Juvertumörer, erfarenheter och stöd.

Vad menar du? Jag kastrerade min som 13åring (2021 eller om det var 2020, då var hon isåfall 12) tror jag det va och tumören har varken växt eller spridit sig (vad jag vet, inte kollat sen sommaren 2022) sen dess.
Tex veterinären med inriktning onkologi, Patricio Rivera, säger att kastrering senare än 1-2 andra löpet inte påverkar förekomsten av tumörer.

"Varken dräktighet, skendräktighet eller
kastrering sent i livet påverkar risken för
juvertumörer."
Länk
 
Vad trevligt med en uppdatering.


Var hos veterinären idag och konstaterat 3 tumörer som är så små att de kan tas "en och en".
Ung (6,5 år) men hyfsat skruttig hund vilket gör att jag tvekar. Och jag vet inte hur mycket pengar jag vill lägga till på henne, det dyker upp något nytt varje år.
Hade kunnat köpa en häst för pengarna jag lagt på henne sen hon köptes. 😅
Sen vet jag inte hur mycket mer jag vill utsätta henne för, även om jag förstått att det är tämligen enkla ingrepp.
Ätit och mindre pms-ig så just nu känns det som en no brainer att ta bort dem. 🙃
 
Om dom är små blir det kanske bara ett par stygn styck :-) Min hund märkte nog knappt att hon hade opererats efter de små 'pop-out' operationerna.
Jag tror det också, behövde nog bara bryta ihop först (riktigt så illa var det inte, men det kändes som universum var emot oss) innan jag kunde ta mig i kragen.
 
Jag tror det också, behövde nog bara bryta ihop först (riktigt så illa var det inte, men det kändes som universum var emot oss) innan jag kunde ta mig i kragen.
Förstår det! Jag bröt ihop när min fick sina första juvertumörer och var övertygad om att hon skulle falla ned och dö där och då. Oron och om man gör rätt eller fel är jättejobbigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Sel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 338
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min hund tog för 1.5 år sedan bort nästan en hel juverrad och enstaka tumörer på andra sidan pga ett flertal tumörer. De växte ganska...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp