Juvertumör

kpist

Trådstartare
Nu vill jag veta om det är sant att man minimerar chansen för juvertumör men en kull?
och när man kastrerar?

Tack :)
 
Nu måste jag leta rätt på källan, men för fem minuter sen satt jag och läste om det på nätet, och där stod då att EN kull i ung ålder har ganska liten betydelse för att skydda mot juvertumörer. En tik som fått flera kullar har ett större skydd.

En kastrering i 'ung ålder' minskar juvertumörsrisken till nära noll och (såklart) livmoderinflammationsrisken till just noll.

Har att göra med att juvertumörerna är hormonellt styrda och man får med kastrering bort hormonerna som förändras och ställer till det, och med kullar hålls de i schack. Men att EN kull inte gör någon direkt skillnad.

Ska se om jag kan hitta tillbaka till sidan.

Hittade källan, här är citatet :

Fråga: Är det statistiskt belagt att tikar är mer benägna att få inflammationer eller besvär i livmodern om de inte får valpa någon gång i livet?

Svar: Man har under lång tid ansett att tikar som aldrig gått i avel har en något ökad risk att drabbas av livmoderinflammation. Man kan nog på goda grunder anta att om hunden endast haft en enstaka dräktighet i ung ålder spelar detta mindre roll för skydd mot livmoderinflammation. Grundorsaken till pyometra, det vill säga livmoderin-flammation, är en hormonell rubbning som påverkar livmoderns slemhinna så att tillväxtmiljön för bakterier blir gynnsam. För en tik som får många kullar är risken för denna hormonella störning mindre.

Man kan kastrera tikar som inte går i avel. Detta är ett mycket vanligt ingrepp i de flesta länder utanför norden. Kastrerar man tiken tidigt - helst innan andra löpet slipper man inte bara livmoderinflammation, utan risken för juvertumörer minskar till nästan noll.

PS! Sterilisera innebär att man omöjliggör befruktning men låter äggstock och oftast livmoder finnas kvar - tiken kommer då att löpa. Kastrera innebär att man opererar bort äggstock och oftast livmoder.
'

Källa: http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/898
 
Tack!
Vad räknas som "ung ålder" när det gäller kastrering?
"EN kull i ung ålder har ganska liten betydelse" var svaret jag inte ville ha.. ;)
 
Jag vet faktiskt inte vad de menar med 'ung ålder', de specificerar det ju inte tyvärr..

På samam sida står ju att om man ska förstagångspara en tik som är äldre än fyra år så ökar risken för komplikationer. Så KANSKE (jag bara gissar) så går gränsen nånstans vid 3-4 år? Men jag vet tyvärr inte ett dugg mer än det som står där i det jag klistrade in.

Jag sökte egentligen efter hur mycket risken för komplikationer vid kastration ökar med ålder, så den där sidan var en slump (och ingen hjälp). Det står bara (ang tid för kastraktion) att efter 1-3 löp (olika från olika källor) bör man kastrera om man vill ha ut alla fördelar, sen kan man få svårt att bli av med ev oönskade beteenden (som jag förvisso inte har, däremot vill jag som sagt veta hur/när komplikationsrisken ökar med ålder/antal genomgångna löp)-
 
Jaha, nu har jag letat vidare och nu kommer det motsägande information. Jag är kvar och snurrar på Agrias sida, nu under 'fråga veterinären'. Dvs det är en veterinär som är källan. jag citerar:

'Den enda metod som effektivt förebygger juvertumörer är att kastrera tiken före första löpet. Kastration senare i livet förhindrar INTE uppkomsten av juvertumörer'

Vafan, det här blir ju bara mer och mer invecklat ju. Det enda de tycks överens om är ju att LIVMODERproblem elimineras, vilket ju är ganska logiskt. Men det verkar vara motsägelsefulla åsikter ang juvertumörer (och det är ju DE jag vill slippa).
 
Doris är ca 2 år och 8 månader. Borde iofs räknas som ung ålder, men man vet aldrig.
Hon hade en kull när hon var drygt ett, så jag hoppades på att det skulle räcka. ;)
En operation är ju alltid en operation..
 
Tja, ska man gå på det sista jag citerade (i inlägget ovanför ditt senaste) så är det likförbaskat kört att påverka juvertumörer för både dig och mig (min är fyra år, har löpt tre gånger (löper bara en gång per år tydligen, smidigt) och inte haft någon kull. Eftersom den veterinären påstår att man måste kastrera innan första löpet för att att ha effekt. *blir så trött på motsägelsefulla uppgifter, jag har ju forskat i frågan förr och då påstod veterinärkällor att man minskar risken för just juvertumörer om man kastrerar, och inte ett ord om ålder)
 
Jaha, då får man väl ta det som det kommer (eller förhoppningsvis inte kommer) och leva resten av livet med ont i magen..
 
Jo, 14 månader var hon när hon tillverkade valparna.. En tjuvparad blandraskull. Hos förra ägaren.

Jag har för mej att dvärgarna rekomenderas va 2½.
 
mer info, som hållermed den förra *fan då*, också den ang ev riskminskning och också den från en veterinär:

Jag tycker inte att det finns skäl att vänta ut första löpet före kastrering. Undersökningar på kastrerade tikar i USA har visat att om tiken kastreras före första löpet är risken för framtida juvertumörer i stort sett noll, efter första men före andra löpet reducerad risk till cirka 65 procent, därefter ingen påvisbar riskminskning

Källa: http://www.birddog.nu/handla/kliniken/veterinarsvar/vetsvar49.htm#tik

Det verkar kört för oss båda att minska den förbaskade risken =/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
659
Hundhälsa Nu orkar jag inge mer. Nu är 4 av 5 djur hemma sjuka och behöver veterinärvård. Hundarna är såklart jobbigast när dom är dåliga. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 673
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Ska kontakta vet idag, men undrar om någon haft detta? Tik, blir 10 år på torsdag, pigg, glad, aktiv. Satt och klappade henne på...
Svar
8
· Visningar
1 566
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp