Juvertumör gammal hund. Operera?

Toudi

Trådstartare
Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort hälsokontroll på henne varje halvår just för att hålla koll på hennes hälsa. Hon har en liten juvertumör som jag tycker har vuxit lite senaste halvåret. Veterinären tog ett stickprov på den och han ringde senare och sa att det finns vissa tendenser att den skulle kunna vara elakartad. Han rekommenderade att operera bort den.

Jag vill som många andra hundägare ha kvar min hund så länge som möjligt men jag känner mig orolig inför narkosen. Hon är ju såpass gammal. Inte för det hon har opererat både juvertumör, tagit bort livmoder och varit sövd av andra anledningar också under årens gång och hon har alltid klarat narkosen bra. Inte vart några konstigheter alls.

Senast hon sövdes var i höstas då hon operera bort livmodern. Hon har året innan operationen bort juvertumörer som sedan skickats på analys. Dom har då visat sig vara "snälla" tumörer. Den veterinären vi hade då sa att eventuella nya juvertumörer av den anledningen hade liten risk för att vara elaka. Men enligt denna veterinär som jobbar på ett större djursjukhus så menar att man inte kan gå efter tidigare analysresultat och enligt hans stickprov så såg det som sagt ut som om den skulle kunna vara elakartad.

Hon röntgades även för att utesluta att det spridit sig men det hade det inte. Han menar att ju fortare denna avlägsnas desto bättre. I sig tycker jag att det låter vettigt. Men jag funderar på hur stor risken är att hon kommer att få ont av tumören innan åldern tar ut sin rätt.

Givetvis finns det inga säkra svar på detta men är det någon som vet hur snabba dessa vanligtvis brukar vara på att sprida sig? Hur hade ni gjort?

Jag vill så länge det går ha kvar henne eftersom hon lever ett liv med stor livskvalité. Jag är orolig att nåt händer på operationsbordet med tanke på åldern. Hennes hjärta slog lite i otakt enligt veterinären så vi ska boka tid för EKG och hjärtultraljud.

Han menar att låter allt bra där så löper hon ingen större risk än en yngre hund att inte klara narkosen.
 
En 14 årig hund har inte så länge kvar att leva så jag hade inte opererat bort en liten juvertumör. Hade den vuxit sig stor eller blivit besvärande för hunden hade jag låtit hunden få somna in istället.
Hunden verkar ha genomgått många operationer genom åren och när man dessutom hör en oregelbunden hjärtrytm hade jag definitivt undvikit narkos och operation.
 
På frågan hur jag hade gjort?
Jag hade inte opererat. 14 år är ett långt liv och jag hade inte lagt till en operation till utan fokuserat på en fin och behaglig tid och sett det som en normal del av hundens ålderdom.
 
Jag hade inte heller opererat.
Jag valde att inte operera min tik som var 10 när hon fick juvertumörer - hon hade tyvärr också både mastocytom och diabetes så hon var inte kärnfrisk. Året innan hade hon kastrerats i samband med diagnosticeringen av diabetesen, visserligen var hon inte så påverkad av själva narkosen, men hon var rätt så påverkad efteråt.
 
Jag hade inte opererat. Min fina tant hade en liten elakartad knöl när hon dog, vår veterinär avrådde från operation då hon var 13. Hans inställning var att den var inget hon led av och att hon skulle dö med en tumör, men inte på grund av den.
Han hade helt rätt.

Vi tog bort sista knölen när hon var 11, jag upplevde att narkosen var jobbig trots att hon var i väldigt bra form. Det tog tid innan den släppte och hon var klart påverkad negativt av den.
 
Jag hade heller inte opererat en så gammal hund. Jag hade låtit det vara och om tumören blir för besvärlig innan hunden dör av andra orsaker hade jag avlivat den.
 
Jag tror inte heller jag skulle operera förebyggande. Hundens liv går mot sitt slut i vilket fall som helst och jag låter den hellre få bra tid nu, utan operation och sårläkning, än att utsätta den för en operation och hoppas på bra tid senare efter läkningen, som man aldrig vet om den får uppleva. Men du får väl väga för och emot, hur mycket några månader eller kanske ett år till är värt för dig och hur mycket du tror att operationen och konvalescensen skulle besvära henne. Och vad du har för försäkring och vad den täcker.
 
Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort hälsokontroll på henne varje halvår just för att hålla koll på hennes hälsa. Hon har en liten juvertumör som jag tycker har vuxit lite senaste halvåret. Veterinären tog ett stickprov på den och han ringde senare och sa att det finns vissa tendenser att den skulle kunna vara elakartad. Han rekommenderade att operera bort den.

Jag vill som många andra hundägare ha kvar min hund så länge som möjligt men jag känner mig orolig inför narkosen. Hon är ju såpass gammal. Inte för det hon har opererat både juvertumör, tagit bort livmoder och varit sövd av andra anledningar också under årens gång och hon har alltid klarat narkosen bra. Inte vart några konstigheter alls.

Senast hon sövdes var i höstas då hon operera bort livmodern. Hon har året innan operationen bort juvertumörer som sedan skickats på analys. Dom har då visat sig vara "snälla" tumörer. Den veterinären vi hade då sa att eventuella nya juvertumörer av den anledningen hade liten risk för att vara elaka. Men enligt denna veterinär som jobbar på ett större djursjukhus så menar att man inte kan gå efter tidigare analysresultat och enligt hans stickprov så såg det som sagt ut som om den skulle kunna vara elakartad.

Hon röntgades även för att utesluta att det spridit sig men det hade det inte. Han menar att ju fortare denna avlägsnas desto bättre. I sig tycker jag att det låter vettigt. Men jag funderar på hur stor risken är att hon kommer att få ont av tumören innan åldern tar ut sin rätt.

Givetvis finns det inga säkra svar på detta men är det någon som vet hur snabba dessa vanligtvis brukar vara på att sprida sig? Hur hade ni gjort?

Jag vill så länge det går ha kvar henne eftersom hon lever ett liv med stor livskvalité. Jag är orolig att nåt händer på operationsbordet med tanke på åldern. Hennes hjärta slog lite i otakt enligt veterinären så vi ska boka tid för EKG och hjärtultraljud.

Han menar att låter allt bra där så löper hon ingen större risk än en yngre hund att inte klara narkosen.
Hej! Jag är ny här men googlade efter uppgifter om operation av juvertumörer på gammal hund. Jag känner igen mycket i ditt inlägg, har en väldigt pigg 14-åring som tidigare har klarat av några juveroperationer med gott resultat. Nu har hon fått ytterligare en knöl i juvret och dilemmat är om man ska operera eller låta tiden gå. Blev nyfiken på hur det gick för din vovve.
 
Hej! Jag är ny här men googlade efter uppgifter om operation av juvertumörer på gammal hund. Jag känner igen mycket i ditt inlägg, har en väldigt pigg 14-åring som tidigare har klarat av några juveroperationer med gott resultat. Nu har hon fått ytterligare en knöl i juvret och dilemmat är om man ska operera eller låta tiden gå. Blev nyfiken på hur det gick för din vovve.
Jag vet bara en som valt att operera en så gammal hund och hon fick ett extra år med sin hund vilket hon tyckte var värt.
Dom flesta tror jag inte skulle göra det åtminstone ingen större operation.
 
Hej! Jag är ny här men googlade efter uppgifter om operation av juvertumörer på gammal hund. Jag känner igen mycket i ditt inlägg, har en väldigt pigg 14-åring som tidigare har klarat av några juveroperationer med gott resultat. Nu har hon fått ytterligare en knöl i juvret och dilemmat är om man ska operera eller låta tiden gå. Blev nyfiken på hur det gick för din vovve.
Tråden är från 2016 och TS har inte varit aktiv här på över ett år.
 
Jag hade inte heller opererat.
Jag valde att inte operera min tik som var 10 när hon fick juvertumörer - hon hade tyvärr också både mastocytom och diabetes så hon var inte kärnfrisk. Året innan hade hon kastrerats i samband med diagnosticeringen av diabetesen, visserligen var hon inte så påverkad av själva narkosen, men hon var rätt så påverkad efteråt.
Gammal tråd.
 
Hej! Jag är ny här men googlade efter uppgifter om operation av juvertumörer på gammal hund. Jag känner igen mycket i ditt inlägg, har en väldigt pigg 14-åring som tidigare har klarat av några juveroperationer med gott resultat. Nu har hon fått ytterligare en knöl i juvret och dilemmat är om man ska operera eller låta tiden gå. Blev nyfiken på hur det gick för din vovve.
Det är en gammal tråd och jag tror inte att TS är aktiv längre - men i din sits skulle jag inte operera. Hänvisar fortfarande till @Malibu_Stacys första svar i tråden. :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
656
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 028
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 628
Senast: fejko
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i...
Svar
5
· Visningar
1 941
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp