Jultråden 2019

Maken är på julbord med jobbet så jag har passat på att mysa hemma med ljudbok, lagat julgröt och bakat lussekatter ❤. Julstämningen börjar infinna sig. Lussekatterna är nog bland de mest lyckade jag nånsin bakat, hade i en burk vaniljkesella och de smakar fantastiskt och formligen smälter i munnen 😋.

Visa bifogad fil 40654

Men du sådär kan du ju inte skriva utan att bifoga receptet :D:d.
 
Men du sådär kan du ju inte skriva utan att bifoga receptet :D:d.

50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
250 gr kesella vanilj
1 gr saffran (2 pkt)
1,5 dl strösocker
1 dl russin
0,5 tsk salt
17 dl (cirka) vetemjöl
2 tsk bakpulver (eget fusk, blandar det i ca hälften av mjölet och rör i i början innan och sen tillsätter jag lite mer mjöl pö om pö tills degen känns okej)

  • Smula jästen i en bunke.
  • Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen.
  • Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt, russin och det mesta av mjölet( notera att jag har i lite bakpulver i mjölet för lite extra fluff-fusk). Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
  • Ta upp degen på mjölad bänk. Dela den i 30 bitar och baka ut till lussekatter.
  • Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin. Låt jäsa ca 30 min.
  • Sätt ugnen på 225°.
  • Pensla med uppvispat ägg.
  • Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.
 
Här hann det inte att bli mer julpyntat än byte av soffkuddsöverdrag för sen gick diskmaskinen sönder. Så hela dagen har gått åt att försöka laga den och sedan inse att det är kört. Hämta skåpbil, frakta bort gammal diskmaskin, bilkö till affären, kö på affären, köpa ny diskmaskin, köa på vägen hem. Lämna upp ny diskmaskin. Köa på väg till bror för att lämna av skåpbil och sedan köra hem min bil :grin:
Kanske får upp några grejer efter middagen, annars får det vänta till imorgon...
 
IMG_20191130_200458724.jpg

:love:
Idag fick vi upp lite pynt inklusive flaggstångsbelysningen. Känns som om man är på Jul på Liseberg. :love:
 
Vi har också adventspyntat idag, det blir så mysigt när adventsljusen kommer på plats :love:
Men nu sitter "stackars" maken och lagar en av mina favorit-ljusstakar "Flugan" som ska bo i juniors fönster i år. Jag vill verkligen inte att den ska dö :(
 
Vi har också pyntat idag :love:
Granen är uppe, ljusstakar och adventsstjärnor är uppe och åtminstone de flesta tomtar på plats. Julmössen pryder sin plats på hyllan ovanför tv:n i år igen och lillbebis är otroligt fascinerad av allting. :D
 

Bifogade filer

  • 20191130_174624.jpg
    20191130_174624.jpg
    209,1 KB · Visningar: 37
Eftersom att det är snorhalt ute har jag inte vågat mig ut med bilen för att hämta några smågranar eller toppar som jag vill ha i bunkar med ljus på var sida trappan,men det skulle töa igen snart.
Stora utegranen kommer upp i morgon efter julmarknaden eller innan kanske.
Och under av alla under jag har hittat mina julgardiner för vardagsrummet, i symaskinen ligger ett blivande julöverdrag till vovvarnas biabed
 
I år hittade jag de två nya oanvända julkuddfodralen,som jag hittade förra året när vi plockade undan julen. Win! :D Minns inte att jag köpt dem och liksom förra året hade jag glömt att de existerar. Nöjd, eftersom jag funderade på att köpa nya kuddar igår men bangade, kände mig väldigt anti shopping igår.

Sista pyntet för dagen, lilla julbyn på plats. 😊
IMG_20191130_210012908.jpg
 
Kanske - om jag orkar - åker jag till någon loppis imorgon och letar gamla julgransljushållare... Har fått för mig att min gran - förutom en vanlig ljusslinga - också ska ha stearinljus i år :) ! (Som ev tänds en liten stund på julafton...om jag vågar.... :nailbiting: )
 
Jag saknar fortfarande röda kuddfodral i 65*65. De vanliga är rosa så måste verkligen byta 🤣 Worst case är att köpa mörkgråa. Helst hade jag velat ha röd sammet som gardinerna, ÄLSKAR gardinerna så mycket 😍😍😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp