Juvertumörer

falukorw

Trådstartare
För ca 2 veckor sen opererade Nikita bort 2 juver där det satt en liten klase med knölar i. Idag var vi och tog stygnen och fick tyvärr veta att knölarna som opererades bort var elakartade. Hon har sedan tidigare en liten knöl på andra sidan som är kollad hos veterinären innan, och har nu även fått en till knöl i juvret bredvid. Ny operation inbokad så fort det här såret har läkt. Då kommer de även att röntga lungorna.

Hur är era erfarenheter av tikar som haft elakartade knölar? Har de spridit sig? Tidsförlopp om de har det, osv.

Tack tack på förhand
 
Sv: Juvertumörer

Satt i helgen och pratade med brorsans fru,dom har precis tagit bort några knölar på juvren för 3v sen,och har precis fått besked att dessa var elakartade!

Nu har hon även fått en knöl under,uppe vid armbågen fram,sitter antagligen i lymfan,så hon har nog det i hela kroppen..:cry:,trodde vet!

Så tyvärr,hennes skit spred sig,och gjorde det ganska fort,nån månad bara! Dom ska träffa vet imorgon för diskussion,men det finns nog inte så mycket att diskutera för dom!

Nu känns det som jag skrämmer upp dig,men alla kanske inte har den oturen!

För övrigt så vet jag inte mycket om juvertumörer,så jag vill inte skriva något om det då!
 
Sv: Juvertumörer

Usch så hemskt, då känns det som om det har gått rätt snabbt ju! Hur lång tid efter att de upptäckte knölarna opererade de? För mig gick det rätt snabbt till operationen iaf.
Veterinären kände inte heller några nya knölar i lymfsystemet så jag hoppas på det bästa.
Uppdatera gärna så jag får veta hur det går.
 
Sv: Juvertumörer

Min oförskämt pigga och glada 15-åring fick elakartade juvertumörer för nästan exakt 6 år sedan. Atypiskt komplext karcinom var min hunds diagnos. Den var atypisk så till vida att den var mycket väl avgränsad. Dessutom var hon sedan två gånger tidigare diagnostiserad med godartade tumörer. Veterinären på SVA som analyserade var mycket konfunderad och återanalyserade även tidigare prov från min hund som fanns hos dem.

Något år efter cancerbeskedet så visade det sig att vissa cancerceller tydligen kommit på rymmen med nybildning som resultat. Så den tog vi bort. Därefter uppstod ytterligare en nybildning, men den har fått vara kvar då jag av olika anledningar inte har velat utsätta henne för mer operationer. Den har hållit sig hyfsat i schack i ett par års tid, även om den sakta har vuxit. Sedan ett år tillbaka så har hon en tydlig tumör vid lymfkörtlarna bakom ena armbågen. Men det är fortfarande inget som hon märker av.

Vi har haft tur att hon har haft en så pass långsamt progresserande cancer, jag hoppas och håller tummarna att det går lika bra för din hund.
 
Sv: Juvertumörer

Jag vet inte vad det var för slags tumörer, fick bara veta att de var elakartade. Blev lite smått chockad och kom mig inte för att fråga så mycket. Känns iaf skönt att höra att det gått så bra för din hund och att hon levt så pass länge. :)
 
Sv: Juvertumörer

KL Jag har då fått lära mig att de flesta juvertumörerna är maligna histologiskt. Rent praktiskt dör dock majoriteten av tikarna av något annat än sina tumörer.
PL
 
Sv: Juvertumörer

Min 12,5-åriga tik opererade bort två juver och en enorm och inflammerad juvertumör för 3 år sedan. Med tanke på hur ful tumören var och hur snabbt den hade vuxit, så trodde han att den var elakartad. Jag valde dock att inte få tumören analyserad, då jag inte kunde se vad det skulle hjälpa min hund. Tiken är tre år senare pigg och kry och har inte fått några fler tumörer.
 
Sv: Juvertumörer

Pratade med veterinären idag också eftersom det var massa saker jag glömde fråga igår. Hur som helst så var det mycket stor risk för spridning eftersom den satt ihop med blodkärl :cry: Om ca 3 veckor blir det ju som sagt var lungröntgen och jag hoppas verkligen att de inte hittar något där, och även att de andra två knölarna är godartade. Min lilla skrutta är ju bara 6 år, det är ju alldeles för tidigt :(
 
Sv: Juvertumörer

Min tik opererades två ggr förra året pga tumör i juvret. vi upptäckte tumören väldigt tidigt, så det hann inte sprida sig. men det tack vare att vi upptäckte den så tidigt. veterinären sa till oss att i många fall så upptäcker man tumören då det redan är för sent. men min tik blev bra. dock fick hon ta bort livmodern för två veckor sen, då dom hade hittat flera cystor i den. men hon mår nu bra:-)
 
Sv: Juvertumörer

Jag ska ta bort en knöl på min gamla lilla tik i morron, dock inte juvertumör utan den sitter på utsidan av bröstkorgen. Vi har redan plockat bort den en gång, så vi håller tummarna för att det inte är elakartat. Tyvärr tog vi inga prover på den sist, vet var övertygad om att det var en fettknuta, men nu ska provet tas...
 
Sv: Juvertumörer

Nehe, det tycker jag inte alls.;)
Håller tummarna för att det är en godartad på din vovve:)
 
Sv: Juvertumörer

Dom fick op ganska snabbt när dom upptäckte 1a knölen,det var nu på försommaren!
Dock skickades den knölen inte på analys,den satt som en fettknöl på låret,en liknande LITEN bulle som min har!

När andra knölen kom,även den på låret,så togs den bort,och skickades på analys,i mitten på augusti,och sen nån dag senare pluppade det upp på juvren,så det skickades också,och båda provsvaren har nu kommit och det är elakartat!

Nu har hon då även fått en knöl uppe vid frambenet,den hade fäste i lymfan(på nåt vis,jag hängde inte med i förklaringen),som är lite irriterad,den skaver väl lite,så när dom tog lite diskussioner med vet i tisdags så fick hon lite antibiotika,så alla i familjen kan ta ett ordentligt farväl! OBS! Dock inte så länge att hunden lider,dom är måna om ett värdigt liv och ett värdigt avslut!
För deras hund finns ingen utväg..:cry:

Det har gått fort för deras hund,från mitten av augusti till mitten av september..
 
Sv: Juvertumörer

Jag är så glad! Nu har Nikita blivit röntgad och även tagit blodprov och det finns inget som tyder på metastaser någonstans i kroppen :bump: Enligt vet borde det synas nu om det hade spridit sig. Just nu ligger hon på op bordet för att operera bort två pyttesmå knölar till, allt för att vara på den säkra sidan. Dessa varken ser ut eller känns som de andra som var elaka men kommer skickas på analys. Nu hoppas jag på att hon får vara frisk många år till :)
 
Sv: Juvertumörer

Vad skönt!!!

Min hunds knöl var en tumör, men inte metastasbildande, så det var också skönt!
Dock var den svår eftersom den växer fort och kan mycket väl komma tillbaka en tredje gång. Men värsta scenariot är att huden skulle spricka och vi får ta bort den innan dess. Men min vet. tog bort massor av fett och muskelmassa denna gången för att undvika att den kommer tillbaka.
 
Sv: Juvertumörer

Kul att läsa att det gått bra för er!

( Brorsan tog bort sin hund förra veckan)
 
Sv: Juvertumörer

Vad skönt att den inte sprider sig iaf! Hur många gånger kan man operera på samma ställe? Ungefär hur lång tid brukar det ta innan de kommer tillbaka?

Nikita är iaf hemma nu, trött och lite vinglig men så otroligt hungrig! Det var hon sist också, vet inte om det beror på att hon inte får mat på morgonen eller om något under narkosen ger hungerkänslor? Just nu ligger hon iaf nedbäddad under en filt bredvid mig i soffan :love:
 
Sv: Juvertumörer

KL Jag har då fått lära mig att de flesta juvertumörerna är maligna histologiskt. Rent praktiskt dör dock majoriteten av tikarna av något annat än sina tumörer.
PL
Det jag fått lära mig är att drygt 50 % är godartade histologiskt hos hund.

Det finns ingen anledning att vänta med att ta bort tumörer. De är klart de kan gå med tumörer länge och eftersom många är godartade dör de av annat. Hittar man en tumör eller flera och vill låta hunden opereras ska de tas bort så snart som möjligt.
Många tikar både dör och mår dåligt av sina juvertumörer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Sel
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 047
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 237
Senast: Zazu
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp