka i kylen men vi har alltid haft vår betydligt längre i kylen än så utan att bli sjuka, 3-4 veckor. Vi har 3 grader i vårt kylskåp och det är väl kallare än vad en del verkar ha det. Vi kokar julskinkan själva. Prinskorv och köttbullarna behöver man väl däremot äta upp inom någon vecka och krämig sill inom några veckor iallafall beroende på vad de innehåller.

Vad är er erfarenhet av julmat hur länge håller det sig?
Jag vet inte, men jag tror att jag tröttnar på maten fortare än den blir dålig. Om vi har stora mängder av något så fryser jag hellre in och använder vid senare tillfälle.
 
Jag fryser in, både i lunchlådor och för sig :).

Att äta rester varje dag i en vecka är ganska så tråkigt ;).
 
Det mesta håller avsevärt längre i kyl än gemene man tror. Speciellt om det är korrekt hanterat hela vägen i fråga om förberedelse, tillagning och sen som tillagat, men själv är jag inget fan av att äta rester sådär direkt efter. Oavsett om det gäller julmat eller något annat, så de gånger det finns ett "överflöd", så fryser jag in det ganska omgående.
 

Liknande trådar

Äldre På julaftons morgon brukar jag gå upp tidigt och göra risgrynsgröt, jag älskar det men det är ju inte det nyttigaste så jag brukar göra...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 269
Senast: Sel
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 626
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 715
Senast: mackan
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 911
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp