Juridisk hjälp tack...

K

Krukan

Tyvärr verkar de omöjligt att få tag på en advokat så här på en fredag eftermiddag så ni kanske kan hjälpa mig.

I korthet problemet:
Ägaren skickar ner hästen för tillridning/försäljning då detta är en god vän till mig bestämmer vi att jag ska ta del av köpes summan i stället, ingen summa fastsälls alls då jag ser detta som en snäll grej. Ingen betalning sker från hennes sida alls, inget vi heller kommigt överens om. Hittar en köpare till hästen, hon säger ja, får ej fullmakten i tid. jag stoppar försäljningen av hästen, får sedan en fullmakt med helt andra krav dvs. själva summan vad hästen minst från säljas för samt även vart pengarna ska in. Min tolkning blir då att eftersom hästen ej blir såld för xx som hon i fullmakten kräver blir jag ståendes med hästen ytterligare en tid. Jag har sedan 3 månader krävt henne på ynka 750kr som hon lovat att betala för en vaccination av hästen. ingen betalning blir gjord, hävdar att den betalas när hästen bli såld då hon ej har pengar. Har då nu sagt att jag skickasr upp hästen åter till henne och kräver dessutom henne på denna månads stallhyra. hon vägrar betala och säger för nej att jag inte får skica upp hästen. Nu har ett krav på henne kommigt att hästen ska åka senast onsdag nästa vecka, alla papper samt all utrustning ska med. Men mina pengar då?

har jag rätt att hålla hästen tills hon betalat? alt. hålla de lilla utrustningen tills hon betalar?

inget kontralt är skrivet alls, endast muntligt.

Mina krav har hon fått på mail och även ett fler tal gånger denna påminnelse om 750kr för vaccination men den batalningen uteblivit.

Hur ska jag nu göra?
 
Sv: Juridisk hjälp tack...

Och för det krävs ett avtal, jag uppfattar det som att inget avtal har upprättats mellan dessa parter och är därför tveksam till om retentionsrätt kan användas i detta fall.

Det krävs ju något som bevisar att hästens stått där för träning, visst gäller även ett muntligt avtal men då blir det genast svårare att bevisa.
 
Sv: Juridisk hjälp tack...

de var de jag tänkte på just att inget avtal finns.

Dock finns de på både mail och på msn av ägaren just bekräftat "vilket arbete som gjort med hästen" "att jag ska få en viss summa för försäljningen" Samt ägaren lovat att betala pengarna hon är skyldig.

Och i och med de borde de alltså hålla?

Har en fullmakt som är skriven att jag har rätt att sälja hästen för xxx kr. I ett sms nu tar hon tillbaka fullmakten och vill att hästen ska åka tillbakja till henne omg.

Hur går detta ihop? kan man ta tillbaka en fullmakt hur som helst? Det hon även talat om via mail är att hon föreberett ett papper som står att jag har rätt till xxx kr av försäljningssumman samt vaccinations pengarna. och detta ska vara bevittnat av någon.

Ett muntligt avtal är ju ett avtal, samt att jag har en fullmakt hemma som visar att jag får sälja hästen, alltså har hon "gett mig ett skriftligt avtal att hästen är hos mig för försäljning" då borde den hålla som avtal?

Är jag helt ute och snurrar?
 
Sv: Juridisk hjälp tack...

Tyvärr inget som hjälper dig just nu, men kanske någon annan som läser det här? Jag har gjort en del hästaffärer med goda vänner och min inställning är att "ju närmare vän, desto mer heltäckande kontrakt skriver vi".

Anledningen är att det är alltid svårt att göra muntliga överenskommelser där båda parter har uppfattat det som är avtalat på samma sätt. En obekant kan man ta en strid med, men om det är en god vän vill jag inte att våra affärer ska äventyra vår vänskap. Då är det bäst att precis allt finns skriftligt på papper.

Carina på Silver Arabians
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 151
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp