Juridikhjälp; Gifta sig med partner som inte är barnens pappa...

Cambrie

Trådstartare
Vi är inne på att gifta oss av olika anledningar (den främsta självklart för att vi älskar varandra). Nu är det ju så att min partner inte är barnens biologiska pappa.

Det jag undrar över är följande; Jag har inga tillgångar (mest skulder) så går vi isär är det liksom inte mycket som kan delas upp. Däremot har jag försäkrat mig själv upp över öronen då jag inte vill att mina barn ska stå ensamma där OM jag går bort.

Jag har naturligtvis inga planer på att dö men ni vet, en olycka kan hända etcetra. Jag försäkrade mig på grund av barnen och enbart på grund av att de ska ha möjlighet att leva ett bra liv då deras pappa, om han inte mognar till vilket jag tvivlar på, aldrig kommer ge dem en krona att till exempel ta körkort för, lägga som kontantinsats, studier eller annat de kan behöva pengar för i framtiden. Försäkringen är alltså för mig ett sätt att försöka garantera att mina barn har en ljus framtid.

Hur funkar arvsrätten när det kommer till försäkringar om man skulle dö? Min partner har ju som sagt inga blodsband till barnen, är det han som skulle ärva hela försäkringen eller kan man skriva något på den så merparten tillfaller de som den var ämnad för? Är det någon som har lite tips och råd?
 
Du bör kunna sätta barnen som förmånstagare på försäkringarna.
De lär inte kunna plocka ut nånting på dom innan de är 18. Och se till att de får en överförmyndare annan än pappan så han inte kan plocka försäkringen.

Jag vet ett tragiskt exempel där just detta inträffade, biologiska pappan tömde barnens konton på diverse olika vis trots att det fanns en ÖF med. Bland annat så bestämdes att ena barnet skulle åka på ett år i USA så det togs ut pengar till detta, men sen blev det ingen resa, pengarna kom inte tillbaka.
 
Du bör kunna sätta barnen som förmånstagare på försäkringarna.
De lär inte kunna plocka ut nånting på dom innan de är 18. Och se till att de får en överförmyndare annan än pappan så han inte kan plocka försäkringen.

Jag vet ett tragiskt exempel där just detta inträffade, biologiska pappan tömde barnens konton på diverse olika vis trots att det fanns en ÖF med. Bland annat så bestämdes att ena barnet skulle åka på ett år i USA så det togs ut pengar till detta, men sen blev det ingen resa, pengarna kom inte tillbaka.
Jag har skrivit att pengarna får tillfalla barnen (om jag skulle gå bort) tidigast det år de fyller 20. Tills dess klarar de sig utan körkort och när man är 20 känner jag att man är lite mer mogen än när man är 18-19, just tagit studenten och vill bränna alla pengar på att åka till Ibiza och festa direkt efter gymnasiet ;). Men förmyndare ska jag dock ändå kolla upp. Det jag är mest rädd för är att min nuvarande sambo - blivande man - ärver allt och då lär ju inte barnen få något eftersom han aldrig lär få se barnen igen om jag dör. Nu säger han att han inte är "gready" och det inte är därför han gifter sig, och jag tror honom såklart men jag vill ju liksom garantera att denna försäkring på mig, som är dyr, går till de som den är ämnad för. Men ska kolla det där med förmånstagare, tack för svaret :)
 
Du sätter in barnen som förmånstagare för försäkringarna. De ingår då inte i en ev. bodelning om du dör.

Är barnen inte myndiga kan det ju vara så att pappan blir förmyndare, och då kan han ju festa upp pengarna om han så önskar.
 
Du sätter in barnen som förmånstagare för försäkringarna. De ingår då inte i en ev. bodelning om du dör.

Är barnen inte myndiga kan det ju vara så att pappan blir förmyndare, och då kan han ju festa upp pengarna om han så önskar.
Jag ska ringa försäkringsbolaget då. Tack. Enligt försäkringsbolaget utser de dock en förmyndare för pengarna. Jag hoppas det räcker som garanti, för ja, det är mycket troligt att de pengarna skulle gå till spel och alkohol annars :(
 
Vi är lite i samma funderingar efter min mamma hastigt dog. Och jag har pratat med min pappa lite. Det som skulle bli aktuellt för mej och sambon om vi gifter oss är att de finns bla fastigheter från min farmor som inte ska gå till sambon. Så gifter vi oss måste vi skriva att de ska gå till mina barn direkt.
Så ni bör kanske även prata med era föräldrar (om de lever dvs) om det finns liknande hos er.
 
Vi är lite i samma funderingar efter min mamma hastigt dog. Och jag har pratat med min pappa lite. Det som skulle bli aktuellt för mej och sambon om vi gifter oss är att de finns bla fastigheter från min farmor som inte ska gå till sambon. Så gifter vi oss måste vi skriva att de ska gå till mina barn direkt.
Så ni bör kanske även prata med era föräldrar (om de lever dvs) om det finns liknande hos er.
Bra input. Jag vet att min mamma skrivit i sitt testamente att hennes tillgångar ska tillfalla mig eftersom hon inte litade ett skit på mitt ex, men det kan säkert vara bra att förtydliga det. Skriver man ett äktenskapsförord då?

Han har sina föräldrar i ett land där det är krig. Det är dock en väldigt välbärgad familj men jag tvivlar på om föräldrarna skulle dö att någon skulle börja rota i arvsfrågor, troligen lär han inte ens ärva något som läget är nu... Han lever i nuet, jag har försökt tagit upp sådana här grejer även hur det funkar för dem, men han bryr sig inte. Ett vanligt äktenskapsförord måste ju vara det bästa för båda då kanske?
 
Jag tror inte äktenskapshetsförord har någonting med arv att göra. Utan bara vems som är vad om man i framtiden skulle skilja sig.
 
@Cambrie det finns något som heter enskild egendom och din mamma kan skriva i sitt testamente att det du ärver av henne ska bli din enskilda egendom.

Äktenskapsförord är något annat. Det är mer en försäkran att ni inte får varandras egendom om ni skulle skilja er.
 
@Cambrie det finns något som heter enskild egendom och din mamma kan skriva i sitt testamente att det du ärver av henne ska bli din enskilda egendom.

Äktenskapsförord är något annat. Det är mer en försäkran att ni inte får varandras egendom om ni skulle skilja er.
Ja, jag tror att det är det hon redan skrivit i sitt testamente, hon har nämn något om det. Men okej, OM hon skulle dö, då ärver jag. Om vi då är gifta och ett år senare skiljer oss, då blir det alltså att dela, och DÅ behöver man i annat fall ha ett äktenskapsförord, eller? Nu vill ju inte jag direkt sätta mannen på bar backe heller, men som sagt, känner att det är lite att tänka på eftersom han inte är barnens bio förälder och jag naturligtvis vill att mina barn ska garanteras en bra framtid om jag försvinner i framtiden.
 
Överförmyndare utses nog automatiskt, det gjorde det när mina barns far dog (vi var skilda när han dog) så jag fick inte ta ut några pengar från barnens konto utan överförmyndares godkännande och det var väldigt noga med att visa kvitto på det vi köpt så att det tydligt framgick att det var till barnen.
 
Ja, jag tror att det är det hon redan skrivit i sitt testamente, hon har nämn något om det. Men okej, OM hon skulle dö, då ärver jag. Om vi då är gifta och ett år senare skiljer oss, då blir det alltså att dela, och DÅ behöver man i annat fall ha ett äktenskapsförord, eller? Nu vill ju inte jag direkt sätta mannen på bar backe heller, men som sagt, känner att det är lite att tänka på eftersom han inte är barnens bio förälder och jag naturligtvis vill att mina barn ska garanteras en bra framtid om jag försvinner i framtiden.

Ett arv som är enskild egendom ingår inte i en bodelning om ni skulle skilja er heller. Den är just enskild.

Jag skulle rekommendera att ni tar kontakt med en jurist som ni kan gå igenom era funderingar med och skriva de eventuella papperen som behövs hos denne.
 
Jag skulle också rekommendera att ta kontakt med en familjejurist, ska ni skriva äktenskapsförord eller testamenten kommer ni Defenitivt att behöva det.
 
Jag skulle också rekommendera att ta kontakt med en familjejurist, ska ni skriva äktenskapsförord eller testamenten kommer ni Defenitivt att behöva det.
Nu var det ju i och för sig försäkringen jag funderade på framförallt - och jag tycker nog jag fått ganska bra svar även om jag givetvis hade kunnat strunta i att diskutera i en tråd utan ringt försäkringsbolaget direkt. Att sedan diskutera andra saker som kan vara bra att tänka på ser jag inget fel i. Jurist lägger man väl pengar på om man sedan anser att man behöver det, eller?
 
Eller så startar man en tråd på Buke, i första läget ;).

Ja det kan man absolut göra men vad jag menar är att här kan du inte få 100% säkra svar för du kan omöjligt veta om vi som svarar verkligen vet vad vi pratar om. Hos en jurist får du raka svar som du kan lita på :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 418
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp